Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Hej,

Jeg har vil høre om der skulle være en venlig sjæl herinde, der kunne
tænke
sig at hjælpe mig med at brænde en PLCC, 22pins? Det er en BIOS fra en PC,
hvor opdateringen gik i fisk. Jeg har "chippen" løs og filen på en
diskette,
det eneste jeg mangler er en venlig sjæl i Aalborg eller omegn, som kan
brænde den for mig.

Al hjælp modtages med glæde!
På forhånd tak!

MVH
    Brian Axelgaard

Den har indtil videre sparet mig for at få 23036 spam-mails.
Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Hej Brian
Du kan evt. finde et bundkort magen til,
låne chip fra den og så starte med den og så bytte når den er tændt, for så
at flashe igen..
Jeg brugte et stykke fiskeline lagt under chip for hive den op når PC er
tændt..
Havde lagt forkert bios ind første gang :-(
mvh
Preben

PS. jeg tager selvfølgelig ikke ansvar for evt. "fumle"  fejl ;-)

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

God ide...

Surt!

Det er lige netop derfor jeg gerne vil have den i en brænder. Det eneste
bundkort jeg har med samme sokkel, der sidder den så uheldigt placeret at
jeg er bange for at ramle ind i mit grafikkort. BIOS'en er placeret ~2cm
fra
AGP-slot'en.
Det enden desværre nok med at det bliver læsningen :(

Den har indtil videre sparet mig for at få 23087 spam-mails.
Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Nej, en rigtig dårlig ide.
Der er meget stor risiko for at ødelægge kredsen når man flår den ud af et
printkort med spænding på. Ligeledes er der stor risiko for at ødelægge den
anden kreds når du monterer den i samme printkort med spænding på.

Hvis det skal gå godt er det et grav at du kredsens forsyningspinde er det
første som får kontakt når du monterer kredsen (modsat når du hiver den ud).
Det har du overhovedet ikke mulighed for at styrer.

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Sludder og vrøvl

Det går højst galt i 2% af forsøgenen...

Hvorfor skulle man også det ?

Når først computeren er i gang bruger man ikke BIOS kredsen.
http://home6.inet.tele.dk/moppe/hotswap.html

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Du mangler vist lige at skrive at når bios'en er flashet og den har
rebootet, så slukker man pc'en inden man piller chippen ud igen. Der er jo
ingen grund til at tage chancen flere gange :)

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

God ide....

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Det er ikke "Sludder og vrøvl", men helt grundlæggende lærdom at man aldrig
hiver kredse ud, eller monterer kredse, i et kredsløb med spænding på.
Har du nogen sinde hørt om "latch-up"?

Hvis man ikke har styr på at kredsens forsyningsben får forbindelse først
ved "hot-insertion" risikerer man at forsyne hele kredsen via et af de andre
ben f.eks. et enkelt adresseben og så har man problemer med latch-up.

Der er stadig spænding på BIOS kredsen ;o)

Den anvisning burde du fjerne så der ikke er andre, der følger den.
I det mindste bør du komme med nogle kraftige advarsler. Det er fagligt ikke
en forsvarelig måde at håndtere en flash-kreds på.

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Det er jeg klar over.

Ja, masser af gange.

Har du prøvet ?

Ja

Hvorfor ?

Næh.
Velkommen til den virkelige verden.

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Jeg har arbejdet som elektronikkonstruktør de sidste 22 år, så jeg tror jeg
er ankommet til den virkelige verden ;o)
Hvis du selv er klar over at det ikke er risikofrit at følge din vejledning
forstår jeg *slet* ikke hvorfor du ikke gør opmærksom på det.

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Tak, har "kun" været i elektronikken siden 1987...

Jeg skriver på min indgangsside at alt er på eget ansvar.

Har du prøvet at "hotswappe" ?

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Det kan da vist ikke være som erhverv med den indstilling

Det har enhver elektronikmand, men jeg ved også at det gør man kun på
prøveopstillinger, der skal kasseres senere. Selv om opstillingen *virker*
bag efter kan kredsen fint have taget skade og vil brænde af eller blive
ustabil senere.
Det kunne være interessent at få uddybet hvordan du har beregnet dig frem
til at "Det går højst galt i 2% af forsøgenen...", hvilket jeg endda syntes
er højt nok til at man ikke bør følge din anvisning

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Hvorfor ?

Nej, erhverv "kun" siden 1992.

Har du prøvet at hostswappe en BIOS i en PC ?

Hvor længe kørte PC'en bagefter ?

SLP vurdering.

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Sorry - SPT

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Jammen, det lyder da seriøst.
En anden gang bør du nok lade være med at være så arrogant at skrive
"Sludder og vrøvl" når en anden forklarer hvorfor dine anvisninger er
risikable, hvis du ikke har mere at have det i.

PS: Herligt at du mener du forsøger at argumenterer med at Bios kun er i
brug under opstart og man derfor godt kan flå den ud med spænding på ;o)

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Ja

Har du prøvet det ?

Hvad er dine erfaringer med det ?

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aal borg]
Jeg er helt enig med Allan.
Det er et totalt usikkert projekt. Latch-up er hvad der sker!!!
Lad være og find en brænder og få det gjort der.
VH
Klaus

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Har du prøvet det ?

       News.sonofon.dk er nu nede igen.
 Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,
Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aalborg]

Du spørger hele tiden til andres erfaringer - nu ma det være på tide at du
kommer med dine egne.
Hvor mange har du gjort det ved, hvilke typer (PLCC, PDIP osv) og hvor lang
tid efter kan du sige med 100% sikkerhed at skidtet stadig kører?

Re: Hjælp til at brænde PLCC [Aal borg]
Her kan jeg tilføje, at man kan være så "heldig"? at en latch-up ikke
umiddelbart ser ud til at have skadet komponenten. Men man kan være ret
sikker på, at den levetid er blevet væsentligt forkortet. Det er
desværre vanskeligt at måle, men forsøg i laboratorier har vist det. Jeg
har set "mikro-fotografier" af dies, der har været udsat for det.
Det er ikke blot noget, nogen synes er smart at påstå.