Forslag til printer til "Print på den lette måde"

Hej.

Jeg bruger Eagle CAD til mine print, og indtil nu har en Laserjet 3030
(1200x600 DPI) printer været fint til mit behov, men nu er jeg løbet ind
i problemer.

Jeg har brug for et hav af I/O så jeg har købt nogle 80 pins PIC kredse
hjem. De er i 80 pins TQFP hus med 0.5mm pin spacing.

Problemet er, at printeren "smører" det lidt sammen, uanset hvad papir
jeg printer på, så det er printerens opløsning der halter.

Så er spørgsmålet hvad jeg skal købe - 1200x1200 ægte DPI er
selvfølgelig et _must_.

Farvelaser er lige meget, alt det transfer roller osv. beder bare om
papirstop, og jeg kunne forestille mig at farvemaskinerne ikke er lige
så præcise (dog uden at have noget at have det i)

Jeg har kigget lidt rundt på nettet, det er meget forskelligt hvad der
anbefales, dog har jeg læst op til flere steder at Brother bør undgåes,
da toneren er svær at smelte i laminatoren/strygejernet, alligevel er
der altså en person her der har godt held:
http://www.technofumbles.com/weblog/?p=7

Så jeg må indrømme, at jeg er lidt usikker på, hvad der er det rigtige køb.

Prisen er selvfølgelig også vigtig, da mit printbehov derudover ligger
på et meget lille stil. Jeg havde tænkt mig maks 1500 kr.

Har du et forslag, så giv lyd.

// Per.

Re: Forslag til printer til "Print på den lette må de"

For ca 1500kr kan du bestille 5stk 10x16 print hjem fra olimex... så hvis
det er sjældent du skal lave finepitch var det måske en mulighed og så bruge
din gamle printer til resten?

Kasper

Re: Forslag til printer til "Print på den l ette måde"

1: det er prototype
2: 1500 for en "test" er lidt dyrt i længden...

Det er trods alt amatør elektronik - på arbejdet sender jeg det bare til
Olimex, men prototypen laver jeg selv, da det er både er for dyrt og
tager for lang tid at få dem lavet ude.

// Per.

Re: Forslag til printer til "Print på den lette må de"

Det var bare et forslag :), for 1500kr skrev jeg du har 5x tests..., jeg
mener det er ca 300kr pr bestilling med porto...

Kasper

Re: Forslag til printer til "Print på den lette måde"
KLIP

Jeg kan ikke se at det skulle være printeren der skulle være problemet her,
men snarere måden du gør det på.
Hvorfor ikke lave det på alm. gammeldags vis med belysning af fotoprint? der
får du absolut ingen problemer med baner eller clerence i 0,5mm størrelsen.

Peter

Re: Forslag til printer til "Print på den lette må de"

Tænker det er afstanden fra center pin til center pin, så skal du have
bredden af 1 pin + lidt til loddeøen

Kasper

Re: Forslag til printer til "Print på den l ette måde"
Præcis. Det er 0,5 mm imellem center til center, og PAD'erne fylder jo
også lidt - det er mellemrummet imellem mine PAD'er den er gal med.

// Per.

Re: Forslag til printer til "Print på den l ette måde"
Jeg kan da godt hive lyskassen frem hvis det kan glæde dig, jeg har alle
remedierne, MEN det som PRINTEREN putter på min folie er ikke OK! -
PAD'erne er fine og flotte men de flyder en lille bitte smule sammen
imellem PAD'erne på min kreds. Jeg kan evt. tage et billede af det efter
arbejde idag.

// Per.

Re: Forslag til printer til "Print på den l ette måde"

Jeg bruger en HP LaserJet P1005 og skriver ud på Kalke papir med
tonersiden mod printet og siden hen i lyskasse og herefter fremkaldes og
i ætsebad med finætsekrystal. På det kan jeg godt opnå at lave print med
8 mil (0.2mm) clearance, som du vil have på 0,5mm pitch komponenter. Men
der er ikke 100% success rate.
Hvis ikke væskeflowet i dit ætsebad er optimalt kan du risikere at
skulle have printet meget længe i ætsebadet for at få kobberet mellem
padsne væk. Det betyder at der er stor risiko for at nogle af dine meget
tynde baner (8-10 mil) også vil forsvinde pga. underætsningen tager dem.
Jeg ville kun kaste mig ud i at lave så fine prototyper hvis ikke der er
tid til at vente de 2 uger på at få et professionelt print lavet. Det
kan hurtigt blive dyrere at lave et prototypeprint selv, hvis du skal
slås med underætsning og afbrudte baner. I øvrigt kan der være fordele i
at gå i 4 lags i stedet når du er nede i den pitchstørrelse - i hvert
fald hvis der er mange ben - og det er ikke sådan lige at hjemmesnedkerere.

- Lars

Re: Forslag til printer til "Print på den lette måde"

Ah, ok. Så er det din folie den er gal med. Det er altafgørende hvilken
folie du bruger. Hvis ellers din printer er i orden så bør du kigge efter
noget tegnefolie og prøve med. Det bruger jeg og det fungerer fremragende.
Dernæst har printeren rigtig meget at sige også, men hvis det ikke er en
gammel 300dpi printer så burde det være i orden.
Dernæst skal du sørge for at fremkalde med siden der er printet på ned på
kobbersiden. Ellers belyser du skævt og får flossede baner når du er nede i
den størrelse.
Dernæst har fremkalden naturligvis også meget at sige. Jeg bruger NaOH og
har den bedste erfaring med at lade printet ligge lige så stille i vandet
(blot i en skål) fx. 20 sekunder og så vippe baljen frem og tilbage nogle
gange, og så lade det stå stille lidt. Det er en lidt blidere fremkaldning
end at have noget der bobler eller skvulper frem og tilbage hele tiden og
det kan have stor betydning.

Men ale i alt er det meget enkelt.

Peter

Update på: Forslag til printer til "Print på den lette måde"
Update på sagen.

Jeg har nu gennemført tests på mit arbejde på de printere jeg nu havde
til rådighed.

De er bl.a.:

Epson AL-C4100
Epson CX11-NF
Xerox Workcentre 7328
HP Laserjet 2600n

Resultatet af testen kan ses her:

http://gallery.zapro.dk/index.php?album=PCB

Da jeg ikke gad at installere alle printerne på min bærbare med eagle,
foregik nogle af udskrivningerne fra en PDF-fil genereret i Eagle, den
er ihvertfald fin til at vise resultatet med, og en umiddelbar
sammenligning imellem en PDF og en udskrift fra Eagle, der er der måske
2 % bedre afgrænsning af øer direkte fra Eagle.

Udskrift fra Mac OS X er helt i skoven, så det har jeg helt opgivet. Der
er noget helt galt i Eagle's printerdriver på Mac OS X. Så her tales kun
om udskrift fra MS Windows XP/Windows 7.

Jeg har nu indkøbt mig en sød lille Samsung ML-2580N, en hidsig lille
1200 DPI printer, og den sidder LIGE i skabet, ligesom på den store
Xerox på de viste billeder - og heldigvis er Toneren nem at smelte i
laminatoren så det virker til UG.

Papirmediet har i denne sammenhæng altså ringe indflydelse, hvis
printeren ikke kan smide toneren præcist nok ned til at lave de 0.2 mils
spacing.

Billedet af kobberprintet er en toner-transfer fra Samsung printeren, og
det er perfekt resultat. Det der overføres på printet er hverken værre
eller bedre end det printeren smider på mit papir, så jeg kan ved gud
grød ikke se, hvordan at fotoprint skulle kunne gøre det pænere. Jeg har
alle remedier, men det er bare så bøvlet.

// Per.

Re: Forslag til printer til "Print på den lette må de"

Hej Per

Jeg bruger en farveprinter/farvekopimaskine til at printe på Laserstar ark.
Den er mere målfast, og printer sortere sort og hvidere hvid
end vores sort/hvid printer/kopimaskine.
Begge Minolta, vistnok model 260 og 720 (ikke sikker).
Selvom de to maskiner er købt samtidig virker det som om at
der er stor forskel på algoritmerne til densitet/kontrast.

Men det når stadig ikke copyproof til sokkeholderne.
(Agfa reprofilm der desværre ikke produceres mere.)

Jeg bruger fotoprint metoden, men ville da lige gøre
opmærksom på at du ikke skal afskrive en farveprinter
uden at teste den først.

Angående dine billeder: Jeg ville gerne se et billede af
det _ætsede_ print. Det er jo slutresultatet der tæller.

/Bo.

Re: Forslag til printer til "Print på den l ette måde"
<KLIP>

Will do, jeg skal bare lige have strikket det sammen ;-)

Eksperimenterer med noget direct drive af et LCD-display uden backplane,
derfor alle de I/O ben...

// Per.

Re: Forslag til printer til "Print på den lette måde"

Ja, det ser rigtig fornuftigt ud det du fik lavet syntes jeg - jeg er
imponeret, men vil også meget gerne se det endelige resultat hvis du har
mulighed for at scanne det.

Hvilket papir har du brugt sammen med din ML-2580N printer?

Peter

Re: Forslag til printer til "Print på den l ette måde"

Jeg bruger IKEA kataloget :-)

Printer først på et almindeligt stykke papir, så klistrer jeg en side
fra kataloget oven på med noget dobbeltklæbende tape i toppen og så
igennem printeren igen.

Jeg er igang med at bygge et Word Clock, og ville faktisk lige smide det
igennem processen først, men det viser sig nu, at min laminator ikke er
glad for at varme store print op, så jeg må lige låne kærestens
strygejern :-)

// Per.

Re: Forslag til printer til "Print på den lette måde"

Vil det sige at du overføre printet fra det alm. papir til IKEA papiret?? og
så over til printpladen bagefter?

Peter

Re: Forslag til printer til "Print på den l ette måde"

Nej. Jeg lægger blot IKEA papiret ovenpå det almindelige papir og kører
igennem printeren igen.

Det har dog vist sig at drille med hele sider fra kataloget - printerne
krøller nemt papiret, og så ryger det i vasken, så jeg sprængte banken
og købte det Verbatim papir der anbefales her
http://www.sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf

Jeg købte det i Harald skrald for 129,-

Det virker fuldt ud lige så godt, og man undgår at noget krøller, da der
ikke fødes to stykker papir i printeren ad gangen.

// Per.

Re: Forslag til printer til "Print på den lette måde"

[klip]
Hvorfor så printe på det almindelige papir først?

Tomas

Re: Forslag til printer til " Printpå den lette måde "

Vel for at se, hvor IKEA kataloget skal klistres fast?

Re: Forslag til printer til "Printpå den lette måde"

Bingo.

// Per.

Site Timeline