Krystallet kører ikke

Jeg har en opstilling hvor krystallet ikke virker, jeg har sat krystallet
direkte over en processors 2 krystal ben, og fra hvert af disse ben er
koblet en 22pF til stel.

Opleves ofte at krystallerne ikke virker?

Har i nogle gode forslag hvad der kan være årsagen til at krystallet ikke
svinger?

Re: Krystallet kører ikke

Nææ ikke mig... har måske set et eller 2 i defekt elektronik, men ikke selv
monteret et der var defekt

Hvilken processor ?? den er ikke sat tin intern osc eller lign ?

du har ikke et kæmpe gnd plane lige omkring krystallet ?

Kasper

Re: Krystallet kører ikke

Hvilken processor ?
-der er en del processorer, der skal programmeres til intern/extern osc og
yderligere til om det er et 32kHz eller et 20MHz xtal. Mest sandsynligt at
det er det.

Bo //

Re: Krystallet kører ikke

Hmm.. det er nok ikke sandsynligt det er et 32khz, da man vel normalt ikke
montere caps på dem ??

Kasper

Re: Krystallet kører ikke

-øhhh, det gør man da ?
Microchip (PIC) foreskriver det i deres datablad,

Bo //

Re: Krystallet kører ikke

Hmm mener nu ikke analog Devices gør til deres ADUC842 / series....

Tjoe.. kan ikke finde det, men en fra min klasse siger også det samme...

men i databladet :

The clock source for the parts can be generated by the internal

PLL or by an external clock input. To use the internal PLL, connect

a 32.768 kHz parallel resonant crystal between XTAL1 and

XTAL2, and connect a capacitor from each pin to ground as

shown in Figure 75. The parts contain an internal capacitance of

18 pF on the XTAL1 and XTAL2 pins, which is sufficient for

most watch crystals.

... jeg har ikke puttet på nogle af mine design og det virker....

Kasper

Re: Krystallet kører ikke

Et hvert xtal er beregnet til at have en vis kapacitiv belastning og et
"drive level". Overholder manik ke det, sker der det, at det ikke svinger på
den påtrykte frekvens, og/eller at det starter meget langsomt, eller
ligefrem går ud ved meget lave temperaturer.

Når jeg bruger urkrystaller til processorer, lader jeg som regen den ene
kondensator være en trimmer, så jeg kan trille frekvensen på plads, så jeg
har et præcist ur. Det bruger jeg i.forb. med en PIC baseret datalogger, der
kører ca 5 måneder inden den bliver tømt. Da den sidder ved konstant
temperatur kan den faktisk justeres til ca 1 mimut's fejl på 6 måneder,
eller ca 2 sekunder om ugen.

Den eneste grund til at bruge urkrystaller til en processor er at holde
strømforbruget nede. Ellers vil jeg bruge andre typer xtaller.

Bo //

Re: Krystallet kører ikke
Hej Bo,

Skal den opstilling en dag bruges i mere svingende temperaturer, har Maxim
en temperaturkompenseret 32kHz oscillator (findes vist kun i BGA) - den
har ret gode data IIRC.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jo, det gør man da i reglen. Dog kan nogle uC'ere klare sig uden afh. af
krystallet. Fx. kan Atmel køre med 6pF krystaller direkte - men det hjælper
de færreste fuskere, da hyldevarerne i reglen er 12pF...

Mvh.
 Anders

Re: Krystallet kører ikke

ikke
hjælper

Har lige siddet og slåsset med min Atmel ATmega16, jeg satte et 16MHz
krystal på, og det kørte dårligt og ustabilt. Så opdagede jeg der er en fuse
(CKOPT) der bestemmer hvor kraftigt oscillatoren svinger, det står til
'svag' som default (lavere strømforbrug), men det betyder så at den ikke har
så bredt frekvensområde, ifølge databladet. Skiftede til fuldt
spændingssving, og det kører fint nu.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: Krystallet kører ikke
Hej

Jeg har haft samme problem med en PIC16F84, den kunne heller ikke få
krystallet til at svinge. Prøvede endda med forskellige C værdier. Men fik
aldrig løst gåden. Istedet bruger jeg nu AVR kredse, med  dem har jeg ikke
oplevet problemet.

Martin Nielsen
Re: Krystallet kører ikke

På den (16F84) skal du bare sætte om clocken skal være intern eller XTAL...
så vidt jeg husker....

/René

Re: Krystallet kører ikke

fik
ikke
XTAL...

Hvis man tager en PIC rootb (right out of the box) starter den ikke
oscillatoren. Først når man har sat passende bit i konfig registeret.

Bo //

Re: Krystallet kører ikke
Hej Peter,

Peter <kam3190 at vip.cybercity.dk> skrev i artiklen

Hvis du med det samme havde fortalt hvilken "processor" du bruger
krystallet sammen med kunne vi have undgået en hel del larmende gætterier i
NG. LOL
Det kan gogt være at de har ret selvom det kun er gætværk.

Jeg har selv oplevet krystaller der ikke ville svinge i en oscillator (helt
præcist oscillatoren i en TCM3105 modem-kreds) fordi det var en forkert
type slibning (serie eller parallel resonans). Svarer dine krystaller til
chipfabrikantens specifikationer?

/Lars

Site Timeline