Kredsløb til KTY81-110

Hej.
Jeg har en del KTY81-110 liggende som jeg gerne vil bruge til overvågning af
temperatur flere steder.
Men jeg søger en opstilling til hvor det skal laves. Jeg kan ikke se ud fra
data hvordan jeg kan få det til virke sammen med en opamp. Det jeg gerne vil
have at 0 gr = 0v, 10 gr 0,1v, 20 gr = 0,2v, 30 gr = 0,3v og så fremdeles.
jeg har forsøgt at søge på nettet, men jeg kan ikke finde noget om emnet.
mvh Lars

Re: Kredsløb til KTY81-110

Hej Lars
Den er ikke særlig velegnet til måling over et større temperaturområde da
temperaturkoefficienten variere meget f.eks 0,85 ved 0 grader og  0,63 ved
100 grader.
Hvis du kun skal måle i et lille område f.eks. mellem 20 og 30 grader vil
fejlen nok være til at leve med +/- 1,5 grad.
Du kan sætte en konstant strøm på 1 mA i gennem den og så med en op-amp måle
spændingen over den.
Den vil i området omkring 25 grader have en ændring i spændingen over sig
på 79 mv/10 grader så forstærkningen i din op-amp skal være 1,27 gange.

Jeg ville i stedet foreslå at bruge en LM35 eller lignende, den giver 0,01
V/grad  fra 0-100 grader og koster omkring 10 kr/stk. Ud over den behøver du
kun en modstand til forsyningen.
Hilsen Niels

Re: Kredsløb til KTY81-110

Hej Niels.
Jeg kender godt LM35, problemet er at jeg arbejder en del med
solvarmestyringer og der er det enten pt100,
PT100 eller eller Kty ??? der bliver brugt. Derfor er jeg interesseret i og
hvordan de kredsløb er opbygget.
Mvh Lars

Re: Kredsløb til KTY81-110

Hej Lars
Til solvarmestyring ser man ofte på om solvfangere er varmere eller koldere
end din lagertank og kan her bruge to ens følere.

Hvis du vil lave det analogt kommer du ud i noget med lineariseringer som
ikke er så rart.
Ellers skal du digitalisere signalerne og så bruge en opslagstabel som den
der er i databladet.
mvh Niels

Re: Kredsløb til KTY81-110

Hej Niels.
Jeg vil prøve at se på det. Jeg bruger normalt ds1820 1W til "store
systemer". Det var for at lave noget simpelt, jeg tænkte på om det andet
ikke var nemmere, men som sagt ser jeg på. Tak for info
Mvh Lars