Højttalerstik t. panelunderlag - Page 2

Re: Højttalerstik t. panelunderlag
der gælder. Audiosignaler er faktisk vekselspændinger.:-)

Well, du har da ret i at det ikke er DC, men frekvensen er så lav at det
ikke betyder noget.

Hvis kablerne nu var flere hundrede meter lange så ville der være helt
andre boller på suppen, men de 5-10 m som man får samlet sig i en stue
giver ikke anledning til andet end den rent ohmske modstand.

Ok, jeg har bare lagt mærke til at speakon har langt bedre specs og at
alt proffessionelt udstyr (ikke så meget så jeg kan jo tage fejl) jeg
har set de sidste 5 år har brugt speakon til højtalere og xlr til signaler.

Ja, men så vidt jeg har kunnet se er man gået væk fra det da speakon kom
på markedet.

Tjah, det betyder vel bare at det ikke er så fandes vigtigt hvilket stik
man bruger bare det har en god forbindelse:)

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Nå.
Du ved tydeligvis ikke hvad du taler om. En del forstærkere har f.eks.
problemer med at trække bestemte højttalere fordi de ikke opfører sig som en
ohmsk modstand.

Det er muligt at du ikke kan hører forskel på et stykke tyndt ringeledning
og så et ordentligt højttalerkabel, men derfor har du stadig ikke ret i at
det er fuldstændig ligegyldigt hvad man vælger, hverken lydmæssigt eller
teknisk.
Det er fint nok at hvis du kun lytter til musik på en transistorradio, men
respekter dog at der er andre der interessere sig for HIFI og kan hører mere
end dig (og her taler jeg ikke om at kunne hører forskel på om der er brugt
oxygenfri kobber med Teflon isolering til kablet, eller om netledeningen er
af den ene eller anden type. Der kan vi godt være enige om at det bliver
Woodo).

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Det ved jeg da godt, men det har ikke noget med ledningen at gøre.

Det er slet ikke så firkantet, det enste jeg sagde var at der ikke er
noget farligt i at putte 1 m 0.5 mm² kabel ind i en normal stue.

Jeg sagde ikke at du kunne erstatte hele kablet med den tynde model.

1 m af 0.5 mm² giver samme modstand som 5 m 2.5 mm², du påstår vel ikke
at 5 m ekstra af det fine tykke kabel giver problemer?

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Det har det da i høj grad.
I dit "fine" regneeksempel forudsatte du at der sad en ren 8 Ohms belastning
for enden af kablet. Hvad sker der når impedansen pludselig er væsentlig
minde end 8 Ohm ;o)

Dit argument var at man bare skulle skrue lidt højere op for volumeknappen
på forstærkeren, hvorfor så ikke bare udskifte hele kablet med noget tyndt
ringeledning og så give volumeknappen et hak mere?
Argumentet med at man bare skulle skrue lidt højere op for at kompensere for
tabet i et stykke tyndt højttalerledning er rigtig godt, det vil jeg huske
til næste gang jeg diskutere kabler med de af mine venner, der virkelig går
op i HIFI og er på vippet til voodoo-dyrkelse ;o)

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Det er da rigtigt, men det ændrer ikke på at et kort tyndt kabel giver
ca. samme virking som et tykt, langt kabel.

Nej, selvfølgelig er kort og tyk bedre end tynd og lang når det gælder
et højtaler kabel.

Man skal bare have et realistisk forhold til hvor tykt kablet behøver at
være og forstå at verden ikke styrter i grus bare fordi forbindelsen
ikke er lige tyk hele vejen.

Kan vi ikke blive enige om at reglen er: Så tykt som økonomisk
forsvarligt, i så stor en del af længden som æstetisk muligt?

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Jeg har et hav dinkontakter med snapfeste til panelet. De koster deg
godt og vell portoen (+ noe junk i retur)

HM

Re: Højttalerstik t. panelunderlag
Hej!

Har du et link til et billede? Har lidt svært ved at forestille mig hvordan de
ser ud.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Fungsjonsmessig er den som ELFA, artikelnummer:42-007-59 eller 42-077-34.

Festet heter "panelmontasje", som på 42-686-86 eller lignende. Kontakten
presses inn i et rektangulært hull i panelet, intil mothakene blir aktivert.

HM

Re: Højttalerstik t. panelunderlag
Hej!

Ok, det er nok ikke lige hvad jeg søger, men tak for forslaget.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

6,3 mm jack-stik?

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Højttalerstik t. panelunderlag
Hej!

De er vel for dybe ift. panelunderlaget? Der er jo ikke megen plads inde bagved
:(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

hmm... kan du ik hakke et dejligt dybt hul med en mejsel f.eks... :-)

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Højttalerstik t. panelunderlag
Hej!

Det _kunne_ jeg jo godt gøre, men 1) det er betonvægge og 2) jeg gider ikke
rigtig :) Der er lavet _rigeligt_ med huller i væggene allerede (er ved at
renovere).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Hej Kim.

Jeg gik ud fra, at du var en kvalificeret tekniker.

XLR stik er udmE6%rkede og bruges i utallige tilfE6%lde - professionelt =
- som hF8%jttaleratik. De fE5%s desuden som vinkelstik, og der behF8%ver =
ikke at stE5% Neutric pE5% dem. Cannon laver ogsE5% udmnE6%rkede stik, =
Amphenol gF8%r det ogsE5% - og tE6%nk sig - de er alle kompatible. Ben 2 =
som varm (+) og ben 3 som kold (-). Ben 1 og skE6%rm bruges ikke i dette =
tilfE6%lde.

Glem ogsE5% Soeakon-stik. Det er et 4-polet sE5%kaldt hF8%jttalerstik =
med meget tynde glide-kontaktben, hvor eneste fordel er, at de kan =
monteres med en skruetrE6%kker. I F8%vrigt er de store og klodsede og =
koster spidsen af en rumraket (Ole Geislers udtryk).

Du kan ogsE5% fE5% 1-polede BC%" jackstik - ogsE5% hvor hunbF8%sningen =
til indbygningen fE5%s i en stF8%rrelse, der passer bag et Fugapanel. I =
F8%vrigt er der konmklurrence pE5% drengen, sE5% du kan finde en =
vE6%sentlig billigere lF8%sning pE5% samme slags elmateriel hos HN eller =
jem & fusk. Jackstik fE5%s ligeledes som vinkelstik.

PrF8%v i F8%vrigt at se her:

http://www.el-supply.dk /

hvor du sagtens kan finde noget, der dE6%kker behovet.

Glem dog alt om forgulede stik af bE5%de den ene og anden slags.

Mvh
KHJ

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Underligt .... Alle de højttalere jeg har med XLR stik, bruger ben 1 til (-)
og ben 2 til (+).

Hvis man Googler "Fuga Højttalerstik" finder man udover de gamle DIN også de
originale forsænkede XLR som er pænere end hvis man selv fusker et stik i et
blinddæksel. Jeg har et par stykker liggende hvis nogen mangler.

/Preben Friis

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

15 pins sub-d

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Kan du ikke klare den med et blænddæksel, og 2 klemskruer i hver side
- fåes endda i guld_look_i_like

http://www.danskaudioteknik.dk/images/Wbt0730-th.jpg

--
Jan_stevns

Re: Højttalerstik t. panelunderlag
Hej!

Jo, det bliver nok løsningen. Det lugter ihvertfald lidt af bladguld på
carporten ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højttalerstik t. panelunderlag
Hej!

De der kostede så 540,- for to par :-O

Oh well, finder nok nogle billigere i samme look :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Jeg så godt prisen - men unlod at nævne den ..  hehe ;)

Man kan jo købe guld for dyrt.

--
Jan_stevns

Site Timeline