Helium analysator

hej alle,

jeg kunne godt tænke mig at bygge en heliums analysator.

men jeg har søgt og søgt på google. jeg syntes ikke jeg kan finde nogle
helium sensere, kund nogle store dyre komplette industri anlæg.

er der nogle der ved hvor man kan købe en heliums sensore ?

mvh Morten

OT: Re: Helium analysator

Lyt efter om folk omkring snakker meget mærkeligt :-)

Re: OT: Re: Helium analysator
:-)

Hvad bruger man egentlig en Helium sensor til?

Mvh
Allan

Re: OT: Re: Helium analysator

Til at sense om der er helium :-)

Re: OT: Re: Helium analysator
On 24 Jul., 16:12, "Klaus D. Mikkelsen"
Og det mere fyldesgtF8%rende svar er at helium med sine smE5% molekyler er
velegnet til tE6%thedskontol af.f. eks hermetikanlE6%g. Dertil er det ikke
brandfarligt, det kan heller ikke reagere med materialer, olie, og
andet der mE5%tte findes i anlE6%gget. Helium forefindes naturligt kun i
yderst ringe mE6%ngder i atmosfE6%risk luft. Med en heliumsnuser kan man
derfor finde utE6%theder i sE5%danne anlE6%g pE5% en sikker og tilforladeli=
mE5%de.
Idet helium er en E6%delgas kan den ikke reagere med noget overhovedet,
derfor er en helumsnuser indrettet som en slags forenklet
massespektrometer. Det er ikke den nemmeste mE5%de at gF8%re det pE5%,
derfor er sonden ogsE5% ret dyr.

Hilsen Kim

Re: OT: Re: Helium analysator
hej

jeg kan suplere kim med at det at Helium er meget "tyndt" gør også det godt
til tætheds test, da Helium kan trange igennem huller som er så små at luft
ikke ville kunne trange igennem, så er noget Heliums tæt er det tætter end
luft tæt :-)

men men det er nu slet ikke det jeg skal bruge det til.
Helium bruger man nemlig til dybde dykning, når man skal dyber end ca 30-40
meter.
det er sådanne at hvis man begynder at komme dyber bliver de dele vores luft
består af (Oxygen og Nitrogen) giftige / nakotiske, Nitrogenen giver samme
virkning som alkohold, hvilket måske kan være festlig, min ikke så praktisk
/ sikkert når man dykker, samtidig giver det hukommelse tab lige som
alkohold kan gøre det, så dykkere kan komme op og den ene har set noget som
den anden ikke har, (eller rettet dan anden kan ikke huske det) og omvendt.
Oxygenen er være, den giver kramper, syns forstyrelser, besvimelse osv (det
er ikke rigtig godt under vandet :-)
så hvis man vil undgå disse ting for at kunne komme dyber, fylder man helium
i flasken, og en lille smule Oxygen, lige nok til at kunde leve af det og så
lidt nitrogen. så har man det der heder trimix.

som i sikkert kan forestille jer er det meget rart, når man har blandet, at
tjekke om man har gjort det rigtig.
det er jo ikke lige som saftevand hvor man kan smage om blandingen er
rigtig.

Nå men nok dykker undervisning.

jeg har funde frem til en senser TCG-3880 fra www.xensor.nl
den kan gøre trikket, desværre som andre også skriver så er det ikke så let,
for målingen er afhenig af af temperatur, fugtighed og Oxygen fraktionen, og
hvad der ellers er af gasser i den gas man vil analysere.

så er der lige den hage at senseren er rimelig dyr.
så det ender nok med at jeg dropper projektet, og bruger tiden på lidt
overarbejde så jeg kan købe en færdig :-)))

mvh Morten

Re: OT: Re: Helium analysator
 at luft

Jeg har vE6%ret ansat hos asetek i BrF8%nderslev. Her anvendte vi helium
til, som nE6%vnt, tE6%thedstest. Det er svE6%rt at detektere helium uden de=
store udstyr da det er en E6%delgas. Vi brugte en Infidion XL til 160 -
170 kkr. Den varmer den indtagne luft op til flere hundrede grader for
at gF8%re E6%delgassen mere aktiv.

Men da prisen for helium er kraftig stigende skiftede vi til former
gas (tynd brint gas). En svE6%r opgave.

Benny

Site Timeline