Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Hej,

Jeg har vil høre om der skulle være en venlig sjæl herinde, der kunne tænke sig at hjælpe mig med at brænde en PLCC, 22pins? Det er en BIOS fra en PC, hvor opdateringen gik i fisk. Jeg har "chippen" løs og filen på en diskette, det eneste jeg mangler er en venlig sjæl i Aalborg eller omegn, som kan brænde den for mig.

Al hjælp modtages med glæde! På forhånd tak!

MVH Brian Axelgaard

-- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere. Den har indtil videre sparet mig for at få 23036 spam-mails. Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails. Hent gratis SPAMfighter her:

Brian A.

"Brian A." skrev i en meddelelse news:43139130$0$16980$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Hej Brian Du kan evt. finde et bundkort magen til, låne chip fra den og så starte med den og så bytte når den er tændt, for så at flashe igen.. Jeg brugte et stykke fiskeline lagt under chip for hive den op når PC er tændt.. Havde lagt forkert bios ind første gang :-( mvh Preben

PS. jeg tager selvfølgelig ikke ansvar for evt. "fumle" fejl ;-)

Reply to
Preben Larsen

"Preben Larsen" skrev i en meddelelse news:4313f855$0$634$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

God ide...

Surt!

Det er lige netop derfor jeg gerne vil have den i en brænder. Det eneste bundkort jeg har med samme sokkel, der sidder den så uheldigt placeret at jeg er bange for at ramle ind i mit grafikkort. BIOS'en er placeret ~2cm fra AGP-slot'en. Det enden desværre nok med at det bliver læsningen :(

-- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere. Den har indtil videre sparet mig for at få 23087 spam-mails. Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails. Hent gratis SPAMfighter her:

Brian A.

Hvis alt andet fejler kan følgende måske bruges.

Ps. Ikke selv prøvet det.

Reply to
Troels Hansen

"Brian A." skrev i en meddelelse news:4314009d$0$6330$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Nej, en rigtig dårlig ide. Der er meget stor risiko for at ødelægge kredsen når man flår den ud af et printkort med spænding på. Ligeledes er der stor risiko for at ødelægge den anden kreds når du monterer den i samme printkort med spænding på.

Hvis det skal gå godt er det et grav at du kredsens forsyningspinde er det første som får kontakt når du monterer kredsen (modsat når du hiver den ud). Det har du overhovedet ikke mulighed for at styrer.

Reply to
Allan Soerensen

Allan Soerensen skriver:

Sludder og vrøvl

Det går højst galt i 2% af forsøgenen...

Hvorfor skulle man også det ?

Når først computeren er i gang bruger man ikke BIOS kredsen.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Du mangler vist lige at skrive at når bios'en er flashet og den har rebootet, så slukker man pc'en inden man piller chippen ud igen. Der er jo ingen grund til at tage chancen flere gange :)

Reply to
Brian A.

Det er ikke "Sludder og vrøvl", men helt grundlæggende lærdom at man aldrig hiver kredse ud, eller monterer kredse, i et kredsløb med spænding på. Har du nogen sinde hørt om "latch-up"?

Hvis man ikke har styr på at kredsens forsyningsben får forbindelse først ved "hot-insertion" risikerer man at forsyne hele kredsen via et af de andre ben f.eks. et enkelt adresseben og så har man problemer med latch-up.

Der er stadig spænding på BIOS kredsen ;o)

Den anvisning burde du fjerne så der ikke er andre, der følger den. I det mindste bør du komme med nogle kraftige advarsler. Det er fagligt ikke en forsvarelig måde at håndtere en flash-kreds på.

Reply to
Allan Soerensen

"Brian A." skriver:

God ide....

Allan Soerensen skriver:

Det er jeg klar over.

Ja, masser af gange.

Har du prøvet ?

Ja

Hvorfor ?

Næh. Velkommen til den virkelige verden.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Jeg har arbejdet som elektronikkonstruktør de sidste 22 år, så jeg tror jeg er ankommet til den virkelige verden ;o) Hvis du selv er klar over at det ikke er risikofrit at følge din vejledning forstår jeg *slet* ikke hvorfor du ikke gør opmærksom på det.

Reply to
Allan Soerensen

Allan Soerensen skriver:

Tak, har "kun" været i elektronikken siden 1987...

Jeg skriver på min indgangsside at alt er på eget ansvar.

Har du prøvet at "hotswappe" ?

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Det kan da vist ikke være som erhverv med den indstilling

Det har enhver elektronikmand, men jeg ved også at det gør man kun på prøveopstillinger, der skal kasseres senere. Selv om opstillingen *virker* bag efter kan kredsen fint have taget skade og vil brænde af eller blive ustabil senere. Det kunne være interessent at få uddybet hvordan du har beregnet dig frem til at "Det går højst galt i 2% af forsøgenen...", hvilket jeg endda syntes er højt nok til at man ikke bør følge din anvisning

Reply to
Allan Soerensen

Allan Soerensen skriver:

Hvorfor ?

Nej, erhverv "kun" siden 1992.

Har du prøvet at hostswappe en BIOS i en PC ?

Hvor længe kørte PC'en bagefter ?

SLP vurdering.

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

Sorry - SPT

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Jammen, det lyder da seriøst. En anden gang bør du nok lade være med at være så arrogant at skrive "Sludder og vrøvl" når en anden forklarer hvorfor dine anvisninger er risikable, hvis du ikke har mere at have det i.

PS: Herligt at du mener du forsøger at argumenterer med at Bios kun er i brug under opstart og man derfor godt kan flå den ud med spænding på ;o)

Reply to
Allan Soerensen

Allan Soerensen skriver:

Ja

Har du prøvet det ?

Hvad er dine erfaringer med det ?

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Jeg tabte lidt tråden da jeg læste denne tråd igennem og det begyndte at handle om hvem der kalder hvem for vrøvlehoveder... Det det egentlig drejer sig om, er at du gerne vil have chippen brændt om med et stykke software, som du har i hænde. Jeg studerer på Aalborg Universitet, og har der adgang til en universal brænder, som sandsynligvis kan løse problemet. Prøv lige at give mig modelnummeret på din chip (kig på toppen af den) , så jeg kan checke i databladet, om den kan gå i brænderen. Hvis det er tilfældet, skal jeg nok brænde den for dig...

men jeg kræver en bajer for besværet :-)

hbh

Reply to
Hans Brink Hansen

"Hans Brink Hansen" skrev i en meddelelse news:431445e3$0$18636$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det lyder rigtigt godt, men i mellemtiden har jeg løst problemet på en anden måde. Men ellers rigtigt mange tak for interessen og endnu mange for dit tilbud om hjælp!

Det var da også det mindste man kan forlange :)

Problemet blev løst ved lidt "Trial & Error". BIOS'en har indbygget en "CrashFree" funktion, men denne var elendigt beskrevet i manualen samt stort set alle steder på nettet. Men jeg fandt et sted hvor der stod at filen skulle have et bestemt navn før det ville virke - selvom det var et helt andet bundkort og en anden funktion der var beskrevet. Filen skal hedde original.bin, men så kørte det også :)

Reply to
Brian Axelgaard

Klaus skriver:

Har du prøvet det ?

       News.sonofon.dk er nu nede igen.
 Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,
gad vide,hvornår den kommer op igen ??????