kondensator

Hejsa

Jeg ville lige høre om der er en der kan hjælpe mig.
Jeg harsat mig for at bygge en Effekt forstærker til mit Stue anlæg.

Men jeg skal bruge nogle kondensator og jeg har tænkt på nogle 1 Farad.
Men så er det lige hvor finder jeg sådan nogle nye / brugte til billige
penge.
Og hvor mange skal jeg bryge til en 5 kanals effekt forstærker..???

Lige et tillægs spørgsmål. hvor finder jeg en Seriøs Ringkerne Trafo..??
gerne i størrelsen  2 X ( 2 X 47 volt ) eller noget i den stil.

da det bliver til en effekt forstærker på 5 X 250 watt i 8 Ohm.

Håber at i kan hjælpe mig.
på Forhånd Tak

Re: kondensator

Det gør du ikke.

Du skal på jagt efter eller købe et vognlæs elektrolytkondensatorer af samme
værdi og stemplet 60 V driftsspænding. Hvor mange du vil købe afhænger af,
hvor stor en samlet kapasitet, du ønsker.

I øvrigt, hvis du skal købe såda nogle, håber jeg, du har chance for noget
overarbejde.
 Og hvor mange skal jeg bryge til en 5 kanals effekt forstærker..???

Det afhænger af, om dine 250 W skal kunne afgives i alle 5 kanaler drevet
samtidig eller du regner på en samtidighedsfaktor, hvor ikke alle 5 trin
skal levere fuld effekt kontinuerligt.

Tja, hvor mange VA~ vil du have den på - igen afhængig af ovenstående. Hvis
din transformator skal være stor nok til dine planer, skal den nok være i
omegnen af 5x250 W x en virkningsgrad skønnet til 50-60%. D.v.s. ca. 2,5 kW.

Det vil nok være lettere at bygge 2 ens stereo forstærkere, samt en
monoforstærker. Den kunne så være en forstærker, der i brokoblet stand kan
levere samme effekt - men kun i en impedans på 8-16 Ohm.

Hvad havde du tænkt dig at anvende som powertransistorer i udgangen og i
givet fald hvor mange?
Karsten H. Jensen

Re: kondensator

Billig og billig...
Jeg bruger nogle 450F kondensatorer, ganskevist på 2.5V. De koster ca 65Eur
x.moms.
De har en ESR i omegnen 2mOhm og er 50mm i diameter og 75 mm lange. 8mm
skrueterminaler...

Bo //

Re: kondensator
On Mon, 6 Sep 2004 15:08:24 +0200, "Bo Bjerre"

? 450F ?

Re: kondensator

"> >Billig og billig...
65Eur
Damn de må være store :)

Re: kondensator

-næh.. 50mm i diameter og 75mm lange

Bo //

Re: kondensator

65Eur

Hvorfor spørgsmålstegn, har du ikke hørt om store kondensatorer ?
Vi bruger osse dem på 1.800 Farad. 5 af dem, og du kan starte din bil uden
problemer.

http://www.maxwell.com/ultracapacitors/products/large_cell.html

Bo //

Re: kondensator

Med en spænding op til 2,5 V? Der må vist være tale om en tyrkfejl.
Karsten H. Jensen

Re: kondensator

Hvori består trykfejlen ?

Bo //

Re: kondensator

Prøv nu lige at sammenlign priserne ved den før omtalte spænding - ikke
alene forskel, men overraskende forskel.
Karsten H. Jensen

Re: kondensator
i en pwr forstærker bruger du ikke en stor man mange små. store lytter har
en kedlig indre spole som gør at man ikke kan levere effekten.
en 450F kondensatror på 2.5v og 2mohm er ikke god til din forstærker da du
skal serie forbinde dem. derved får du mindre kapasitet støre R og støre L.
så køb nogle som er nomineret til spændingen.

Re: kondensator

L.

Mange tak for den store respons.

Man for at i lige kan se lidt af hvordan jeg havde tænkt mig at lave den, så
har jeg her en Hjemme side, fra en der har lavet en Effekt forstærker.

http://www.klikline.dk/ahpredator/ahpredator/ahpredator.htm

han har så kun bygget den i 2 X 250 Watt 8 Ohm, jeg vil så bare lave det til
en 5 X 250 Watt med det samme.

jeg ved godt at det vil komme til at koste... men det er billigere at lave
den selv.

Jeg er kun i start stadiet med at lave den, så jeg ville lige have nogle af
de praktiske ting på plads først

Takker for den forløbige hjælp.

Re: kondensator

Nydelig mekanik :-)
Jeg er iøvrigt også positivt overrasket over hvad man kan få ud af sådan en
klasse D (kvaliteten - ikke effekten som er åbenlys ;-)...

til

Fordelen ved PWM'erne er meget høj virkningsgrad (>90%) - hvilket betyder
mindre trafokrav. Til surround sker der ikke noget ved at antage at alle
kanaler ikke trækker fuld effekt samtidig. Man skal iøvrigt have meget
ineffektive højttalere for at behøve 250W i længere tid ad gangen. Mine
Dynaudio'er spiser sjældent over 10-20W ifgl. forstærkerens metre...

/Anders

af

Re: kondensator
Hejsa

L.

Nu er jeg så ikek den mest snu hane i kurven...;-)

Men hvad er det lige med Acurus A250, som jeg selv har stående....

Ned midt på siden er billedet af den....det er ikke min side...desværre...:(

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID80%01

Så vidt jeg kan se, så sidder der en stor dejlig ring + 2 store fede mobber,
som jeg ved afhængigt af hvad musik jeg spiller på mit anlæg kan holde strøm
i op til 5min...:o)

En fabelagtig lækker forstærker til rimelige penge, synes jeg..;-)

Mvh

Carsten, Østerbro

Re: kondensator

Bemærk at forsyningen (dvs. lytterne) er ret vigtig for PWM-forstærkere...
Og husk at de skal sidde tæt på modulerne!

/Anders

Re: kondensator

Jeg har fået fat i en 1 Farad Kondensator, men den er kun på 24 vold, skal
jeg så bruge 2 til hver udgang.
Eller skal der 2 X 1 Farad 24 Volt, for både + & - udgangen på 1 Udgang ??

Jeg ved godt at det så bliver en lidt stor kasse jeg skal have fat i for at
bygge den. for så kommer der jo mange kondensatore i.
5 udgange af 4 kondensatore på stk. = 20 stk 1 Farad Kondensatore...
Eller skal jeg kigge efter nogle andre, der er bedre??

Re: kondensator + Højtaler Kabel

Farad.
PWM-forstærkere...
Trafo..??
at

Jeg skal jo have noget højtaler kabel og har fundet denne side.

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

Men er der ikke lige en der kan hjælpe mig at oversætte det til Dansk så det
er til at forstå hvordan det skal laves / Flettes....
Håber på jeres Hjælp

Mvh Claus

Re: kondensator + Højtaler Kabel

Glem alt om det.

Harald Nyborg og jem & fix sælger et ganske udmærket højttalerkabel, 2 x
2,5# til kr. 129,- for 25 m. Der skulle vel være råd til et ruller af det
til sådan et project?
Karsten H. Jensen

Site Timeline