Grundlæggende ohm's lov og effektlov

Først problemet.

Jeg har 6 stk 12V halogenpærer som jeg gerne vil lysdæmpe med en B&O
LC2 lysdæmper, men i pakken er der selvfølgelig et par switch mode
strømforsyninger og disse kan man jo ikke sådan lige dæmpe ved at
sænke primærspændingen.

Well så var det jeg tænkte at hvis jeg nu smider en ringkernetrafo som
kan trække lamperne ind i stedetfor så burde en reducering af primær
spændingen jo resultere i en reducering af sekundær spændingen ..

Lamperne jeg skal bruge er på 35W og der er 6. 6*35 = 210W og LC2
dæmperen er specificeret til 225-300W så det skulle jo lige kunne gå..

Men så var det jeg kom til at tænke på at når jeg sænker spændingen så
hæver jeg jo amperene men jeg kan ikke lige helt gennemskue om det
betyder noget da den jo stadigvæk bruger max 35W pr. pære..

Nogen der kan sige om jeg er HELT på vildspor eller det skulle kunne
lade sig gøre..

Henrik

Re: Grundlæggende ohm's lov og effektlov

Når du sænker spændingen falder strømmen også: I = U/R. Jeg tror du
forveksler det med strøm/spændingsforholdet når man transformerer en
spænding i en transformator.

Eksempel:

Du har en trafo med vindingsforholdet 1:23 og 230V på primærsiden. På
sekundærsiden har du en belastning på 10Ohm. Der vil så være 10V på
sekundærsiden, svarende til 10V/10Ohm = 1 ampere strøm (10W). På primærsiden
vil der løbe en strøm på 1/23 ampere, fordi spændingen er 23 gange højere.

Antag nu at du indsætter lysdæmperen så der kun er 115V på primærsiden.
Dermed vil der være 5V på sekundærsiden, hvilket resulterer i en strøm på
5V/10Ohm = 1/2 ampere (2,5W). På primærsiden vil der løbe en strøm på 1/46
ampere. altså vil strømmen på både primær og sekundærsiden halveres når
indgangsspændingen halveres.

Re: Grundlæggende ohm's lov og effektlov

Jeg ved ikke meget om switch mode, så undskyld hvis jeg tager fejl, men:

Giver en switch mode ikke jævnstrøm (ligesom i ATX-forsyningen)?
- for så går det jo ikke at transformere spændingen bagefter!

_________________________
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Vedel Bak
avbak_at_get2net-remove this-.dk

Re: Grundlæggende ohm's lov og effektlov
On Mon, 17 Jan 2005 18:14:08 +0100, "Anders Bak"

1. Jo den giver jævnspænding ud.
2. Jeg vil ikke gøre noget ved spændingen fra switchmode
strømforsyningen, jeg vil erstatte den helt med en trafo.

Det gode ved at benytte den lysdæmper er også at jeg selv kan definere
hvad der er "fuld" belysning, hvilket vil sige at syntes jeg at 11
volt er nok så sætter jeg fuld belysning til 11 volt og så holder
pærerne NOGET længere end hvis de får fuld kapow..

Henrik

Re: Grundlæggende ohm's lov og effekt lov
Hej Henrik

Du skal nok lige undersøge, om den pågældende lysdæmper kan klare
induktive belastninger, og om den kan klare startstrømmen fra
ringkernetrafoen. Desuden kunne jeg forestille mig, at trafoen kunne
finde på at brumme en del, hvis der er tale om en standard
triac-lysdæmper. Jeg ved ikke, hvordan B&O's lysdæmper er implementeret,
det er muligt, at de har lavet en PWM styring eller lignende, så det
ikke er noget problem.

Mvh. Torsten Lund

Re: Grundlæggende ohm's lov og effektlov

Her er specifikationerne..

Power supply: 220 - 240 V
Power frequency:50 Hz +/- 5 %
Standby consumption: 0.7 watts RMS  Weight:195g
Dimension W x H x D :98 x 52 x 98cm
Control Principle: Phase-cutting (TRIAC)
Connections: Standard filament bulbs 40 - 300 watts
High-voltage halogen bulbs:220 - 240V 40 - 300 watts
Low-voltage halogen bulbs 220 - 240V transformer 40 - 300 watts
Low energy bulbs (on/off): 0 - 100 watts
Fluorescent tubes (on/off): 0 - 100 watts

Gætter på at Phase cutting betyder PWM

Desuden står der jo

"Low-voltage halogen bulbs 220 - 240V transformer 40 - 300 watts "

Så induktive belastninger burde velsagtens ikke være et problem ?

Henrik

Re: Grundlæggende ohm's lov og effekt lov
Ja - det ser ud til, at den er egnet til formålet.
Phase cutting er vist bare den måde en traditionel lysdæmper virker på,
ved at tænde på et tidspunkt i halvperioden og slukke ved den
førstkommende strømnulgennemg.

Re: Grundlæggende ohm's lov og effektlov

Tror sgu jeg vover det ene øje om man så må sige..

Har kigget lidt i RS kataloget og det ser ud til at der findes
adskillige trafoer der kan klare de 210W på sekundærsiden..

NU skal jeg bare have fundet en måde at kapsle det hele ind så det
også bliver lovligt i henhold til diverse lovgivninger på området men
så længe jeg finder en passende kasse i plastic at kapsle det hele ind
i så burde det vel ikke være et problem...Lysdæmperen har jo en
sikring så det burde vel være for-sikring nok.. ?

Henrik

Re: Grundlæggende ohm's lov og effektlov
Hej Henrik,

Så løsningen ;)

Udskift til GU10-lamper (med passende kabling) de kører på 230V.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hehe..

God ide med een eneste lille fejl

Pærerne er sekskantede for at passe i de "fancy" spots vi har købt.

Henrik

Re: Grundlæggende ohm's lov og effektlov
Hej Henrik,

Murphy wins again 8-/

--
Venlig hilsen,
Søren

Yes..

At opgaven så ikke bliver mindre af at vi jo i forbindelse med
sænkningen af loftet vil flytte lampestedet og dette er der jo så også
nogle regler for som er lidt vildere end jeg troede..

Troede egentligt "bare" man smed en kasse op over det gamle lampested
og lavede en samling der, trak forbindelsen videre med et stykke
installationskabel og sluttede af i en anden dåse men nu siger de
kloge hoveder at jeg skal forlænge rør og trække nye ledninger da jeg
ikke må lave skjulte samlinger.

Gider godtnok ikke men på den anden side skal det jo også være iorden
så jeg gør det selvfølgelig alligevel .. :-)

Henrik

Re: Grundlæggende ohm's lov og effektlov
Hej Henrik,

Det er din familie nok også gladest for, så brænder i ikke inde pga. en
skjult dårlig forbindelse der ligger og ulmer indtil den får fat :)

Der findes en hel del tåbelige love og regler, men denne har nu et reelt
praktiskt sigte.

(Og til de der nu vil argumentere for at det har virket hos dem i nn år:
Fint nok, jeg er ikke strømer, men det indebærer stadig en risiko - også
hos jer).

--
Venlig hilsen,
Søren

Så er det lavet p åden rigtige måde med nye plasticrør samlet med
plasticmuffer med de gamle rør og alle ledninger er skiftet så nu er
der ikke noget at komme efter :-)

Der var forresten en der snakkede om nogle plastic dåser som man
monterede over indbygningsspots på oversiden af gipsloftet, ved du
hvor man kan finde nogle data på dem eller et billede ?

Henrik

Site Timeline