KTY81

Reply to
identyfikator: 20040501

Witam,

Stawiam na trzy sprawy:

  1. Oczywistą, czyli zabezpieczenie wyprowadzeń czujnika (i innych kabli) przed dostępem wody, która mogłaby zmienić rezystancję wypadkową;
  2. Nieliniowość samego czujnika, co wynika m.in. z faktu, że nie zasilasz go źródłem prądowym tylko rezystorem. Masz to skalibrowane?
  3. Ewentualnie - wszelakie błędy w oprogramowaniu. Najlepiej dla sprawdzenia: źródło prądowe 1mA i mierzyć napięcie woltomierzem (multimetrem).
Reply to
Dykus

Użytkownik identyfikator: 20040501 napisał:

Uwzględniasz jego nieliniowość? Obejściem problemu jest DS18B20 ino cena x3

Reply to
AlexY

A napięcie mierzone z A/C przeliczasz w jaki sposób na temperaturę? uwzględniasz nieliniowość KTY oraz nieliniowość pomiaru ze względu na zasilanie nie ze źródła prądowego, tylko przez rezystor?

Policzyłeś sobie z tabeli z datasheeta + prawa ohma tabelkę "pomiar napięcia na adc względem temperatury" ?

Podłączasz potencjometr ustawiony na odpowiednią rezystancję dla danej temperatury? czy po prostu potencjometr i sobie kręcisz?

Z pomiarem najniższych temperatur jest związany błąd wynikający z podgrzewania KTY przez prąd przez niego płynący. Przy -20'C KTY powinien mieć około 680ohm, czyli popłynie prąd 9v/(3680ohm)=2,45mA czyli na KTY wydzieli się jakieś 4mW mocy. To sporo jak na tak mały element o kiepskiej rezystancji termicznej - po prostu go podgrzeje znacznie w stosunku do otoczenia. Dlatego powinno się pracować przy źródle prądowym, o małym prądzie, i najlepiej jeszcze ten błąd uwzględniać w pomiarze (po stronie cyfrowej).

To znaczy żeś coś źle zaizolował wyprowadzenia.

Reply to
BartekK

dzięki za odzew, z tą wodą to bardzo ciekawa sprawa, mój kolega kablarz ciągle gadał o tym, że kabel napił sie wody, a tu proszę, po włożeniu do przegotowanej wody kabelka z czujnikiem, rezystancja spada o jakieś 300 omów, straszenie dużo, nie myślałem, że to aż takie ważne... chyba wygląda na to, że źle zaproksymowałem charakterystykę, może ma Ktoś tu PDFa z wykresem albo wie jak wyznaczyć charakterystykę przenoszenia tego KTY81? w pdfach są tylko tabele typu: 100 stopni rezystancja 2800 do 3500 ;o)))

Reply to
identyfikator: 20040501

Chyba źle szukasz datasheeta albo informacji w nim (czyżby to pierwszy raz?)?

strony 4tej i dalej. Masz tabelę rezystancji dla temperatur co 5'C i dla wszystkich wykonań tego czujnika. Jak potrzebujesz dokładniejszą, to sobie wrzuć do jakiegoś arkusza kalkulacyjnego i zaproksymuj odcinki pomiędzy. Narysuj swój obwód pomiarowy, napisz równania z których wyznaczasz napięcie (to co mierzysz przez ADC) w funkcji R(kty). Wrzuć sobie to do jakiegoś arkusza kalkulacyjnego, będziesz miał charakterystykę U(adc)=f(R(kty)), R(kty) przepuść jeszcze przez chakraktystykę z tabelki z pdf - i masz U(adc)=f(temperatura). Teraz U(adc) podziel na ilość kroków wynikającą z Uref A/C i ilości bitów, i masz wprost tabelkę "odczyt z A/C #01fa oznacza 53'C" Jak masz dużo flasha a mało czasu cpu, to możesz sobie zrobić raz obliczoną tabelkę (odczyt #01fa, więc bierzemy bajt nr #01fa z tabeli, który równa się tyle ile 'C ma być) , dla 8bit to tylko 256bajtów, 4x więcej dla 10bit. Jak brakuje flasha, a masz więcej czasu - to podziel charakterystykę na odcinki które są w miarę liniowe (o parametrach temperatura=a*(odczyt z A/c)+b, gdzie a i b masz zaszyte w funkcji dla danych przedziałów), i zrób funkcję która przelicza wynik z ADC na temperaturę. Ja robiłem dla AVR, jego ADC 10bit, charakterystykę podzieliłem na 7 podzakresów liniowych, i w zakresie -50'C +150'C błąd wynikajacy z aproksymacji mam

-5.5% (dla -50, nigdy nie używam tego zakresu) do maks +0.5% przy 90'C, a w interesujacym mnie zakresie 40-120'C mam +/-0.5% - i to mi wystarcza. Po skalibrowaniu przy +20'C - błąd wynikający z niedoskonałości KTY, niedoskonałości pomiaru itd razem z błędem tej aproksymacji - nie wychodzi mi ponad 1-2'C względem super wzorcowego termometru laboratoryjnego.

Reply to
BartekK

Poza tym nie wiem czemuś się na to 9V uparł. Jakby coś to mój calc do wyznaczania zakresu pomiarowego, Uref, pull-up oraz zasilania :

BartekK

W dniu 2012-06-26 12:55, BartekK pisze:

jakby ktoś chciał w .ods sobie przeliczać własne wartości (albo zmień ods na xls w linku, to będzie dla excela starszego)

Reply to
BartekK