Klasse D med rør....

Jeg læste en test i high fidelity af nogle højttalere. Her skrev de at
de havde prøvet med mange forskellige forstærkere, lige fra rør til
klasse D...
Her er det så mit spørgsmål kommer. Kan man lave en klasse D forstærker
med rør? Kan rør switche ved de høje frekvenser der er nødvendig? Jeg
ved ikke så meget om rør, men en udgangstransformator må da være perfekt
til lavpasfiltreringen til sidst.
Er der nogen der ved mere om rør der har nogle fornuftige bud?

mvh
   Jeppe

Re: Klasse D med rør....

Intet er umuligt.

De første radar var bygget med rør, så mon ikek de kan ?

Hvorfor i alverden skulle den bygges med rør ?

Re: Klasse D med rør....

Ja, det ville da være den dårligst tænkelige udnyttelse af rørenes overlegne
lineære overførselsfunktion  :-o

mvh
Orla

Re: Klasse D med rør....

Du har nok misforstået teksten.   "de havde prøvet med mange forskellige
forstærkere, lige fra rør til
 klasse D. skal forstås således:

Lige fra rørforstærkere og frem til kl. D forstærkere. Det har således ikke
noget at gøre med, om Kl. D forstærkere kan laves meds rør. Til audioformål
vil det være særdeles uhensigtsmæssigt for ikke at sige umuligt.

Hvor man bruger radiorør til f.eks. radar, eller TV eller lign. bruger man
noget, der heder klystroner. De kan sende/udstråle/ afgive meget stor
effekt, men kun i pulsform - og dermed umuligt til audiobrug.
Karsten H. Jensen

Re: Klasse D med rør....

Klystroner kan man bruge til TV sendere og man kan få dem til at køre
nogenlunde lineært og har en meget høj gain (f.eks.10-20W ind og 40kW ud)
Til radare bruger man magnetroner som pulser med signalet også med en meget
høj effekt.

MVH
Daniel

Re: Klasse D med rør....

Sorry, jeg fik lige byttet om 2 begreber
Karsten H. Jensen

Re: Klasse D med rør....

Det jeg læste, var at de placerede rørforstærere som det ene yderlige
lydideal og klasse D som det andet.
Grunden til det blev postet, var om der var nogen der havde viden der
kunne sige om det kunne lade sig gøre eller ej, bare så jeg ikke
startede på noget der ikke kunne lade gøre. At det er tosset, er så en
anden snak. Og så for at have en forstærker som ingen andre har.

Hvordan laver man en pulsbreddemodulator med rør, og kan man bare bruge
et push-pull trin til sidst? Vil udgangstransformatoren fungerer som
lavpasfilter, eller skal det laves inden?

mvh
   Jeppe

Re: Klasse D med rør....

Det kan lade sig gøre, men jeg vil ikke råde nogen som helst til at
starte med det.

Sådan en kan jeg sko godt lave til dig.....(altså en ingen andre har).

Re: Klasse D med rør....

PL509 og PL519 og lignende blev jo brugt i TV til lineiudgang. De kørte vel
i klasse D, som en BU508 gør i dag i et TV. Mon ikke de kan køre en del
hurtigere end 15kHz, hvis det skulle være. De kan vist klare en pænt stor
strøm.

En pulsbreddemodulator med rør...  :-)  Det kan man vel også godt, hvad med
et par trioder i differentialkobling, og en trekant ind på det ene gitter,
og signalet ind på det andet. Og PWM ud på den ene anode. Heh, ret heftigt
projekt!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Klasse D med rør....

Det er intet problem. Jeg tror, de første rørbestykkede klasse D-forstærkere
blev lavet først i 60'erne, men jeg ved, at virkningsgraden lå omkring de 80
%. Switchfrekvensen på klasse D-forstærkere er forholdsvis lav. Man kan
(kunne) sagtens finde rør, som klarer det.

Her kan man læse stort set alt, der er værd at vide om klasse D-forstærkere:
http://www.medicom.bang-olufsen.com/sw1065.asp - Karsten Nielsen's Ph.D.
thesis.

Mvh.
Anders