Hjemmekontrolsystem

Hejsa

Jeg har i et længere stykke tid gået med tanken om at lave en form for
computer-styring til hjemmet..

Min tanke er, at jeg vil lave et antal små bokse, som kan kobles på en form
for lokalt netværk af een eller anden given type.

Disse bokse kan evt. bestå af:

1. Ind/udgange, der kan bruges til at styre lys og registrere om noget er
sluttet/afbrudt (tyverialarm til døre/vinduer)

2. A/D-converter som kan bruges til at måle temperatur eller andre ting,
kunne jo bruges til at måle temp. i dybfryseren i kælderen eller garagen.

3. Fx. IR-sender der er kodet til ens HI-FI-dimser, så man via computeren
kan styre optag osv.

4. Find selv på noget.

Jeg tænkte på at hver box kunne bestå af fx. en PIC på et lille
standard-board, som man så bestykker til den funktion man skal bruge. Hver
boks kan så fx. lære sit slavenummer ved at trykke på "learn" og så lade
computeren fortælle den hvem den er, og lægge det i en flash-ram som jo
efterhånden er i de fleste PIC's.

Jeg ved godt at der findes en del af sådan noget på nettet, men de er
generelt ret skrabsomme.

Hvis der er nogen her der er med på ideen, der også kender til elektronik på
et lidt højere plan end byggesæt, det behøver jo ikke være på alle områder,
og kunne tænke sig at være med til at stable et åben-sovs projekt på benene,
ville det da være en rar ting.

Jeg selv er uddannet elektronik tekniker, og har ret stor erfaring med
elektronik, har rodet med det i godt. 25 år (er 35), men det er en lidt for
stor mundfuld for een person at gå igang med.

Skriv her i gruppen hvis det har interesse, eller direkte til mig på hauge @
trutter . dk

Mvh Hauge

Re: Hjemmekontrolsystem
Hej...
form

Har du kigget på www.icpdas.com ? Du kunne bruge en RS485 databus rundt i
huset, og styre/måle det hele fra en PC's seriel-port.....

Mvh. Mikael Kristiansen

Re: Hjemmekontrolsystem

Hvorfor trække nye ledninger når der ligger massere af kobber i huset i
forvejen. En idé vil da være at lave kommunikation over 230V nettet. Det
giver muligheden for f.eks. at sætte en lille on/off switch direkte i
stikkontakten og styre den fra hovedboksen der sidder i sikringsskabet.

svjv findes der vist allerede protokoller osv. til den form for
kommunikation. Mener det er X10 den hedder.

Re: Hjemmekontrolsystem

Info var der lidt af her: http://www.equator.ac.uk/devices/x10/index1.html

- Lars

Re: Hjemmekontrolsystem
Ja selv dem der brugte rtty for 25 år siden, ville få svært ved
ved at kommunikere så langsomt, som det er tilfældet med X10.

Danny

Re: Hjemmekontrolsystem
Hejsa

Problemet med X10 er at det er utroligt langsomt, bare der skal ske en lille
smule på samme tid, er der op til 2-3 sek. delay, før en enhed gør det man
har bedt dem om.
Jeg har en masse X10 skrammel på lager, som  jeg ikke bruger af samme årsag.

Men bortset fra det, så er der kommet nogle gode svar på min private mail,
så jeg tror der er mulighed for at der blir stablet et projekt på benene,
hvis vi altså alle sammen bliver enige om hvordan det skal køres ;o)

Mvh Hauge

Re: Hjemmekontrolsystem

lille
årsag.
Kan du tenka deg å kvitta deg med litt av det?. Eg er interessert i å
spionera litt på modulasjon og demodulasjon av signala.

HM

Re: Hjemmekontrolsystem
Hejsa

Ja forstår dig godt, og der findes nogle få mains-modem (modem til lysnet)
kredse på markedet, og regner med at kigge på dem.
Men meget simpelt set, så er det eneste det består af, en modulator, der
modulerer de 230 v med et hf-signal på omkring 70-100 KHz igennem en lille
trafo for galvanisk adskillelse. På modtagersiden er det reelt bare det
modsatte, en trafo der kun overfører de 70-100 KHz ind i en demodulator.
Såre simpelt.

Enig kan man sagtens, men da X10 bruger nul-gennemgang som sync til deres
data, er der desværre grænser for hvor hurtigt de kan sende, da de kun
sender en pakke for hver gennemgang.
Og for X10 er det ikke muligt at køre data mellem de 3 faser, da de jo ikke
går igennem nul på samme tid, logisk nok ;)

Skal nok melde ud her :o)

Mvh Hauge

Re: Hjemmekontrolsystem

ikke

Hvorfor ikke bruge ethernet moduleret over netspændingen, det burde da kunne
køre hurtigt nok. Jeg mener da at der køre bredbåndsforsøg et eller andet
sted i dk, hvor elselskabet udbyder bredbånd over elnettet.

Jeg ved ikke hvordan det rent praktisk skal gøres, men kan et 10Mbit netkort
med coaxudgang ikke "interfaces" til elnettet ret enkelt?

Mvh
//zigge

Re: Hjemmekontrolsystem

ikke
Tanker om 230V som netmedia.
Ved å bruka nullgjennomgangssina som komunikasjonsvindu, så er 230V nettet
nærmast støyfritt.

Myndighetene tillet signallering på lysnettet i frekvensområdet 95 - 148
KHz..

Vi velger 148 KHz, 1 byte, startbit, 8 databit, 1 paritetbit og 1 stopbit =
11 bit.
Tida for å formidla 1 byte blir: 1 / 148000 * 11 = 0,000 074324 s =  74,32
us

Vi tenker oss meldinga sentrert til nullgjenomgangen, og spør: kor langt opp
på sinuskurven kan vi modulera, utan å få støyproblemer? Her må "fagfolk"
svara.

Deretter kan vi spørja: Kor mykje informasjon må vi overføra i kvar melding?
Vi skal nå ein node, og overføra informasjon.
--------------------------------------
Eg arbeider med den problemstillinga, men først vil eg ha på plass ein svært
kompakt protokoll, som skal kunna "styra" ein steppermotor, og den skal
kjøra på RS485, samtidig som den skal flyttast over til lysnettet.

Eg ønsker i første omgang samarbeid om protokollen, men eg har ein del
gjennomtenkte meininger om resten og.

HM

PS
Er der nokon som ser seg kalla til å oppsumera, og senda mail til dei som er
intereserte?

DS

Re: Hjemmekontrolsystem

Ja, X10 eksisterer, men det er DYRT, og "underutvikla".

HM

Re: Hjemmekontrolsystem

Hej Hauge.

  Problemet er ikke altid den store mundfuld :-), men økonomien :-(.
Der er flere måder at gøre det på. Men på idé siden kan jeg da godt
være med :-).

Mvh
  Klavs.

Re: Hjemmekontrolsystem
Hejsa Klavs

Jamen, efter min mening er det ikke dyrt at lave et sådanne system, da ingen
af delene er dyre, og det mener jeg, jeg har heller ikke den store økonomi
til det, men jeg vil nu mene at med den tid det vil tage at lave det, så vil
der være mulighed for at skrabe de penge frem til det, som der er
nødvendigt.

Nu skriver du ide-siden, er det ideer til hvad det skal kunne, eller er det
også på selve udviklingssiden?

Mvh Hauge

Re: Hjemmekontrolsystem
Hej!

Jeg gik også i længere tid med et lignede projekt i tankerne. Men det blev
kun ved tanken fordi det virkede som en meget stor opgave. Og jeg lider af
samme sygdom som de fleste andre teknik nørder nemlig at bedst når jeg er i
gang med ét projekt kommer jeg på et nyt. Og det nye projekt er det lige
pludselig meget mere spændende og får aldrig lavet det første færdig....
Sådan har jeg menge projekter liggende der aldrig blev færdig. Men så
snakkede jeg med et par andre udviklere om projektet, og de ville gerne være
med. Og i dag har vi lavet følgende til projektet.

  a.. En RS485 baseret protokol. JAHAP (Just Another Home Automation
Protocol)
  b.. Et intelligent USB til RS485 interface (Sch + PCB). (Protokol parser)
  c.. Et Display Panel. 4 Knapper, 4 lysdioder, et digi hjul (op, ned,
tryk), 4x20 liniers display + kontrol af backlight og kontrast, temperatur
føler, IR sensor. (Sch + PCB + Housing)
  d.. En 240Vac dimmer med kontrol af lamper. (Sch + PCB)  er dog lavet med
Triacs og jeg vil gerne lave det om til IGBT'er.
  e.. En Persienne styring, med en DC motor med Tacho til løft og en STEPPER
til at vinkle bladene med. (Sch + PCB).

På ønske listen er:

  a.. En lille touch sensor (uden berøring)

Alle enheder bliver styret af en PC (singel board pc som ikke fylder noget),
hvor der bliver skrevet et PLC program i Delphi hvor man vil kunne styre
sine ting igennem. Men også styrer musik (mp3'er, video og andet via
fjernbetjening og panelerne. Ja, man kommer til at kunne lige så meget som
man kan programmere sig til. Eller som den generiske del kommer til at
kunne.

Men jeg er ved at løbe lidt surt i projektet, fordi det har taget mange
timer, og der stadig er et godt stykke tid tilbage.

Men vi er villige til at lave det til et open source projekt med alle
diagrammer, layouts og sovs hvis der er andre, som vil være med til at lave
projektet federe og større.

Vores ide har lige fra starten været, at lave et projekt som alle kan få
glæde af, altså alt arbejde bliver offentliggjort.

Hvis nogen føler interesse for projektet, så kan jeg tage nogle billeder af
de ting vi allerede nu har fået til at virke og ligge på en hjemmeside.

Hvis nogen vil kontakte mig omkring projektet, så kan det ske på
jan.thoegersen (a) privat . dk

Re: Hjemmekontrolsystem

Det er der vist mange der har.

Det jeg har lavet er delt op i to niveau'er, et 485 netværk fra en kontrol
PC og ud til nogle "hubs", derfra kan der så yderlig tilsluttes andre
enheder, men her foregår kommunikationen med et 5 volt oc. signal.
Med den topologi, slipper jeg for at 485 kablet skal gå frem og tilbage fra
alt. De små MPU'er der sidder efter hub'en, behøver heller ikke at have
overskud til at håndtere en hurtig kommunikation, de ser kun deres egen
kommunikation.

485 delen er opbygget med UTP kabling, hvor 1 par bruges til kommunikation
og 3 par bruges til strømforsyning. Fra hub'en bruger jeg 3 leder: +, signal
og -. Jeg har valgt at køre systemet på 12 volt og så bruge lokale (low
power) spændingsregulatorer til MPU'er, på den måde har spændingstab i
kabler næsten igen betydning.

Hver hub har 16 digitale indgange (hvoraf de 4 også kan være udgange), hver
indgang kan også håndtere en kontakt eller en MPU med serial kommunikation.
Det betyder at det er rimelig let at interface til alle mulige typer
sensorer, de bliver bare tilsluttet en lille MPU, der håndterer aflæsningen
af sensoren og har serial kommunikation til en indgang på hub'en (En indgang
er bidirektionel når den bruger serial kommunikation, så sådan en MPU kan
også styre udgange).

Jeg har systemet virkende (med mange forskellige enheder), men mangler at få
skrevet kontrol programmet på PC'en (I øjeblikket kører det med nogle
testprogrammer).

Re: Hjemmekontrolsystem
Køb nogle LK IHC komponenter :-D

fra
signal
hver
kommunikation.
aflæsningen
indgang

Re: Hjemmekontrolsystem

Er det ikke bare at jave stikket i den bærbare og så køre det?

Men det er da værd at lave forstudier på både IHC og Simens systemerne :-)

Mvh
//zigge

Re: Hjemmekontrolsystem

Mere den anden vej - At lave sine egne IO moduler og tilslutte dem til
controlleren

/A

Re: Hjemmekontrolsystem

Er ICH kontrolleren så "åpen" at nødvendig skjema, koder og protokoller er
tilgjengelige?

HM

Re: Hjemmekontrolsystem

Det vil vera SVÆRT, SVÆRT arbeidskrevande å dekoda det som fabrikanten vil
ha for seg sjølv.

HM

Site Timeline