Fotoapperat og elektronikk.

Det aktuelle fotoapperatet er en NIKON D3. Der er en multikontakt med
tilhørende plugg og en stump multikabel. Kameraten min, fotografen, har
bestillt "elektronikk" til det apperatet. Det gjeld tre lederer i
multikabelen. Kortsluttning mellom leder "1" til leder "2" og / eller
mellom leder "1" og leder "3".

Jeg ville tro at det her er snakk om vanlig elektronikk, med en definert
GND, en av de tre, og så  to signal som skal legges til GND, ved hjelp
av et rele, eller en mekanisk bryter.en optokopler eller en AVR(2,5V).

Jeg skjønner at "fotografer" får klar beskjed om at bare rele eller
mekaniske bryterer er "lovlig", da kan intet ødelegges.

Kjenner noen til om det også kan brukes optokopler eller en AVR,2,5V? Og
/ ellerkva kan være en mer vellegnet gruppe for et slikt spørsmål?

HM

Re: Fotoapperat og elektronikk.

Hej Harald.

Ja, det er blot 2 kontakter.

http://www.doc-diy.net/photo/remote_pinout /

// Per.

Re: Fotoapperat og elektronikk.
Den 23.01.2011 14:44, skreiv Per Jensen:

Takk. Det var så langt jeg var kommet selv. Spørsmålet er om de to
kontaktene kan erstattes av optokoplere eller en transistor-SW?

HM

Re: Fotoapperat og elektronikk.

Hej Harald.

Det kan de godt, jeg har en trådløs fjernbetjening, der er det 2
transistorer der aktiverer indgangene, så ikke noget problem.

// Per.

Re: Fotoapperat og elektronikk.
Den 23.01.2011 19:07, skreiv Per Jensen:

Takker. Det er bra å få bekreftet det jeg antar. Lødningen blir da en
Tiny15l + en liten baterikasse og 2-3 diskre komponenter.

HM

Re: Fotoapperat og elektronikk.

De ting, jeg har udviklet til Nikon kameraer har alle haft opendrain
MOSFET'er som udgang. De er lette at styre fra en processor. Forsyningen
til processoren henter jeg osse i 10 pin stikket.

Bo //

Re: Fotoapperat og elektronikk.
Den 24.01.2011 09:58, skreiv Bo Bjerre:

Dette var intresant, fortell fortell.

Det er et NIKON D3 kameraten min har, og jeg har oppfattet det slik at
han vil bruke fjernkontrollkabelen MC-22.

Har du beskrivelseneller URL-en til den kabelen, MC-22? Jeg ser ingen
grund til å forsyne "kassen min" med baterier til kontrolleren hvis
spenningen kan hentes fra apperatet. Hvilken av de 10 stiftene bærer
VCC, og hvilken spenning er det snakk om?

Er det mulig å få kjøpt ekstra kontakt og plugg for styrekabelen? Jeg
vurderer å sette ny 10 pins plugg på kabelen istedet for de tri
bananpluggene, og så ny kontakt i boksen.

Jeg er nesten ferdig med AVR-programmet.

HM

Re: Fotoapperat og elektronikk.

spørg google ("diy nikon cable")

Bo //