HF - Glasfiber?

Hej igen :o)

Jeg har lige et par HF relaterede spørgsmål til eksperterne.
Jeg har i USA fundet nogle 900MHz radio moduler der kan sende med 1W og opnå
64Km rækkevidde i "RF Line of Sight"

Jeg kunne godt tænke mig at bruge dette (sammen med en radio amatør licens
naturligvis) på et svævefly til at overføre instrument data til jorden så
man kan følge med i hvad der sker i cockpittet på jorden.

Til dette modul har jeg fundet en kvart/halv -bølge "pisk" 900MHz antenne
med 2.1dBi Gain.
så kommer det store spørgsmål... på sådan et svævefly kan man jo ikke bare
smide en antenne i rundt omkring uden det ødelægger dets flyve evne så
antennen skal monteres i cockpittet eller bag piloten.

Jeg ved noget plastic er "HF hæmmende" for et ondt ord men hvordan med glas
fiber ?

M.v.h.
Lasse

Re: HF - Glasfiber?
Hej Lasse

Der er ingen muligheder for noget 900 MHz udstyr og radio amatør licens,
900 MHz området er udelukkende til brug med typegodkendt grej. Jeg ville
nu også tænke mig om to gange før jeg begyndte at putte noget hjemmebikset
udstyr i en svæveflyver.

glas

Min VHF/UHF antenne er indstøbt i glasfiber. Plast er forøvrigt kun HF
hæmmende
når farvestoffet i plasten er baseret på metal eller grafit.

Mvh Max

Re: HF - Glasfiber?
Hej Max.

Man må heller ingen ting :o)

Lad mig gætte en FCC (USA) og IC (canada) godkendelse er selvfølgelig ikke
nok i DK ?
Skal ITST (P&T) ikke rette sig efter FCC ?

Så længe det er mig selv der er pilot og jeg har faldskærmen med går det nok
:o)
men det var måske ikke det du tænkte på ?

Perfekt, det havde jeg slet ikke tænkt på.

Mange tak !

Jeg har igennem længere tid sammen med en støbefabrik i brønderslev prøvet
alverdens ting med indstøbning via noget speciel polycarbonat blanding det
var så radio hæmmende at selv med en +17dBm gain block var der hvad jeg vil
mene var over -90dBm output uden for plastic indstøbningen. Jeg har også
nogle forestillinger om at plastic'en detuner min 433MHz antenne osv. i de
designs.
Derfor min bekymring omkring glas fiberen men som du selv siger er antenner
lavet med det :o)

m.v.h.
lasse

Re: HF - Glasfiber?

Nej, hvorfor skulle det være det? I denne verdensdel har vi den udmærkede
CE-mærkning. Desuden har vi et nogenlunde fornuftigt radioreglement, som
nogenlunde sikrer, at de forskellige radiotjenester fungerer nogenlunde
uforstyrret.

Nej, hvorfor skulle de det? Vi er ikke en del af USA.

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: HF - Glasfiber?
Hej Anders.

CE - Chinese Export mærkningen er så flygtig, at jeg med mit eget firma kan
CE mærke mit eget designet udstyr, såfrem jeg selv forestår de nødvendige
tests.
I gamle dage mener jeg at der var noget der hed en P&T test om det hører
under CE i dag tror jeg ikke, men jeg ved det ikke skal det så siges?

Det kunne jo være at der måske var en form for "præcidens" (ved ikke lige
hvordan det staves) sådan at hvis de havde godtkendt noget og det ikke pt.
var godkendt i Danmark kunne man fortsat benytte det indtil ITST eller hvem
der nu gør sådan noget fandt det uegnet.

Der var engang noget der hed Demko, det blev vidst købt af UL så vidt jeg
husker?
UL er amerikansk så alt UL godkendt udstyr er svjv. også lovligt i danmark
det var noget i den stil jeg tænkte på.

/Madsen

Re: HF - Glasfiber?

Jeps, du kan sætte dit CE-mærke på alting, uanset om du forstår
testproceduren, eller ej (som jeg har fået det fortalt). Brokker folk sig,
har du 30 dage til at få testpapirerne i orden.

Jo, det er jo så om dit udstyr passer til CE-kravene. Der findes stadigvæk
firmaer, som lever af at lave den slags tests for folk, som gerne vil have -
eller er blevet påbudt at have - orden i sagerne.

Tror du? Hvis UL opererer i flere lande/godkendelsesområder, må de jo bruge
de enkelte landes/områders godkendelsesprocedurer. Godkender de noget til
kenyanske forhold, er det vel ikke samtidig godkendt til europæiske eller
amerikanske forhold? Men det kan være, der på mange områder (f.eks.
almindelig forbrugerelektronik) er så stor overensstemmelse mellem
amerikanske og europæiske standarder for godkendelse, at det er en formsag
at overføre den ene godkendelse til den anden? Men tænk på f.eks. X- og
Y-kondensatorer: At de er godkendt i USA og f.eks. Canada, betyder på ingen
måde at de også er godkendt i Europa - men de _kan_ være det.

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: HF - Glasfiber?

kan

CE mærkning er mange forskellige ting. Der er flere forskellige former og
krav til CE mærkning, og selv om du udfærdiger din egen
konformitetserklæring, så skal du være kompetent til det, ellers kan
hammeren falde.

Claus

Re: HF - Glasfiber?
Hej Lasse

Naturligvis skal de ikke det, FCC har intet at sige i EU.

nok

Jeg er sådan set ligeglad med dig, du har selv valgt, men der kunne jo være
tjenester der blev forstyrret så det gik ud over andre. Det er simpelthen
uansvarligt at lege med sådant noget udstyr og hvis du har et certifikat
til svæveflyvning burde det tages fra dig hvis du begiver dig ind på det
felt.

Mvh Max

Re: HF - Glasfiber?

Det skal man selvfølgelig have undersøgt, præcis som man skal uanset hvad
man laver radio sendere til.

Rolig nu Max der er jo ingen der siger at man sætter sig ud og flyver uden
at have testet at ens udstyr ikke forstyrre andet udstyr.
Hvad så med dem der udvikler radioer til fly industrien skulle de så  deres
test piloter så også have fjernet deres certifikat fordi de flyver med noget
udstyr som måske ikke er godkendt pt.

M.v.h.
Lasse

Re: HF - Glasfiber?
Hej Lasse

deres
noget

De spørger ikke om tingene i en nyhedsgruppe, de kender svarene.

Mvh Max

Re: HF - Glasfiber?

Det bør du nok tjekke med diverse myndigheder. Amatørfly og raketter må ikke
have intelligent styring eller mulighed for intelligent
styring/kommunikation samt mulighed for positionsbestemmelse. Dette af
hensyn for muligheden af at bruge dem til terrorformål.

Og det er ikke engang en ny bestemmelse...

Claus

Re: HF - Glasfiber?

ikke

Hov, glem det. Jeg læste det som at der var tale om et fjernstyret hobbyfly
og ikke et rigtigt svævefly.

Claus

Re: HF - Glasfiber?
Hvorfor ikke bruge 432MHz og amatørlicensen, så må du gøre som du vel. Og
der findes mange effektmoduler til rimelige penge!
/Kurt