Hvilken kvadrat ledning?

Hej.

Jeg skal have installeret et amperemeter i bilen. Jeg regner med at
snuppe samtlige ledninger ved pluspolen på batteriet (undtaget ledningen
til starteren) og føre dem via ledninger ind til instrumentet. Det
bliver vel samlet til 4-5 meter i alt. Jeg har købt noget 6 mm^2 ledning
til projektet men er nu kommet i tvivl! Er ledningerne tykke nok?
Amperemeteret går til max 60 ampere, men jeg regner ikke med, at
strømforbruget/ladestrømmen ligger i det område ret tit. Det er et
amperemeter fra Biltema, og i brugerforvirringen står der, at man bør
anvende 6 mm^2 ledning.

Kan der henvises til en formel, der angiver kvadratet på ledninger ved
en given strømstyrke og længde på ledninger?

--
Mvh. Jesper

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Download http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Find siden "Wires"

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Tak for linket. Kigger på det.

--
Mvh. Jesper

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej Jesper

Hvis du regner med at komme op på 60A, så er 6 mm ikke nok.

Prøv at hente MiscEl på http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Der er der en Wire beregning hvor man kan se hvad der sker
ved forskellige kvadrater, længder, strømme og temperaturer.

Mvh Max

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej.

Det vil jeg heller ikke tro jeg kommer op på. Hvis jeg gør, brænder
lednignerne så af med det samme? Jeg vil tro, den trækker/lader med 10-20
amp. i et stykke tid.

Har jeg hentet og kigget på. Det ser lidt for kompliceret ud til mig. Jeg
forstår i hvert fald ikke at konkludere noget på basis af de inf. jeg får
ud, når jeg indtaster mine data. Findes der ikke en tabel eller lign. med
ca. strømstyrke og kvadrat på ledning?

Amperemeteret skal jo sidde i en bil. Jeg har faktisk ingen anelse om, hvor
meget strøm der trækkes/lades.

--
Mvh. Jesper

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Det du taster ind er: "Solid wire", 6mm2, 5meter, 30grader, copper,
current60%

Så får du to nyttige tal:
"Loss voltage87%5 mV", det betyder at du vil miste cirka 0.9 volt i kablet.
"Loss power52%.5... W", det betyder at der forsvinder 50 watt i kablet

Jeg vil nok mene at de 50 watt er ret meget at tabe i et kabel, hvis du
ruller det op kan du holde kaffen varm på det.
16mm2 er noget bedre (0.3 volt og 20 watt).

Der findes flere tabeller, afhængig af formålet. En elektrikker skal bruge
16mm2 kabel til 60A (sommetider endda mere).

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej.

Ok. Så ved jeg da, hvilke informationer, der er vigtige.

Jo, 50W er jo en del. Nu skal det også fordels på 2 stk. ledninger, og det
ligger frit.

Alt for tykt at skulle føre ind og ud gennem torpedopladen på bilen samt føre
rundt inde under instrumentet :-)

Nu regner jeg med, at det bliver 2 x 2,5 meter ledning. Hvis jeg regner med 30
amp. som max over længere tid, så giver det under 7W, der bliver afsat i hver
ledning. Ledningerne ligger jo frit, så 7W afsat over 2,5 meter er vel
acceptabelt?

Hvad vil være max tilladte effekt der afsættes i fritliggende kabler? I en bil
kan temp. jo variere mellem -20 og +80 grader celcius.

Tak for svarene.

--
Mvh. Jesper

Re: Hvilken kvadrat ledning?

bruge
med 30
hver
bil

Ud fra de tabeller jeg har:

PVC isoleret, omgivelse 30 grader, leder 70 grader, særlig gode
afkølingsforhold:
6mm243%A
10mm260%A
16mm280%A

Ved en omgivelsestemperatur på 60 grader skal værdierne halveres.

Re: Hvilken kvadrat ledning?

En alm. personbils-generator kan snildt komme op på 50A lige efter start,
når batteriet er tappet af starteren.

I øvrigt lyder det helt vildt i mine øre, at hive alt den strøm ind i
bilen - gennem
et ur - og ud igen ! Du må da kunne få et ur der virker som en ampere-tang ?

I øvrigt hvis du laver det, så skal dit kabel for-sikres ved batteriet, og
det
må blive en 80A sikring ? (lovkrav)

Morten

Re: Hvilken kvadrat ledning?

?

Har du aldrig hørt om et start-relæ? Det er en del af selvstarteren. Når du
drejer nøglen er der et anker - man kan kalde en solenoide, der trækker og
bringer tænderne på akslen af selvstarteren i indgreb med tandkransen på
svinghjulet - det store hjul, der sidder direkte på krupmtappens aksel.

Ved denne fremadgående bevægelse bringes et meget kraftigt kontaktsæt til at
slutte strømmen til selvstarteren. Strømforsyningen hertil kommer direkte
fra akkumulatoren igennem det meget tykke kabel lige ned til startrelæet.
Når motoren så er i gang, og du slipper startnøglen, trykkes akslen på
selvstarteren tilbage til sin udgangsstilling og dermed tænderne ud af
indgreb med tandkranden, samt bryder forbindelsen i startrelæet.

Du kan således se, at   i n t e t   af startstrømmen passerer hverken gennem
nøglelåsen eller andre instrumenter o.l. i instrumentbordet.

Der er i øvrigt ingen sammenhæng mellem de 50 A., du nævner og nogen anden
funktione i forbindelse med start af en bilmotor.

Selve startstrømmen gennem startrelæ o.s.v. som beskrevet oven for er som
regel fra 20 A. til 400 A. Det sidste ved en meget kold motor - eller en
dieselmotor.

Denne startstrøm trækkes   k u n  i selve startprocessen gennem det nævnte
tykke kabel, og efter start af motor og startrelæets konrtaktbrydning
optræder der kun den sædvanlige ladestrøm leveret af generatoren til både
ladning (vedligehold af ladning) af akkumulatoren og til bilens strømforbrug
under drift (lys og varme, instrumentbord etc.). Hertil kan generatoren til
en almindelig personbil med benzinmotoren sædvanligvis levere op til 35 A.

Du må undskylde den dyberegående redegørelse, men jeg fik opfattelsen af et
manglende kendskab til det elektriske systems funktion i en bil.

MVH
KHJ

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Ja - men hvis du læser det oprindlige indlæg igen, så vil spørgeren
køre uden om starter-forbindelsen (den du angiver til - op til 400Amp -
hvilket
jeg mener lyder ok) så jo, jeg kender til start-relæer, men dette er jo ikke
noget der kommer på tale her. Jeg taler ladestrøm.

et

Hæ - sådan tænker jeg også lidt her da jeg læste dit, hvornår har du sidst
målt ladestrøm på
en flad bil efter startøjeblikket ? Har du kigget med øjnene på en alm.
generator på
en mellemstor familibil for nylig ? Du vil se at den levere min. 60Amp,
hvilket man nemt
får den til ved at belaste den nok.

I øvrigt, hvor har du din erfaring med hensyn til bil-el fra ?

Hvh
Morten Larsen
Mekaniker (gennem snart for mange 15 år)

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Ja, netop fordi jeg antig den for at være selve starterfunktionen - og så er
den nævnte startstrøm relevant og ikke noget, mantrækker gennem
instrumentbordet.

Ja, se dér "snød" du mig.:-)

Jeg har for så vidt kun læst specifikationerne på de generatorer (Bosch
eller Lucas), der kunne levere 35 A.

Jeg har makket en del med biler siden begyndelsen af 60'erne, så i flere
tilfælde har jeg ikke nødvendigvis 40 års erfaring, men en erfaring, der er
40 år gammel.

Men jeg bygger da bl.a. bil-el på mine erfaringsområder inden for elektonik
og svagstrøm - og sjovt nok, så gælder Ohms lov stadig i begge tilfælde.:-)

Jeg har ikke haft det som erhverv, så der mangler naturligvis rutine, og nu
om dage er ryggen ødelagt af at bl.a. stå foroverbøjet ind over motoren i
rendestenen i regnvejr, og nu kan man efter hånden heller ikke lave ret
meget på nyere biler, førend man har det store serviceudstyr, hvis du skal
til at justere motor etc.

Næh, lad os så få en gammel Volvo (Amazon), der kunne skilles ad stor set
med en ½" og en 9/16" nøgle, og hvor der kunne flyve krager baglæns i
motorrummet samtidig.

Jeg har for i øvrigt stadig en original og fuld komplet værkstedsmanual til
Volvo Amazon '68-'70 - den i det blå ringbind og med hæfterne med de grønne
bind.

MVH
KHJ

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej

Ok

En amperemeter er jo ikke andet en volmeter med en modstand i parallel.

Hvis du har mulighed så flyt modstanden fra meteret ud til batteriet !

Ingen tab og du kan nøjes med en 2*0.75mm^2 ledning op til meteret.

Mvh
Lars G

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Det var da det dummeste jeg har hørt....

Så futter den ledning da ret hurtigt af, og så måler du ikke andet end
kortslutnignsstrømmen... For at måle strøm i en
kreds, skal amperamereret side i serie med belastningen... og selvom man sætter
amperameret helt ude ved batterieret,
kan man aldrig nøjes med 0,75mm^2 da den alligevel vil brænde over pga
belastningen.

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Så kender du kun meget geniale menesker.

Nej, det eneste den tynde ledning skal trække er selve meteret som kun
trækker nogle få mA eller uA.

 > og så måler du ikke andet end kortslutnignsstrømmen...

Hvordan det?

belastningen...

Ja, men det han snakker om er at placere shunt modstanden ude ved
batteriet (i serie med + polen) og sætte meteret (nu med høj intern
modstand) paralelt med shunt modstanden.

belastningen.

Shunt'en skal selvfølgelig forbindes med fede ledninger, men da strømmen
til meteret er meget lav kan man sagtens nøjes med 0.75mm eller mindre.

Re: Hvilken kvadrat ledning?

kortslutnignsstrømmen... For at måle strøm i en
sætter amperameret helt ude ved batterieret,
belastningen.

Uenig.  Lars' svar er OK.

Dermed er amperemetret bare blevet udskiftet med et voltmeter.
Spændingsmåling over en shunt er det samme som et amperemeter.

Den korrekte metode.
For at holde de primære kabler _korte_.

Jeg mener at jeg læste at der skulle 5m kabel til. Uha.!!

Bla. for at undgå for stort spændingsfald over kablet er det dumt at
tilføje 5m kabel.

NB. Jesper: Du kan ikke få en firkantet regel for hvad der er godt og
hvad der ikke er.
Alt over 0 meter er for meget kabel at tilføje.

Det gælder f.eks. spændingsfald til lygter. Især i vintertiden.
Som du får med 5 m ekstra kabel.

Mvh. Jørgen

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Ja, jo mindre spændingsfald, jo bedre.

Jeg er bestemt ikke en "haj" til elektronik, så jeg ved ikke lige,
hvordan mit problem så skal løses :-(

--
Mvh. Jesper
Nu skrivende fra sin hjemme PC

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej.

Ja, det er bestemt lækkert, at der sidder folk som kan give kompetente
svar! Det er jeg også meget glad for, så jeg ikke "futter" bilen af,
fordi jeg har koblet det hele forkert!

Jeg forstår bare ikke, hvordan jeg kan flytte den indre modstand i
amperemeteret ud til batteriet, når der ikke er nogen modstand (eller i
hvert fald meget lille modstand) i amperemeteret. Det er jo bygget op
omkring en simpel spole, som trækker mere eller mindre i nålen afhængig
af strømmen der løber gennem amperemeteret.

--
Mvh. Jesper

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Hej,

Jeg har ikke hørt om et bi-metal amperemeter. Vil du forklare mig hvordan
det virker, eller henvise til et sted, hvor det er beskrevet

Bo //

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Det har Du ret i, det er ikke bimetal  :-| . De virker som følger:  Der er
én vikling af tyk isoleret kobbertråd, (hvorfor den er isoleret fatter jeg
ikke), liggende vinkelret på skalaen. Midt i denne er ophængt en magnet med
viser. Vægten af magneten holder viseren i ballance, og man kan så få
udsving til begge sider. Sådan er de blevet lavet siden først i trediverne.
Jeg har for nogen tid siden restaureret et sådant fra lygten på min Triumph
NSD fra 1931. Nem reparation forsåvidt at de laves nøjagtigt magen til den
dag idag  :-)

mvh
Orla