Hvordan virker en fotodiode??

Hej NG

Jeg mangler en konkret beskrivelse af hvordan en fotodiode fungerer. Jeg ved
godt at der findes mange forskellige måder, men det er en fotodiode i denne
her stil: http://makeashorterlink.com/?K3D0128B6

Nogen der ved hvordan, eller har et link??

--
M.V.H
Jimmi Wolff

Dit link virker ikke så jeg kan ikke se hvad det er for en forodiode du
spørger efter, men jeg er helt sikker på du kan finde noget om emnet her:
http://www.epanorama.net/links/opto.html

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hos RS kører de med sessions, så du kan ikke linke direkte til en side hos
dem (angiv varenummeret i stedet).

Fotodioder virker ved at omsætte lys til strøm, uanset type og
indkapsling. (Eller var det et spørgsmål om ladningsbærere og den slags ?)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er vare nummer  194-290 hos RS.

Det var mere sådan helt praksis, hvordan lyset blliver omdannet til strøm??

--
M.V.H
Jimmi Wolff
Re: Hvordan virker en fotodiode??
Hej Jimmi,

Av min arm, små 300,- når momsen regnes med.

Er der en bestemt grund til at anvende en så dyr sag (den er jo mere end
sin vægt værd i guld ;)

Jeg skal prøve at gøre det både kort og forståeligt, hvis det sidste
glipper må du spørge igen :)

Lys består af fotoner.

Hvis du ser ned i en fotodiode, vil du se at den aktive del er mørk
(hvis den er stor nok til at se tydeligt).

Mørke materialer absorberer fotoner (til en vis grad, bestemt af
materialet og fotonernes hastighed (lysets bølgelængde/farve).

Når et foton absorberes overføres energien til det "ramte" materiale
(med et vist tab) og det får elektronerne i materialet til at vibrere,
så nogle af elektronerne slås løs.

Materialet i en diode består af en PN-overgang, så der er allerede et
felt tilstede der kan dirrigere elektronerne til at bevæge sig i samme
retning.

Elektroner der bevæger sig samme vej, er det vi kalder strøm.

(lidt forsimplet, men den lange versionudgives kun i bogform ;)

Alle dioder (egl. alle halvlederstrækninger) er lysfølsomme og det er
derfor de er indkapslet lystæt i enten sort plast eller metal.

Hvis man (forsigtigt) skærer toppen af en transistor i metalhus, har man
en ganske anvendelig fototransistor og en lysdiode virker som en
fotodiode i et (forholdsvist) snævert område (omkring den farve
lysdioden selv har), så to ens lysdioder kan bruges som optokobler med
ret god afskærmning for andre bølgelængder (fx. ser en rød lysdiode ikke
grønt lys særlig godt og omvendt).

Håber det var til at forstå :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Grunden til at det er denne diode er, at det er dem skolen ligger inde med.
Vi skal bare bruge den til alm. lysmåling, så en lysfølsom modstand havde
været nok.

--
M.V.H
Jimmi Wolff
Re: Hvordan virker en fotodiode??
Hej Jimmi,

Velbekomme :)

Jeg blev dog nysgerrig efter hvorfor den diode var så dyr og fik fat i et
datablad.

Det er ikke kun en fotodiode, der er også forstærker indbygget i huset.
Den ser sådan her ud (kopier til notepad hvis du ikke kan se det).

               O V+ (ben 3)
           Cf  |
      +----||----+
      |        | |
      +---[Rf]---+
      |        | |
      +---|\  /  |
     _|_  |-\/   |
-->  /_\  |  >---+--O Output (pin 2)
      |   |+/
      +---|/|
      |     |
      O     O V- (ben 4)
    Stel
    (ben 1)

Benforbindelserne er som følger:
  3   4
   \_/
   (_)= (tap på huset)
   / \
  2   1

(set nedefra så vidt jeg har tydet databladet korrekt).

Den har høj forstærkning - 27mV pr. µW/cm² ved en farvetemperatur på 2870
K og 3,2 gange højere (86,4mV pr. µW/cm²) ved 940 nm (IR) hvor dens
optimale følsomhed ligger.

Sjovt at RS lancerer den som en nyhed, for databladet er et gammelt
_scannet_ eksemplar med håndskrevne noter.

Fine forhold :) men det er da overkill der vil noget.

--
Venlig hilsen,
Søren