Højttalerstik t. panelunderlag

Hej!

Jeg har lavet skjult ledningsføring i min lejlighed, og skal nu til at
vælge hvilke stik jeg vil bruge til mine højttalere. Lige pt. er der et
blænddæksel i panelunderlaget og i dette vil jeg montere nogle hunstik
af en art. Men hvad skal jeg mon vælge for at det ser smart ud? Det
bliver ikke XLR-stik, idet de er noget klodsede i det... Så er der
selvfølgelig muligheden med bananstik, men der må da findes et eller
andet pænt...(?).

Nej, jeg køber ikke Fuga-seriens højttalerudtag. De er dyre og jeg skal
alligevel lave en masse andre udtag til div. ledninger :)

Nogen der har en god idé? Det må gerne være et _ordenligt_ kraftigt
stik, bare det ikke er for stort. Og gerne lidt billigere end Lemo's
stikserier ;o))

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Der er jo kun et svar: Speakon:
http://www.neutrik.com/Secure30/getMedia?encoding=ISO-8859-1&client=neutrik&saveAs=true&saveAsName=Speakon%20Connectors.pdf&mediaPath=C :\DATA\CLIENT\neutrik\media\downloads\&mediaSavedName=Media_1606765389.pdf&contentType=application/pdf

Alt andet er noget pingelværk, også XLR.

... alternativt kan du vel bare bruge fuga lampeudtag (det gjore jeg til
min biograf), så er der slet ingen stik og du har stadig beskyttet de
faste kabler.

[...]

De er sikkert gode, men jeg synes bare der bliver for meget industrielt look
over det. Skidtet skal sidde i min dagligstue og bliver aldeles synligt :(

Well, man kan vel bruge bananstik. Det sidder der alligevel på højttalerne i
forvejen og en kæde er jo ikke stærkere end det svageste led.

Tjo, det kan jeg selvfølgelig. Så skal jeg bare skifte underlaget til et 1-modul
istedet for 1½, men det er jo nemt nok.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Så vil jeg mene det bedste er lampeudtag.

Ja, men der er problemet jo når junior piller dem ud og putter dem i den
nærmeste stikkontakt, jeg tror det er grunden til at man ikke ser
bananstik på forstærkere i Europa nu om stunder.

Re: Højttalerstik t. panelunderlag
Hej!

Det er selvfølgelig rigtigt. Men på den anden side så er 220V stik jo beskyttet
mod den slags, så man skal isætte begge poler samtidigt før der kommer "hul
igennem".

Og jeg har nye kontakter m. jord i hele hytten :)

Men løsningen er måske alm. lampeudtag istedet. Med mindre nogen kender et
lækkert stik som ikke fylder alverden.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

JA og det er pisse tralz, så står man med et bananstik i hver hånd når
man sætter det i, hvor sikkert er det?? dog med øvelse kan man godt med
en hånd hvis kontakten ikke er alt for strid.

mvh

Jan.

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Så skal junior have noget af en koordineringsevne, før det skal
lykkedes....

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

hehe... det lykkedes mig at sætte to af de gamle 25-ører på et hanstik og
ind i stikkontakten med det da jeg var 4 år... ;-)
det blev en fin punktsvejsning... hehe... sjovt nok var min mor ikke
specielt henrykt...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Det er meget mer morsomt med slike aktive barn :-)

Re: Højttalerstik t. panelunderlag
Hej Rasmus

Ja, opfindsom var du åbenbart også som barn :)

Da jeg var barn var det stadigvæk almindelig med almindelige
netstik på løse højttalere og hovedtelefoner, men blev næsten
døv når man satte hovedtelefonerne i netstikket ved en fejl :)

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

hehe... ;-) skete der noget med hovedtelefonerne?? :o)

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Højttalerstik t. panelunderlag
Hej Rasmus

Nej, de var jo af 2000 Ohm's typen, så de overlevede
som regel. De to kapsler sad i serie, så strømmen gennem
spolerne var begrænset.

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Efter min mening en rigtig trist løsning når vi taler om HIFI. Der er ikke
plads til at du kan montere et ordentligt højttalerkabel i et lampeudtag.
Personligt ville jeg vælge forgyldte XLR-stik, men bannanstik er også en
udemærket løsning.

Re: Højttalerstik t. panelunderlag
Hej!

Hvis der ikke kan være 2.5 kvadrat i lampeudtaget bliver det nok droppet.

Så er der åbenbart ganske få andre løsninger. Egentligt ærgeligt man
ikke kan få nogle pæne stik i en ordentlig størrelse. XLR-stik er
ihvertfald ikke ligefrem diskrete :(

Vil lige overveje nogle guld-bananer :o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Sikke noget vrøvl, der er da rigelig plads, der skal nok være plads til
2.5 mm².

... men det betyder jo absolut intet om man så brugte
ringeapparatsledning til de sidste 60 cm ville det ikke have nogen
indflydelse på noget som helst.

Med mindre man er audiophool, så skal teflonkablerne selvfølgelig op på
 kabelelevatorer hele vejen rundt i stuen.

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Det er ikke noget vrøvl.
Mine højttalerekabler, standard Monstercable, kan i hvert fald ikke mosles i
dem. På afgangssiden er de kun beregnet til almindelig netledning, så man
kan hænge en lampe op. Aflastningen kan heller ikke klarer mere end
almindeligt rundt netledning.

Uha-uha, tænk at man skulle møde en med så lidt kendskab til ohms lov og
serieforbindelse her i gruppen ;o)

Så overdrevet behøver det skam ikke at være.

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Prøv en gang at se lidt på:
1) Kobbers ledningsevne (hint: den er ret fin).
2) Tykkelsen af trådene i enhedens spole (hint: de er meget tyndere end
dit voodoo kabel)

Lad os sige at vi bruger 0.5 mm² Cu ledning og at vi laver den 1m lang,
det giver 2 m gange 0.035 Ohm/m = 0.07 Ohm.

Vil du seriøst påstå at 0.07 Ohm vil få en 8 Ohm højtaler til at virke
anderledes?

Der er lige under 1% af effekten der ryger der, men så kan man jo bare
skrue 1% ektra op og så er der intet tabt.

Husk så lige at jeg snakkede om 60 cm, 2.5 mm² ledning, faktisk virker
det lidt fjollet at bruge så tykt kabel til det, så mon ikke 0.75 mm²
rund, hvid lampeledning ville gøre sig bedre til det formål?

Nej, men min grænse for hvornår jeg henregner folk til
audiophool-klassen starter der hvor man betaler mere for kablet end kg
prisen for det kobber der er i.

... med forbehold for pyntekabel og syg overdimensionering.

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Vi kan godt blive enige om at noget kabel er ren voodo. Det er mit nu ikke,
det er bare kraftigt og af rimelig kvalitet. Folk i en eller anden
HIFI-gruppe ville nok grine af mit forholdsvis billige kabel.

Det må være noget kedelig musik du hører, siden du betragter det hele som
værende rent ohms. Det musik jeg hører indeholder da heldigvis også lidt AC
og transisenter ;o)
Har du forøvrigt tænkt på hvor kraftige impulsstrømme, der skal overfører
via højttalerkablerne? Nå skidt, jeg kan jo bare skue lidt højere op :o)

Nå, hopper ud af tråden igen. Jeg ville ikke starte en lang diskussion om
HIFI-kabler, blot gøre Kim opmærksom på at et lampeudtag ikke er særlig
velegnet, hvis man går blot lidt op i lyden (og det tror jeg han gør når har
gjort sig overvejelser om XLR-stik og 2.5 kvadrat højttalerkabel).

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Det sagde jeg ikke, det er kun kablet jeg har snakket om og ved normale
stueforhold gælder Ohms lov stadig og kablet er en ren modstand.

Ja, men det er stadig tæt nok på DC til at være underlagt Ohms lov.

Ikke alverden, husk på at komponent ben og printbaner i forstærkeren
fint holder, det samme gør spolerne i enhederne.

... så er det bedøvende ligegyldigt om man har et Fuga lampeudtag eller
et guld XLR stik i sit højtalerkabel.

Faktisk er XLR et dårligt valg til højtalere hvis man går op i høj
effekt og gode forbindelser, XLR er beregnet til signalkabler og er
typisk rated til 10-16 A, Speakon derimod er typisk rated til 30-40 A.

Det er absolut ikke lyden der påvirkes af det valg, der imod er det
praktiske forhold som hvor nemt det er at flytte rundt på tingene og
udseende.

Det ville være en stor skam at ende med en grim, dyr og upraktisk
løsning fordi man er bange for at fornærme lydtrolden så den ikke
længnere laver dejlig musik, så drop det overtro og vælg det der ser
pænest ud og er billigt nok.

Re: Højttalerstik t. panelunderlag

Nej, nej - ikke nE5%r vi taler om vekselspE6%nding. SE5% er det Ohm's =
udvidede lov, der gE6%lder. Audiosignaler er faktisk =
vekselspE6%ndinger.:-)

Nej da.

Tja, trE5%den i en svingspole kan for en bashF8%jttaler vE6%re omkring =
0,3 mm. I en tweeter   v E6% s e n t l i g   tyndere.

Hvad havde du ellers tE6%nkt dig?

Nej, det har du nu ikke ret i. Speakon er faktisk ikke et af de bedste =
stik til det formE5%l - uanset hvad fabrikanten pE5%stE5%r. Speakon er =
bot et 4-polet stik med nogle relativt tynde kontaktbaner. C9%n eneste =
af eventuelle fordele kan vE6%re, at man kun har brug for en =
skruetrE6%kker for at montere det.

I utallige tilfE6%lde - professionelle tilfE6%lde vel at bemE6%rke - er =
der anvendt 3-polede XLR stik, hvor ben 2 er varm og ben 3 er kold. Ben =
1 og stel bruges slet ikke i den sammenhE6%ng.

Hanstikkene fE5%s  ogsE5% som vinkelstik.

halvanden krone og firs.:-)

I F8%vrigt fE5%s der ogsE5% LK kontaktplkader med mulighed for et =
1-polet BC%" jackstik. er fE5%s indbykningsbF8%sninger, der passer til =
LK kontakter, evt. med underlag.

Der er ingen ende pE5%, hvor mange proffesionelle forbindelser - =
herunder hF8%jttalere - der er lavet med endten 1- eller 2-polede BC%" =
jackstik. De fE5%s i F8%vrigt ogsE5% som vinkelstik.

Det er ligesom om, at det du skriver, skriger til himlene pE5% det, =
nogle af os har beskE6%ftiget os professionelt mjed i de sidste 30-40 =
E5%r.:-)

Site Timeline