Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

det er til min båd så jeg kan se hvor mange volt jeg
har tilbage når jeg har ligget stille ude på vandet i
4-5 timer og brugt strøm.
Det skal gå fra 10 til 14 volt .
Skal bygges med fem lysdioder.
Der skal være lys i alle ved 14volt altså det skal
virke som en søjle.

Er der en der har et diagram og en komponent liste
og hvad jeg ellers skal bruge så jeg selv kan lodde
det sammen.

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

OK Jeg futter også

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

Jeg futter også

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter
Til HKJ

Hvad kan du anbefale for et byggesæt som er rimmeligt
nøjagtigt nok til det.

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

Nu kender jeg ikke de enkelte byggesæt, men se efter et der bruger LM3914,
den skulle give en rimelig nøjagtighed. Hvis du kun vil have 5 lamper, så
skal du bare lade være med at montere flere.

Et byggesæt som BR495a fra Brinck kan bruges som grundlag, men det skal
udbygges med en offset justering.

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

Jeg tror BR158 er mere passende. Der er lige præcis de 5 lysdioder, og
ingen behov for noget offset-halløj.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

Men da den kun indeholder 1 transistor per lysdiode vil jeg regne med at den
har en ret blød overgang mellem tænd og slukket og dermed ikke særlig egnet
til voltmeter.

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

Du skal bruge en komparator IC med f.x. 4 komparatorer, (Ofte 4 i et
hus) og en stribe modstande.

Modstandene skal beregnes så hver komparator skifter ved den spænding du
ønsker.
Lysdioderne kobles på udgangen så der er lys når den går "low".

Det er et spørgsmål om at finde de 4 passende referenceværdier på det
ene indgangsben af hver af de 4, og så forbinde den aktuelle spænding
til det andet.

Måske kan du finde det du skal bruge her:
http://www.imagineeringezine.com/e-zine/hcircuits.html
http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/intro/electron.htm
http://wwwex.physik.uni-ulm.de/Lehre/PhysikalischeElektronik/Phys_Elektr/node1.html

Mvh. Jørgen

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

For en ordens skyld skal jeg lige tilføje at der også skal bruges en
reference.
F.x. en TL431. Der giver 2,5V ud.  Eller evt. bare spændingen fra et 9 V
batteri.
Hvis det skal være tilsluttet konstant er det sidste nok ikke nogen god
ide.

Mvh. Jørgen

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

Sådan her:
http://sound.westhost.com/project60.htm

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter
Hej Klaus,

Det har bare logaritmisk skala.

--
Venlig hilsen,
Søren

Og ?

Det stod der ikke noget om ikke den måtte.

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter
Hej Klaus,

Det er kun smart til udlæsning af kvanta vi har et logaritmiskt forhold
til.

Næh, men der stod heller ikke noget om at det ikke måtte involvere en PC og
det ville du vel ikke foreslå.

--
Venlig hilsen,
Søren

Så tag en LM3914 istedet for

--
/carsten

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter
Hej Carsten,

Bedre at gå ud fra et diagram med den (og offset) så.
Men jeg har nu ikke rigtig noget at bruge den til :)

--
Venlig hilsen,
Søren

$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk:

<URL:http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/batmon12.htm
Du kan selv bestemme om det skal være med en søjle eller med en "prik" (det
sidste bruger mindre strøm) og hvis det kun må være med 5 LED's kan skalaen
blot tilpasses og de resterende LED's udelades.

--
Venlig hilsen,
Søren

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

http://www.brinck.dk/byggesaet/br495.asp a-versionen er linær

--
/carsten

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

<Et byggesæt som BR495a fra Brinck kan bruges som grundlag, men det skal
<udbygges med en offset justering.>

Hvad er en offset justering
hvordan laver jeg den

Re: Hvordan bygger jeg et lysdiode voltmeter

Det går ud på at første lysdiode ikke er 0 volt.

Mine henvisninger (i dk.teknik.el) viser kredsløbet med offset justering.

Helt specifikt så bestemmer spændingen på pin 4, bunden af skalaen og
spændinge på pin 7 toppen af skalaen.

Du kan se hele databladet her: http://www.national.com/ds/LM/LM3914.pdf

Fidusen ved byggesæt er ikke helt så stor, når den ikke har offset justering
indbygget og da Brinck kun har en trimmer på deres print, så tror jeg ikke
de har det.

Site Timeline