Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED - Page 2

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Ja, men som spændingsregulator i stedet......

Ja

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Refresk mig lige, er nedenstående diagram korrekt?

god nok spænding:

3V
o---.---.
    R   R
    |   |
    D   D
o---´---´
0

ikke nok spænding:

3V
o---R-.
o---D-´
0

dvs strøm deles ved parallelkredse, og er ens i seriekredse
spænding deles ved seriekredse men er ens i parallelkredse

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Ikek forstået ?

Slet ikke forstået....

Ja, strømmen gennem den samlede kreds er lig de to strømme gennem R+D
leddene lagt sammen.

Da strømmen skal gennem alle komponenter i en seriekreds, vil den være
lige stor gennem alle komponenter.

Ja, over de forskellikge enheder

Ja, over de enkelte led.

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED
Hej Michal,

Nej, ikke til Luxeon 1W, de skal have højere spænding.

_Slet_ ikke nok !

Ja.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvis du har set en med en transistor hvor der er en modstand på emitter og 2
dioder og en modstand på basen, så kræver den kun omkring 1 volt for at
virke stabilt.

Hvis du skal bruge kredsløbet ved 350 mA, skal du dog lige regne på
basisstrømmen og effektafsættelsen i transistoren. Husk også at det ikke
virker ved darlington transistorer.

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED
2

Kan du finde et link til et diagram over det? For det lyder som noget jeg
godt kunne bruge :o) Jeg mener at ha' set et diagram et sted (kan ikke lige
finde det igen) hvor der blev brugt en FET... Siger det dig noget?
Og hvilken type transistor skal man op i for at trække 350 mA? (slag på
tasken)
På forhånd tak :o)

Mvh, Lars

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

og
lige

Har fundet linket igen
http://radiolocation.tripod.com/LEDdimmer/LEDlampDimmer.html :o)
Nogle inputs til hvor effektivt dette kredsløb vil være? Og nogle ting jeg
skal være opmærksom på, hvis jeg gerne vil drive det ved en højere spænding
end de 4-6 volt som det er designet til?

Mvh, Lars

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Hvordan kan det kredsløb iflg. forfatteren kun kræver 0.2V når bare
dioderne har en forward voltage på ca. 700mV? Og transistorerne bruger
vel også noget?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Der bliver jeg dig svar skyldig.. Måske en anden kan komme med en god
forklaring?

Mvh, Lars

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Er det ikke germanium dioder ?

Jo, lige så meget som der bliver åbnet for.

Så er der kun spændingsfaldet over R4 tilbage.

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Det tror jeg nu ikke, databladet skriver en forward voltage på max 1 volt.

Og som jeg læser det, så skriver han ikke at kredsløbet kun kræver 0.2 V,
men blot at der skal være ca. 0.2 V spændingsfald over R4 ved max strøm. Men
jeg kan jo tage fejl ;o)

Mvh, Lars

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Netop.

Citat:
The circuit requires only 0.2V headroom above the parallel LED Array
voltage to provide regulation at maximum current.

Som det står der, forstår jeg at hele reguleringskredsen kun har et
spændingsfald på 0,2V. Til trods for dioder som bruger op til 1V, og en
MOSFET transistor.

Det følgende har jeg garanteret tænkt forkert:

Aktivkomponenter er dioder, transistorer, og IC'er

Passivkomponenter er modstande, kondensatorer, spoler...

Er jeg helt galt på den? Og hvis jeg ikke er, er det så ikke kun
aktivkomponenter som har spændingsfald over sig?

I må lige rette mig hvis jeg har misforstået det :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Læg mærke til at en stor del af komponenterne forsynes fra de positive
spænding. Det vil sigar at spændingen over dioderne også er til rådighed
for styrekredsløbet.

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Kan man forsyne noget som helst med negativ spænding? ;)

Hmm, men du har ret i at der ikke er så meget i serie, andet end
LED-array'en og MOSFET'en så vidt jeg kan se.

Men jeg kan ikke lige finde hvormeget spændingsfald der er over den.
   <http://www.nteinc.com/specs/2900to2999/pdf/nte2987.pdf

Hvad er egentligt forskellen på en normal transistor, en FET, og en
MOSFET?

Jeg kokser vist ret meget rundt i alt det her... jeg må ha' fat i en bog
om grundlæggende elektronik :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

Ja.

En FET virker nærmest som en variabel modstand, så det har noget med
gatespændingen at gøre.

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED
Hej Michal,

For balancetilstand skal spændingsfaldet over R4 udligne spændingsfaldet
over den nedre del af potentiometret R2.
(Q1_be og D2 udligner hinanden)

Øges spændingsfaldet over R4 pga. stigende strøm vil Q1_b stige tilsvarende
og åbne mere for Q1, hvilket trækker FET'ens gate længere mod stel, hvilket
øger dens drain-source-modstand og dermed sænker strømmen.

Sænkes spændingsfaldet over R4 pga. faldende strøm vil Q1_b falde
tilsvarende og lukke mere for Q1, hvorved FET'ens gate bliver mere positiv
(og leder en højere strøm).

Q1_b skal højst op på spændingsfaldet over R4 + 665mV og ved 350mA bliver
det under 1V.
FET'ens gate kan gå op til LED-spændingsfaldet over drain, hvilket er nok
til at åbne en logic-level-FET.

Det kan sagtens virke, men det er IMO et temmelig dårligt design.

Ja ;)

Nej, sæt spænding over en komponent der ikke er en ideel kortslutning og du
har et spændingsfald.

--
Venlig hilsen,
Søren

tilsvarende
hvilket

Først, tak for en god forklaring af hvordan kredsløbet virker :o)

Hvorfor syntes du det er et dårligt design? Dårlig udnyttelse af batteri
kapaciteten? Med en LM317 skal man jo ha' en højere forsyningsspænding for
at reguleringen virker, så alt andet lige må det vel betyde flere batterier
i lampen = dyrere i drift, eller hvad?

Har du et bud på et bedre design til en enkelt 1 W LED med dimmer (for spare
på batteri, hvis fuldt blus på lampen ikke er nødvendigt altid)? :o)

Mvh, Lars

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED
Hej Lars,

Til en begyndelse de parallelkoblede LED's

Korrekt, men der er stadig for meget tab i en lineær regulator.
Ved batteridrift bør der bruges en switcher for at få max. ud af
batterierne.

Ikke lige et færdigt diagram til det her og nu, men det ville være let at
lave med en PWM-generator - se fx.
<URL:http://www.ElektronikTeknolog.dk/Circuits/Control/PWM/ - hvis blot
man laver den til max. at give de 350mA.

--
Venlig hilsen,
Søren

[snip resten af uddybende forklaring]

Jeg tror jeg læser resten når jeg er lidt mere vågen =)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Konstantstrøms kredsløb til Luxeon LED

For mig at høre betyder det at hvis der er et ens spændigsfald over to
parallele komponenter, så udligner de hinanden.

Trækkes længere mod stel fordi der åbnes for strøm igennem FET'ens gate
-> Q1_c -> Q1_e -> nedre del af R2?

Hvad er drain-source-modstand? Nogle af de ben som sidder på FET'en?

Hvis jeg har forstået rigtigt ovenover, så tror jeg også jeg kan følge
denne her.

Da 350mA er hvad LED'sne trækker?

Åbne? Har det noget at gøre med at man slutter en af dens egne ben til
sig selv?

Jeg gætter på du ville foreslå et LM317 design? :)

D'oh :)

Så aktiv/passiv-komponenter er en helt anden snak.

--
Venlig Hilsen
Michal

Site Timeline