Hjælp [måske OT]

Kære nyhedsgruppedeltagere,

Min datter har bedt mig om hjælp med et regnestykke, men jeg kan ikke
hjælpe, da jeg ikke forstår opgaveteksten (eller ikke tror, at jeg forstår
den).

Dette er de eneste oplysninger der er:

Find strømstyrken og modstanden i et fjernsyn som bruger 150 Watt.

Hvad koster det at se en spillefilm 90 min., med en kwh-pris på kr. 1,25

Det står præcis som herover.

Jeg ved intet om disse ting - mon de 150 Watt er forbruget pr. minut, eller
er det pr. time?

En kwh er vel = 1.000 Watt (tænker jeg)

Jeg ved ikke, jeg ville ønske jeg kunne hjælpe hende - så jeg håber, at I
kan hjælpe mig (allerede i aften).

På forhånd mange tak.

mange hilsner

Re: Hjælp [måske OT]

Det er forbruget, der er ingen tidsenhed på.

Hvis du bruger 150 watt i en time er det 150 watt timer.

Nej, kwh er 1000 watt timer

Håber det hjælper lidt, uden at give løsningen.

Re: Hjælp [måske OT]

Hej,

Åh, nej - her sidder vi to "kvinder", det hjalp os slet ikke - vi er stadig
helt forvirrede.

Tror du, at du kan forklare det på en anden måde (meget gerne uden at give
løsningen), men så vi får et eller andet vi kan sætte af ud fra... det ville
være super værdsat.

mange hilsner

Re: Hjælp [måske OT]

Når du skriver kwh har du

k=kilo10%00
w=watt=effekt
h=hour=timer=tid

Når et apperaet bruger 150 watt, så er der ikke sat nogen tid på, men
150 watt i 1 sekunde er 150 ws (watt sekund)
150 watt i 1 minut er 150 wm (watt minut)  (Bruges ikke i praksis)
150 watt i 1 time er 150 wh (watt hour)

Så skal det regnes om til kwh og prisen beregnes.

Det første del med strømstyrken, glemte jeg at forklare noget om, så her
er lidt om det:

Spændingen i en stikkontakt er 230 volt og vi kender effekten som er 150
watt. Lidt nærlæsninge af ohms low giver bla. denne formel.

p=u*i

Hvor p er effekten
u er spændingen
i er strømmen

Håber det hjalp noget mere.

Re: Hjælp [måske OT]

Dette er IKKE ohms lov. Den beregner effekt udfra strøm og spænding. Den
er iøvrigt ikke relevant for beregning af forbruget.

Hvis TVen bruger 150W er det det samme som 0.15kW. Hvis det går for sig
i en time, bruges der 0.15kWh. sådan en koster i ekseplet 1.25kr, altså
18.75 øre pr time. 90 minutter er 1.5 time, og så må prisen for filem (i
strømforbrug) være lidt over 28 øre. Læg hertil licens og slid på
apparatet....

-bland ampere og ohm udenom (fjernsynet var ikke opfundet på deres tid) :-))

Bo //

Re: Hjælp [måske OT]

Må jeg foreslå at du læser det oprindelig spørgsmål igen.

Re: Hjælp [måske OT]

OK, det var en god ide. Jeg undskylder :-))

Bo //

Re: Hjælp [måske OT]

He he .. og øl og popcorn ;o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hej,

Åh hvor skønt - det her kan jeg forholde mig til:

((150/1000)*1,5) * 1,25 = 0,28125

Tusinde, tusinde tak - og jeg kunne endda forklare det for min datter.

Store knus til jer alle for jeres hjælp - og så så hurtigt - det var helt
fantatisk.

Re: Hjælp [måske OT]

Tager gerne mod :-))

Bo //

Re: Hjælp [måske OT]

Hej,

Det er virkelig sødt af dig (og af Casper), men vi forstår det bare ikke :-(

Det er okay, du har forklaret det meget fint - vi må vist bare erkende, at
vi ikke (at en eller anden årsag) kan få vores tanker rundt om det.

Vi står tidligt op imorgen og ser på det igen med friske øjne og en udhvilet
hjerne *smil* - det hjælper måske.

mange tak for hjælpen

Re: Hjælp [måske OT]

Watt = spænding * strømstyrke (ampere)
Spændingen ved vi er 230 volt, så vi kan regne strømstyrken ud ved
150/230 = 0,65A

Vi ved samtidig også at U=R*I (=) 230=R*0,65
Det kan så omdannes til
R = 230/0,65 = 353,8 Ohm

Hvis det koster 1,25 kroner at se 1 time på et fjernsyn der bruger 1.000
watt, kan vi regne ud hvad det koster i timen for et TV der bruger de
førnævnte 150 watt.
timepris = 150/1000 = 0,15 kroner i timen
Eftersom filmen tager 1½ time, bliver prisen så 0,15*1,5 = 0,225 krone

Jeg vil på ingen måde love at mine resultater er korrekte... men synes selv
umidelbart det ser rimeligt ud.

Re: Hjælp [måske OT]

Hej,

Det kan jeg følge med i - selvom jeg vil mene, at spændingen må være 220
volt.

Her kan jeg slet ikke følge med :-(

Hmmm.... bruger fjernsynet 1.000 watt....?

mange hilsner

Re: Hjælp [måske OT]

Hvilket ikke er relevant for at finde energiforbruge

-tag dig ikke af det. Det vise bare at du er lidt op i årene. For mange
år siden indførte man 230V her i landet. Jeg husker osse de 220V
tydeligt :-))

-behøver du heller ikke, da det ikke har nogen betydning i denne sammenhæng.

Bo //
-har en datter, der ser meget fjernsyhn ;-)

Re: Hjælp [måske OT]

Og osse er undskylder jeg på det groveste, at jeg ikke læste spm før jeg
svarede.

Bo //

Re: Hjælp [måske OT]

Jeg begyndte også at blive lidt urolig efterhånden som
jeg læste tråden
men kunne godt se til sidst at du mente at strømstyrke
og modstand var irelevant for beregning af prisen for at se
en _film_  da effekten var kendt

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Det blev ændret for en del år siden pg.a. EU harmonisering.

Det betød ikke at spændingen blev sat op med det samme, men hen af vejen
er spændingen blevet hævet.

Re: Hjælp [måske OT]

Det er modstanden i fjernsynet der beregnes og
opgives i en enhed der hedder Ohm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Spændingen *er* 230V.. Den blev hævet for en del år siden ( 220/380V blev
til 230/400V ) - noget med noget EU-sjask som andre også nævner..

U er spændingen ( Volt)
R er modstanden ( Ohm)
I er strømmen ( Ampere )

U=R*I er bedre kendt som Ohms lov
Eller på "dansk":

Volt = Ohm* Ampere
eller:
Spænding = Modstand* Strøm

Ved at smutte de kendte tal ind i regnestykket opnår vi følgende:

230  = R* 0.65
Hvilket kan omskrives til ( vi er ude i alm. omskrivning af ligninger- Her
er det bare R istedetfor X vi skal finde, men fremgangsmåden er nøjagtig den
samme - 7 Bananer koster 20 Kr, hvad koster een banan ?)

230/0.65 = R  -> R35%3.8 Ohm

Hjalp det?

/peter

Re: Hjælp [måske OT]
Hej

Spillefilmen tager 1½ time. Med 150 Watt bliver det 1½ time * 150 Watt = 225
watt-timer, eller 0,225 KWh
Når prisen på en KWh er 1,25 kr. , så koster det 0,225 * 1,25 = 0,28125 kr.
svarende til 28 øre at se filmen.

Anden halvdel:
Watt er strøm (Ampere) gange spænding (Volt): ( W = A * V ), og dermed er
strømmen = Watt / spændig ( A = W / V )
Idet vi springer finurligheder ved vekselstrøm over, og i øvrigt sætter
spændingen til fjernsynet til 240 V (den normale spænding fra
stikkontakterne) , så er strømmen i fjernsynet: 150 W / 240 V = 0,625
Ampere.

Modstanden er ifølge Ohms lov: Volt = Ohm * Ampere, dvs Ohm = Volt / Ampere.
Modstanden i fjernsynet er derfor:

240 V / 0,625 A = 384 Ohm

Venlig hilsen
Mads Aggerholm