Forstærker slukker.

Hejsa.
Jeg flyttede her i tirsdags min Harmon Kardon AVR8500 reciver ned fra mit
tv-møbel , da jeg ikke skulle/kunne bruge møblet længere.
Jeg trak forstærkeren bag ud af møblet , så jeg var fri for at pille alle
ledningerne fra ( jeg havde slukket på stikkontakten).
Jeg stiller den ned på gulvet , og da jeg senere sætter Era på cdén , og den
spiller fint , lige ind til , at jeg begynder at skrue op :-(
Når jeg på volumen nærmede mig -23 , så slukkede forstærkeren.
Nå - Jeg kontrollerede samtlige tilslutninger , og opdagede at flere af
skrubøsningerne var løse , og at kablet til den ene fronthøjtaler var faldet
ud , og lå låst på bøsningen.
Jeg spændte den hele sammen igen , og lagde 4 tomme cd covers under hver fod
på forstærkeren , for at være sikker på , at den ikke blev for varm.

Problemmet er desværre bare ikke forsvundet.
Hvad kan der være galt ?
Skal jeg ringe til radiobutikken efter en teknikker ?

Mvh
MJ

Re: Forstærker slukker.

Tilsyneladende ja. Udgang sandsynligvis brændt af i den ene eller begge
kanaler. Et eller andet er defekt, siden den kun kører i kortere tid. Det er
også sandsynligt, at din ene eller begge højttalere er brændt af helt eller
delvis, således at de udgør for stor en belastning for forstærkeren, når du
skruer op for forstærkeren.

Højttalerne skal nok undersøges først, inden man lukker forstærkeren op.

Det forudsætter et vist kendskab til elektronikken, inden man selv begynder
på det. Du har sikkert heller ikke eventuelt afbrændte komponenter liggende
og flyde i skufferne.
KHJ

Re: Forstærker slukker.

Hvordan er det lige at højttalerne kan gå i stykekr ved at kortslutte en
forstærkerudgang ?

Re: Forstærker slukker.

Det er da nemt. Er forstærkeren brændt af, så der er DC-spænding på
udgangen, er det ikke sikkert - langt fra - at højttalerne overlever.
KHJ

Re: Forstærker slukker.

Hvis der er DC på udgangen vil forstærkeren slå fra inden.

Re: Forstærker slukker.

Slet ikke nødvendigvis - ikke så længe, der ikke er belastning på, og ellers
vil den sikring, der plejer at sidde i henholdsvis B+ og B- brænde af.

Men alt i alt tyder det her mere på en periodisk fejl - der kan være
varmeafhængig. Resten vil kun være gætteværk indtil der foretages nærmere
målinger.
KHJ

Re: Forstærker slukker.

Ikke hvis det er en af de røv modul forstærkere kan ikke lige huske hvad de
klamme moduler hedder ... mener det er STKxxx
men jeg har skiftet en god del højt. enheder og STK? moduler i min læretid

/madsen

Re: Forstærker slukker.

OK - Det var (-) ledningen , der var hoppet ud.
Jeg er dog 100% sikker på , at den ikke har rørt (+) , hvis det har noget at
sige?

Mine fronthøjtalere er Dali 850 , hvad skal man kigge efter ?
De lyder fint - stadigvæk.
Jeg har også set flere film i surround , der har heller ikke været noget.
Problemmet er kun , når der skrues op.

Anyway - Jeg er hold op med at bruge HKén ,indtil at jeg er 100% sikker på ,
hvad der er galt.

Æv Æv ÆV

Jeg havde nemelig endeligt fået købt et fjernsyn , der matchede lyden i mit
surround , hvilket jeg har manglet i flere år (HKén er ikke min første
surroound forstærker), og så nosser jeg i det med min forstærker...

ÆV

Jeg er dog begyndt at lede efter evt. andre løse forbindelser.
Anlægget står på et beton gulv - måske det er vibrationerne når jeg skruer
op , der får et eller andet til at "kage" ?

Mvh
MJ.

Re: Forstærker slukker.
begge

*g* - det er godt konkluderet!

Næe, de fleste gemmer kun dem der dur' ;-)

at

Det har det ikke!

Så er de også OK.

Med det samme eller efter et stykke tid? Bliver den varmere end normalt?
Det lyder som et sikringskrdsløb - så så er spørgsmålet om det er dette
eller resten der er fejlbehæftet....

Det vil jeg betvivle... Men du kan jo prøve at klappe den lidt på siden ved
normalt niveau for at forvisse dig om at det ikke er problemet...

/A

Re: Forstærker slukker.

Pyha :-)

Jeg så 2 film i træk om aftenen , hvor jeg havde flyttet forstærkeren.
Troede egentligt at det hele virkede igen , indtil idag , hvor jeg skruede
op for radion , og forstærkeren faldt ud igen.

Under normal drift , så plejer den at afgive 40 - 45 g. c. varm luft
Nu da jeg har kørt den i "skånemode" så bliver den slet ikke varm - Den
lugter heller ikke mistænktsomt.

Mvh
MJ

Re: Forstærker slukker.
noget.

Det er lidt spændende om den lukker med det samme når du skruer op eller den
først skal blive varm...
Du kan iøvrigt godt lige checke KHJs teori med DC på udgangen (fx. som følge
af et defekt bias kredsløb - trinnet er jo tydeligvis ikke brændt af!) med
et multimeter...

Mvh.
 Anders

Re: Forstærker slukker.

Burde højtalerne så ikke stå og brumme ?

Mvh
MJ

Re: Forstærker slukker.
med

Nej, men du kan evt se/mærke at basserne er drevet....
/A

Re: Forstærker slukker.

Jeg har målt på udgangen til den fronthøjtaler , hvor ledningen var faldet
af.
Der var ikke spændning på udgangen pyha ;-) ( og ja , jeg havde tændt
forstærkeren ).

Jeg ringer til Expert på mandag , så må de tage teten herfra.

Så går der sq nok en evighed før at jeg får den igen øv øv øv
Det er altid noget , at den ikke er købt via noget parallel import halløj.

Så må jeg nøjes med at høre musik via mit tv og MTV.
Men lyden på mit nye Loewe Xeleos er nu heller ikke så ringe ;-)

Mvh
Martin

Re: Forstærker slukker.

Check + dobbeltcheck, at der ikke er kortslutning på højtalerkablerne
(f.eks. ved skrueterminalerne)
forstærkeren kan sagtens klare næsten-kortslutningen ved lave lydstyrker,
men slår fra, når der skal bestilles noget.

/Morten

Re: Forstærker slukker.

He He - Jeg tror at jeg mindst er trippeltjekket 5 gange :-)

Men lige nu , er der intet der kortslutter.

Jeg kører p.t. med stift højtaler kabel (Audioquest F18) , så det er ikke
sådan , at der er en hel dusk af ledere nede ved bøsningerne.

Men tak for rådet :-)

Mvh
Martin

Re: Forstærker slukker.

Hvad så, hvis du piller _alt_ fra og lader den spille "ud i luften" ?

Re: Forstærker slukker.

Hotdigididam

Jeg har lige fået blæst mine ure ud :-)

Koblede alle enhederne fra pånær antennen , og fyrede op  på 0.

Gahhhhh anlægget spiller endnu , og katten ser jeg sq nok først igen til
næste år , med den fart han fik.

Nu skal jeg bare finde "synderen" ;-)

Tak for hjælpen :-)

Mvh