Indkøb af ætsekar/maskine

Hejsa

Til undervisning på HTX ønsker jeg at indkøbe et nyt ætsekar/maskine,
men hvilken bør jeg anskaffe og hvor?
Normalt anvender vi ætsekrystal/natriumpersulfat, men jeg synes, den
går "død" ret hurtigt. Selvfølgelig er der den gode gamle med
Saltsyre, brintoverilte og vand, men der kommer jo en masse klordampe
ved denne proces, der jo hverken er godt for nær- eller globalmiljøet,
so what to do?

--
Mvh.

Tomas

Re: Indkøb af ætsekar/maskine

Farnell 1201810.
Finætsekrystal køber du hos Cypax, en spand passer til
fire liter vand i ovennævnte ætser. (95.025.0200)
Finætsekrystal går død når det har ætset så og så meget kobber.
Det kan sagtens stå i tanken uden at dø.
Husk at opbevare brugt ætsevæske i en beholder UDEN tætsluttende
låg. Står i sikkerhedsdatabladet, men hvem læser det?

/Bo.

Re: Indkøb af ætsekar/maskine
Hej Bo

Den koster da lidt knaster. Hvad kan de forskellige maskiner,
Farnell reklamerer med. Jeg kan ikke 100% gennemskue hvad de
enkelte kan. Det er en, der kan tinplatere, men det har man ikke
så meget brug for ved prototyper, synes jeg - (skolebrug).

Klart klart. Vi har selvstændige syre/base kar til det samme.

--
Mvh.

Tomas

Re: Indkøb af ætsekar/maskine

Den jeg har nævnt har indbygget varmelegeme med termostat
og luftboblepumpe til at give bevægelse i væsken.
Så har låget selvfølgelig et "trådnet" til at lægge
printet i.
Jeg bruger den selv (sagde ekspedienten).
De andre modeller er ikke aktuelle til dit brug, med mindre
du har for mange penge på kontoen.

/Bo.

Re: Indkøb af ætsekar/maskine
Alex....
mE5% jeg lige komme med et tillE6%gs spF8%rgsmE5%l..Som vel ogsE5% kan hjE6%
lpe
Thomas.
1) jeg mener at "finE6%tseskrystal " er det samme som natriumpersulfat.
ja /nej?
2) hvad er forskellen pE5% natriumpersulfat og ammoniumpersulfat ?
sE5%vidt jeg kan se er Amonium lE6%ngere om det.. en time ..og finE6%tse ca
18 minutter ..Eller ved andre bedre ,sE5% hF8%rer jeg gerne.
3) jeg kan ikke registrere mere end en 5% F8%get E6%tsehastighed ved endda
heftig cirkulation ::er der andre det gE5%r bedre for.
4) jeg kan registrere ca 50% F8%get tempo ,ved opvarning til 40
grader,ifh til 20 grader. men ved 80 grader sker der ikke mere end ved
40 grader.. er der ogsE5% andre opfattelser af denne erfaring.

jeg har prF8%vet for mange E5%r siden  at lE6%gge et print vandret i et kar,=

og uden cirkulation og ved 20 grader var det helt perfekt efter 5
kvarter.. sE5% en periode brugte jeg en madkasse, og afmE5%lte ca 1 dl pr
50cm2 print nE5%r ca 30 % skulle fjernes. og smed sE5% vE6%sken vE6%k.. her
brugte jeg ammoniumperoxid. Jeg synes at metoden er god for
uforsigtige ,da der ikke er dampe osv under processen, og med et klart
lE5%g kan man se hvornE5%r det er pE5% tide at fiske printet op.
hilsen Alex

Re: Indkøb af ætsekar/maskine

cirkulation sikrer at du for affaldsstofferne væk, og at du dermed ætser
mere ensartet og kan lave finere linjer.

Bo //

Re: Indkøb af ætsekar/maskine

Ja.

Du skal ætse ved 40-45 grader.
Når min ætsevæske er helt ny, ætser et eurokort på ca. 15 min.
Når det tager over 20-25 min. skifter jeg væsken.

/Bo.

Re: Indkøb af ætsekar/maskine

tak til Bo & Bo for svar.
jeg fik da bekrE6%ftet nogle af mine hmmm teorier.
hilsen Alex

Re: Indkøb af ætsekar/maskine
ikke

For mange penge på kontoen - det har man vist aldrig i den
branche :-(

Takker for vejledningen - kigger på det.

--
Mvh.

Tomas

Re: Indkøb af ætsekar/maskine

Samme tank (P104) fås billigere hos Lautronics
http://www.lautronic-online.dk/product.asp?product17%4&sub=0&page=1

/Steen

Re: Indkøb af ætsekar/maskine
product17%4&sub=0&page=1

Ja, det var da en anden pris - Takker. Det vil jeg kigge på!

--
Mvh.

Tomas

Re: Indkøb af ætsekar/maskine