FSK modem i atmel processor

Hej alle,

Jeg skal bruge et radiomodem, der skal bruges til telemetri ombord på et
fjernstyret modelfly.
Jeg har umiddelbart tænkt mig at implementere modemet i en atmel
processor, en atmega8. Modulatoren er nem nok at lave, men demodulatoren
vil jeg også helst holde helt i software, ved at sample lydsignalet og
analysere på dette.

Umiddelbart lyder det nemt nok:
1. Sample signalet i nok målepunkter, til at frekvensen kan vurderes
præcist nok.
2. Detekter top og minimum, for at vurdere midten.
3. Find 0 krydstiderne og bestem frekvensen. (spektrum 30-3000 hz)

Men dette vil kun virke sålænge signalet er nogelunde pænt. Det jeg
søger er nogle gode ideer til, hvordan jeg kan gøre demodulatoren
tolerant over for støj - meget støj. Jeg vil starte med at lave et
analogt filter foran ADC'en, der nøjes med at slippe de relevante
frekvenser igennem, men er det nok ?

Er der nogen der har lavet noget lignende ? Er det arbejdet værd ? Er
der nemt tilgængelige (billige) kredse, der gør dette arbejde helt
perfekt selv ?

Mvh Per Hansen

Re: FSK modem i atmel processor

Du skal have et anti alising filter på indgangen, sådan at den halve sample
frekvens er dæmpet ned til 1 LSB hvis det skal være perfekt.

hvis du sampler med 100Khz skal du dæmpe alt over 50Khz hvor de 50Khz er
dæmpet ned til 1LSB...

det er noget med der er en formel hvor man kan regne ud hvor meget det skal
dæmpe, noget med log(2^bit)/vref... noget i den stil, men jeg er abselut
ikke sikker på den er rigtig den formel, det er frit fra hovedet.

Kasper

Site Timeline