Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg] - Page 2

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Løst fra hoften vil jeg sige 10 stk (jeg kan ikke huske dem alle). Ingen
af maskinerne er døde på den konto....

Den første er vel ved at være over 5 år siden, den sidste (plcc) for
knapt 1 år siden. Ingen af maskinerne har fået "nykker".

       News.sonofon.dk er nu nede igen.
 Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,
Re: Hjælp til at brænde PLCC [ Aalborg]
Ja, jeg har prøvet det. Et eksempel er en IC, der latchede up for mig,
blev så varm, at jeg brændte min finger, da jeg rørte ved den.
Det sker næppe mere, da jeg lærte lektien for mange år siden. Siden er
viden om fænomenet blev mere udbredt og kan derfor undgås.

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Har jeg forstået det korrekt hvis Latch-up er hvis der løber en forkert
strøm igennem en chip pga, alle ben ikke har de korrekte forbindelser ??
Lidt alá hvis nullen smutter i en 400V installation ??

Mvh
Anders

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Har du prøvet hotswap metoden med en BIOS kreds ?

       News.sonofon.dk er nu nede igen.
 Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,
Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]
Hotswap er mig bekendt en metode, hvor stelledningen eller "nullen"
afbrydes sidst ved afbrydelse (afmontering) og tilsluttes først ved
indsætning.
Et eksempel på det er når man skal læse et memorykort i en kortlæser.
Jeg tvivler stærkt på at du kan sikre den metode med dine PLCC'er og
hvad har jeg eller du...

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Hotswap er i PC verdenen et sprøgsmål om at flå noget ude med strøm på.

Har du prøvet at flashe en BIOS med hotswap metoden ?

Prøv det !

       News.sonofon.dk er nu nede igen.
 Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,
Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Jeg prøvede virkelig at være overbærende, men nu bliver jeg en smule sur.
Jeg tror du sætter "din verden" = "PC verdenen"
Der er altså en verden udenfor. Jeg tvivler lidt på at du kender den side.
Der er ingen seriøse mennesker, der mener, at man bare kan "flå noget ud
med strøm på" og så med nogen større sandsynlighed forventer, at det
derefter altid vil virke.

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Nej, jeg prøver at overbevise dig om at chanchen for at det går galt i
en PC er minimal. Samt de skader man evt kan påføre BIOS chippen er så
minimale at du aldrig vil opleve dem i computerens levetid.
Forældelsen af an PC foregår så hurtigt at du ikke når at opleve det,
iden den er forældet og skrottet

ROFL...

Så svar dog: Har du selv prøvet det ???

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Har du da virkelig så svært ved at fatte at det at lortet "virker" lige
efter du har lavet dit stunt med at flå en kreds ud af et kredsløb med
spænding på *IKKE* er det samme som at kredsen ikke har taget skade.
Du skader kredsen, er du heldig død den med det sammen, men er du uheldig
har du beskadiget den så dens levetid er stærkt reduceret og den vil være
ustabil. Næste gang din PC begynder at blive ustabil behøver du ikke som det
første give Windows skylden, det kan fint være fordi du har ødelagt din
hardware.

NEJ, jeg har aldrig lavet hotswap på en BIOS, for det er hul i hovedet at
gøre, så det kunne jeg aldrig drømme om at gøre.
JA, jeg har masser af gange ødelagt andre kredse ved ikke at behandle dem
hensigtsmæssigt i forbindelse med mit erhverv, men så har det også altid
været i udviklingsafdelingen hvor jeg ved at kredsløbet skal kasseres (af
samme årsag senders der aldrig noget fra udviklingsafdelingen ud til
kunder).

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Om den så bliver reduceret er det sjældent at du opnår at se det i
computerens korte levetid.

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Kan du da på forhånd sige hvor meget levetiden bliver reduceret? I så fald
tror jeg du kan tjene penge på din viden.
Og hvad med ustabiliteten (som du valgte at klippe helt væk i mit indlæg)?

Du må for min skyld gerne ødelægge dit eget elektronik, men du bør ikke
anbefale dine "fusker-metoder" til andre og slet ikke uden nogen form for
advarsler.
Jeg syntes stadig det er for flabet og arrogant at du skriver "Sludder og
vrøvl" når jeg bringer en faglig begrundet advarsel mod at følge din
anvisning, specielt når du ikke har bedre dokumentation for dine påstande
end "Har du selv prøvet det ???" som du har gentaget i det uendelige.

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Kan du ?
Er det 1, 2, 5 eller 50 % ?

Ustabilliteten har jeg ikek mødt på nogle af de computere jeg har reddet
på den måde.

Du har en frygt for at noget går galt. Jeg har erfaring med at det ikke
gør.

       News.sonofon.dk er nu nede igen.
 Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,
Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Det fremgår med al ønskelig tydelighed at du ikke kan.
Hvad er dit statistiske grundlag?
Jeg giver ikke 5 flade ører for den slags "erfaring".

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

For sent.

Nok ud fra dem jeg selv har gjort (læs andetsteds) og andre jeg har
hjulpet til det.

Det er jo så op til dig....

       News.sonofon.dk er nu nede igen.
 Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,
Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]
Kære Allan.
Jeg er helt enig med dig i dine udsagn. Og tak for dit seriøse indlæg.
Jeg trækker mig fra denne del af tråden. Jeg håber at Brian Axelgaard
fik programmeret sin BIOS af en duelig person.
VH
Klaus (ikke D. Mikkelsen)

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Det er det nemmelig lige præcis.
Jeg har tidligere udviklet elektronik til telefoncentraler, hvor det er
vigtigt at man kan lave Hotswap på et enkelt printkort uden at skulle gører
hele centralen spændingsløs. Her fik vil lavet specielle stil til alle vores
backplanes, hvor benene til forsyning var 2mm længere ende de øvrige ben.
Det koster en bondegår, men det kan sikket spares, når Klaus D. Mikkelsen nu
mener at det er ligegyldigt.

Tag et kik på et USB-stik, som jo er beregnet til Hotswap, og konstater at
de 2 yderste ben er lidt længere end de midterste. De yderste ben er netop
forsyningsspændingen og de midterste data.

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

delE6%gge

og man skal altid ha' esd-strap pE5%, altid slukke inden man sE6%tter
stik i ogsE5% videre.

Det er jo ikke elektronik produktion det her, det er pc'en hjemme i
jordhulen der ikke dur mere hvis man er villig til at tage risikoen mod
at fE5%
spillemakinen til at du' igen nu, sE5% er det vel godt nok, og hvis en
flash brE6%nder af er det vel ikke verdens undergang...

ME5%ske, det forudsE6%tter at det der sidder i den anden ende af det
addresse ben
har en tilstrE6%kkelig hF8%j spE6%nding og kan levere en del strF8%m ...

Men der er en vis sandsynlighed for at det kun er nogen fE5% kontrol ben
der
er hF8%je ...

Det er ikke den rigtige mE5%de at gF8%re det pE5%, der er en risiko ved
det men sE5% er det heller ikke vE6%rre, flash politiet kommer ikke og
anholder nogen :)

-Lasse

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aal borg]

Hvis alt andet fejler kan følgende måske bruges.
http://sandeen.net/fwfix /

Ps. Ikke selv prøvet det.

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]
Jeg tabte lidt tråden da jeg læste denne tråd igennem og det begyndte at
handle om hvem der kalder hvem for vrøvlehoveder... Det det egentlig drejer
sig om, er at du gerne vil have chippen brændt om med et stykke software,
som du har i hænde. Jeg studerer på Aalborg Universitet, og har der adgang
til en universal brænder, som sandsynligvis kan løse problemet. Prøv lige at
give mig modelnummeret på din chip (kig på toppen af den) , så jeg kan
checke i databladet, om den kan gå i brænderen. Hvis det er tilfældet, skal
jeg nok brænde den for dig...

men jeg kræver en bajer for besværet :-)

hbh

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Det lyder rigtigt godt, men i mellemtiden har jeg løst problemet på en anden
måde. Men ellers rigtigt mange tak for interessen og endnu mange for dit
tilbud om hjælp!

Det var da også det mindste man kan forlange :)

Problemet blev løst ved lidt "Trial & Error". BIOS'en har indbygget en
"CrashFree" funktion, men denne var elendigt beskrevet i manualen samt stort
set alle steder på nettet. Men jeg fandt et sted hvor der stod at filen
skulle have et bestemt navn før det ville virke - selvom det var et helt
andet bundkort og en anden funktion der var beskrevet. Filen skal hedde
original.bin, men så kørte det også :)

Site Timeline