Fysisk lille forstærker til renoveringsprojekt

Mit projekt handler om at vi flytter i nyt hus senere på året. Fra huset jeg
har nu, har jeg gjort mig erfaringer med B&W In-wall højttalere i min
hjemmebio (Det lyder glimrende). Samtidig har jeg fået lagt hele min
CD-samling på pc og hører nu musik (FLAC) via en Squeezebox WI-FI afspiller.

I det nye hus sætter jeg in-wall i hjemmebioen igen, men vil også have
udvidet med stereosystemer til spisestue og en anden sue på 1. sal. Planen
er at jeg køber en NAS som skal fungere som medieserver og derefter sætter
en Squeezebox i de rum jeg vil høre musik i, sammen med en fysisk lille men
potent effektforstærker som kan skjules på fornuftig vis. Her kommer så
Gainclonen eller TK250'eren ind i billedet. Jeg er bare tåbe udi
printplader og lodning, så der skal behørig hjælp til før jeg kan lave en
selv :-)

Jeg går ud fra at jeg har indbygget højttalere og lavet de renoveringer som
skal laves færdige omkring januar. Derefter vil jeg fokusere på at få
systemerne op at køre i de forskellige rum. Jeg kan meget godt lide at have
planlagt projekter og indkøb i god tid. Derfor leder jeg nu efter den
forstærker som skal bruges til det.

Jeg har kigget lidt på El-supply's TK250 eller evt en gainclone.
Sonic Impacts Super T-Amp kunne også være en mulighed.

Kriterierne skal være at de skal kunne trække et sæt B&W ccm817 og levere en
fornuftig lyd i en spisestue og en tv-stue, hvor der ikke lyttes seriøst til
musik (det gør vi i stuen).
Den skal gerne være lille så den kan pakkes af vejen og ude af syne,
herunder kommer nok en tanke til varmeudvikling, men det kan jeg nu nok løse
på fornuftig vis. Hvis det bedste alternativ bliver varm, så skal den ikke
droppes pga det.
Derudover er det en fordel hvis den har mulighed for en slags "stand-by" så
den selv går igang når der kommer et signal til den via phono-stikkene.

Alle input er velkomne, så jeg kan få planlagt diverse indkøb og få lavet
aftaler om hjælp til projektet fra evt. venlig sjæle som vil tilbyde hjælp
mod en fair kompensation :-)

Mvh Anders, Vejle

Re: Fysisk lille forstærker til renoverings projekt
Anders Hyltoft skrev:
 > Jeg er bare tåbe udi
 > printplader og lodning, så der skal behørig hjælp til før jeg kan
lave > en selv  :-)

Hej Anders

1: Måske skulle du spørge i dk.teknik.lyd der sidder hifi nørderne.
2: Hvorfor købe et byggesæt hvis du ikke tror på dine lodde evner?
3: Den super nemme løsning er at købe en færdig forstærker så er du
hurtigt færdig.

Hvis jeg har misforstået dine intensioner må du rette mig.

Mikkel Lund

Re: Fysisk lille forstærker til renoveringsprojekt

Jeg har haft en lille korrespondance med Klaus D. Mikkelsen og Max, og
sidstnævnte bad mig skrive herinde, da tråden havde taget en elektronisk
drejning :-)

Jeg tror/håber at value for money er bedre ved byggesættet som f.eks.
TK250'eren eller en Gainclone. Men jeg har da også kigget på netop Sonic
Impacts klasse T forstærker til ca 1300,-. Jeg ved bare ikke om den er
kraftig nok til formålet? Den ligger vist på 11w, med en effektivitet på ca
90%.

Så synes jeg netop også at det kunne være lærerigt at prøve et byggesæt. Jeg
har nu i mange år nydt godt af Hi-Fi, men det kunne være sjovt at dykke
længere ned i den elektroniske forståelse end det basale kendskab jeg har
til det nu.

Anders Hyltoft

Anders B. Hyltoft skrev:
  > Jeg har haft en lille korrespondance med Klaus D. Mikkelsen og Max, og

Undeligt, usenet er netop til korrespondance og tip/tricks.

Okay, så det kommer anpå penge?
Hvilken størrelse forstærker der passe med bestemte højttaler ved de alt
om i dk.teknik.lyd.

Loddeteknisk måske, men man lærer ikke særligt meget ved at lodde et
byggesæt, det er lidt som at bygge med lego.

Mikkel

Re: Fysisk lille forstærker til renoveringsprojekt
Hej Anders

Nu kender jeg ikke din tidshorizont, men som jeg har sagt, så
tegner jeg lidt på noget GainClone værk. Så kunne jeg jo prøve
at lave en prototype, den kunne du så låne og afgøre om det
var sådan en løsning du ville vælge. Hvis det er tilfældet, ja så
kan vi måske lære dig at lave print og svinge en loddekolbe
således du vil være i stand til at bygge dine egne udgaver.

Re: Fysisk lille forstærker til renoveringsprojekt

Jeg har ikke forfærdeligt travlt. Jeg regner med at gå igang med
husrenovering og indbygning af de nye højttaler omkring Januar, og jeg har
jo grej til hjemmebio'en, så de her forstærkere er kun til de sekundære
lytterum (spisestue og stue 2) og de kan godt vente indtil jeg har fundet
den rigtige løsning.

Jeg er helt klart nysgerrig efter at høre sådan en Gainclone fætter.
Er det rigtigt forstået at det er en ren klasse A? For så skal jeg vel liige
overveje hvor jeg gemmer den væk henne (varmeudvikling osv...) :-)

Har du en forventet pris på dit projekt?

Anders Hyltoft

Re: Fysisk lille forstærker til renoveringsprojekt
Hej Anders

Søg på nettet, der er tusindvis af sider om den fætter.

Nej, den er bygget over en IC der indeholder en standard
klasse B forstærker.

En stereo udgave vil nok koste 500 kr. afhængig af kabinetvalg.

Re: Fysisk lille forstærker til renoverings projekt

For en hi-end forstærker, baseret på en IC til en tyver? Vildt nok :)

Går ud fra det er uden trafo så?

Re: Fysisk lille forstærker til renoveringsprojekt
Hej Esben

1000 stk prisen ligger vel på 11 kr, men løsdeleprisen omkring 50 kr.

Ja det var lidt det jeg prøvede at fortælle i diskutionen omkring ht kabler,
det kan udmærket være Harald kablet der er dyrest i et setup.

Nej, det vil være med trafo. en 150VA trafo koster vel 200 kr, to IC'er
bliver 100 kr og køleplade koster også 100 kr.

Re: Fysisk lille forstærker til renoveringsprojekt

Ok, så kan den nok godt pakkes væk :-)

Ja, det var dælme da meget spiseligt. Er det muligt at indbygge automatisk
stand-by i den? Jeg ville gerne hvis jeg bare kunne lade den stå tændt og så
bare styre det hele fra min Squeezebox.

Kabinettet er lidt sekundært for mig. Men det må da gerne være lidt pænt
(noget alu-værk måske).

Anders Hyltoft

Re: Fysisk lille forstærker til renoveringsprojekt

Har startet en ny tråd, med gainclone ver 2. Måske vi kunne samle tingene op
der. Alt er muligt, også en form for stand by.

Hygge

Ole

Re: Fysisk lille forstærker til renoveringsprojekt

Hej Anders (og Max)

Har selv en gainclone fra Acoustic Lab (sælges ikke mere) som jeg har
modificeret lidt på.
smag er forskellig, men jeg synes det spiller fantastisk, med blot 2x56W

men prøv at se her
http://sjostromaudio.com/_unsql/forsale/index.html

I øvrigt står der rigtig meget spændende på de sider.

det ser ud til at være lige til - selv for en "loddekolbe-udfordret" wanna
be :-)
/Jens

Glæder mig til at høre mere til projektet - jeg bidrager gerne med
erfaringer

Re: Fysisk lille forstærker til renoveringsprojekt

Jeg har faktisk tjekket den side, og det lyder nemlig spændende.

Anders Hyltoft