Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg

Hej,

Jeg har en ringkernetrafo på 7,7kg som jeg gerne vil have identificeret
(finde producentdokumentation).

Jeg spørger her fordi jeg ikke kan finde noget definitivt på den.

Labelen siger:
3522 035 14290 (3522 059 16972)
BELPA-HARDERWIJK RKT. 106 12 CLASS II
PRIM:230-240Vac.50Hz.BR/BL THERMOFUSE.
660VA.SEC:GN/BR(2x) SERIE 9446

Jeg har ikke målt på den med strøm på primæren, men er der andet, der er
værd vide? Læs: er det relevant at søge mere information end hvad der
står på labelen?

--
Steen Suder

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg
Hej Steen

Ud over at det er en 660VA ringkerne med indbygget termosikring er
der vel ikke andet der er værd at vide.

Max

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7 kg

Hvad med f.eks. tab etc.?
Jeg kan måle mig til spændingen på udtagene... når jeg lige får monteret
stik.

--
Steen Suder

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg

Så skal du have fat i producenten.

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg
Hej Steen

Der ligner den nok alle andre ringkerner, og det vil sige
at tabet vel ligger på en 40-50 W.

Max

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg

 - Og at den er klasse2-godkendt...

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg

vide? Læs: er det

Og du har vel haft kontakt til fabrikanten?

http://www.belpa.nl/index.aspx?ItemID41%7

Mvh, Leif

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7 kg

Jo, men de har ikke svaret endnu.

--
Steen Suder

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7 kg

Hvad er sådan en værd (hvis jeg skulle sælge den)?

--
Steen Suder

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg
Hej Steen

Det kommer meget an på hvilken spænding den giver
og om du kan finde en der mangler sådan en, men
det vil nok ligge omkring en 300 kr.

Max

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7 kg

OK... ikke meget.
Nu har jeg under alle omstændigheder sat den på DBA, da jeg ikke lige
får noget at bruge den til lige foreløbigt.

--
Steen Suder

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg
Hej Steen

Det er ca. halv pris, og man skal vel ikke sætte næsen
op efter mere for brugte komponenter.

Hvad var sekundær spændingen forøvrigt ?

Max

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7 kg

2 x 40V.

--
Steen Suder

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7 kg

- Og 20 - 25 Ampere gætter jeg på. Den kunne jeg godt være interesseret
lidt længere oppe i tråden.

/Lars

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg
Hej Lars

Nok nærmere 15 A, og Steen har skrevet at den er sat til salg på DBA.

Max

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg
On Mon, 23 Jan 2012 22:26:02 +0100, "Max"

Forstået som 2 * 7,5 A ?

/Hans

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg
Hej Hans

Ja.

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7 kg

Det er korrekt; den er til salg på DBA.

15A ved 40V er nok realistisk. Der er mere kerne og kobber i den end så
meget andet, man kan købe til billige penge, så jeg forestiller mig at
tabet er mindre.

Både vindinger og sekundærtilledninger er pænt kraftige.

--
Steen Suder

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg

Jernprisen kan den vel altid opnå, hvis du adskiller kobber og jern så
de kan sælges seperat noget mere.

Men et bud er nok mellem 200 og 300 kr. men det afhænger af hvilke
spændinger den giver ud, og om der er en der lige mangler en som din.

Jeg købte en brugt 1000W trafo for 300 kr.

Ellers erindre jeg noget om at ny pris som en slags håndregel var
omkring 1 kr. pr W. dog faldende som effekten stiger, jeg ved ikke om
det stadig er gældende, kiniserne er jo også på det marked.

Købte en ny strømforsyning 45W, stabilseret variabel udgangsspænding,
analog voltmeter, ink porto 60 kr. fra Kina.

/Hans.

Re: Identifikation af ringkernetrafo på 7,7kg

Hei Steen.
En ringkjerne trafo har normalt mindre tap enn andre trafoer.Dette kommer av
den gode magnetiske koblingen.
Generelt er tapet avhengig av størrelsen på trafoen. En Stor trafo har
mindre tap enn en liten.
Jeg har aldrig testet noe på 660 VA. Men en på 600 VA har ca 6%
spenningsgsfall fra tomgang til full belastning.
En på 500 VA har ca 8%, og en på 50 VA har 15%.
Det er defor mulig for deg å sette 230 Volt på primæren, og måle
tomgangsspenningen på sekundæren.
Skal dette brukes til en effektforsterker, må man ta hensyn til at
likespenningen over likerettere og kondensatorer blir ca 1,4 ganger høyere.
Og man må ta hensyn til at spenningen på primæren kan øke. I Norge er det
ikke uvanelig at vi har 240 volt.

Arne O

Site Timeline