grundliggende kredsløb - rc-kobling

Jeg har en stump elektronik hvor udgangen på en op-amp skal trække en
transistor som skal trække et relæ. Det virker fint nok, men
kredsløbet styres af en usikker kontakt som har en masse støj, så
relæet står og blafrer.
Derfor vil jeg gerne dæmpe transistorens indgang så den godt nok
trækker relæet med det samme op-amp går høj, men at den så holder
relæet trukket i 1/10 - 1/2 sek efter at op-amp'en går lav - og hvis
den går høj i mellemtiden, så skal den selvfølgelig bare begynde
forfra på tiden.
Det er ikke vigtigt at tiden er præcis.
Jeg forestiller mig at det er noget med en modstand og en kondensator
på basis af transistoren, men mere kan jeg ikke regne ud - altså hvad
skal til plus og hvad skal til stel?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: grundliggende kredsløb - rc-kobling

Mok en buffer bag din nuværende kosntruktion

  ---------------------------.
              |              |
              V  LED         |
              -              |
              |             _|_
              |            |_/_|-
             .-.             |
             | |             |
             | |             |
             '-'             |
              o----o-------|
            |/     | +     |>
     -------|     ###        |
            |>    ---        |
              |    |         |
 ----------------------------'
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Re: grundliggende kredsløb - rc-kobling

Men skal det så ikke være en modsat transistor, altså en pnp placeret
over relæet?
- ellers vil det vel virke inverteret?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: grundliggende kredsløb - rc-kobling

Nej, det bliver ikke det samme, for så skal du have en modstand placeret
mellem de to transistorer og du får den lange opladetid.

Og ?
Det er et spørgsmål om at have et skifterelæ der blot et tændt hele
tiden.

Re: grundliggende kredsløb - rc-kobling
Hej Klaus

Jeg kan ikke rigtig huske det, men burde en 74LS123 ikke
være en god løsning ? Er det ikke sådan en retriggerbar
flip-flop med delay ?

Mvh Max

Re: grundliggende kredsløb - rc-kobling

 - Sæt en kondensator over din "usikre" kontakt... - Det bør tage din
"kontakt-støj" - prøv evt stor / lille kond., Bias vha. modstand mm., for at
stabilisere din "usikre kontakt".

en gammel mand sagde engang... - du skal kurere sygdommen ( fejlen ), ikke
symptomerne...
Ellers laver man et prelfang over din kontakt med et par gates... - der er
ingen grund til at tænke forsinkelse for sådan et småproblem ( måske )

 - Den der "usikre" kontakt, hvad er det for noget du "måler" på?? - Hvad
skal du "registrere"???

Lars / Viborg

Re: grundliggende kredsløb - rc-kobling

Det er en sporindikator på et modelbaneanlæg, så der kan ikke sættes
en kondensator over kontakten. Prellet opstår fordi hjulene på vognene
ikke har konstant kontakt til skinnerne.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: grundliggende kredsløb - rc-kobling

Jeg ser noen måter jeg ville prøvet først.
1: en seriemotstand inn på din opamp med en kondensator til jord. R*C = 100
mS
2: Siden jeg ikke vet om din opamp er koblet med forsterkning, som en
komparator, kan jeg ikke bare foreslå litt hysterese ved å legge en høyOhmig
motstand fra utgang til + inngang.
3: Bruk tregheten i releet ved lokal motkobling i transistoren. Dette gjøres
så enkelt som å flytte releet fra kollektor til emitter på transistoren. Da
må nemlig spenningen overstige tilslagsspenningen på releet for at det skal
slå inn. Dette forutsetter selvfølgelig at opampen kan levere like høy
spenning som releet krever, men om du bruker 12 volt releer så burde jo det
virke.

Med hilsen
Arne Offenberg

Site Timeline