Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

Hejsa..

Jeg står med et lille hyggeprojekt, hvor jeg har nogen jernkerne trafoer,
til at forsyne en styring.
For at undgå datatab ved strømsvigt, har jeg en UPS foran trafoerne.

Først døde UPS'en når jeg koblede forsyningen fra, det fandt jeg ud af var
pga. den induktive belastning var for stor til UPS'en. Så blev der smidt et
par kondensatorer på for at fasekompensere (På fase og nul på primærsiden af
trafoerne)

Nu er jeg så stødt ind i problemet, jeg håber I kan give mig svar på :)

Når jeg kobler over på UPS'en bliver denne tømt meget hurtigt, og slukker.
Jeg har så målt spændingen over UPS'en til ca 0.6A når UPS'en bliver
forsynet fra elnettet.
Når jeg tager forsyningen fra stiger denne strøm til 3-3,5A når det er
UPS'en alene der skal forsyne styringen.

Er der nogen der kan give mig en forklaring på problemet ?
Jeg har også prøvet med et ganske almindeligt lysrørs armatur, her sker
nøjagtigt det samme.. Forstå det kan jeg ihvertfald ikke :)

Håber på nogen gode forklaringer og måske endda også en løsning på mit
problem :)

Mvh Flemming Hansen

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

Hvis en UPS dør ved at man frakobler belastningen, er den defekt

Defekt UPS, eller noget billigt grej, der giver firkanter istedet for
sinusser fra sig. Ikke altid er en jerntrafo glad for firkanter.

Problemet har du forklaret. Måske er det løsningen, du leder efter :-)

Bo //

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

Hvor stor en UPS ?

Lyder meget mærkeligt, hvor store transformatorer og hvor stor en UPS ?

Igen, kapaciteten på UPS'en og strømtrækket i dit kredsløb.....

Nej, spændingen over er ikke 0,6A.

Spændingen over er nok i nærheden af 230 volt.

Strømmen til UPS, eller kresdløb måles i serie med forbruget og er måske
0,6A og dit samlede effektforbrug dermed 132 watt.

Igen, hvad er det du laver, hvor meget effekt bruger du og hvor meget
effekt skal din UPS lavere (og hvor meget _kan_ den levere).

Hvilken spænding giver din UPS ?

Laver den firkanter, eller sinus ?

Defekt UPS ?

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

UPS'en er 650VA
Denne her :
http://www.chloridepower.com/content/sites/UPS/solutions/upto3kVA/Desk_20Pow
er

var
et
primærsiden af
Jeg har måle cos phi til at være 0,4 UDEN kondensatorer..
Der sidder 3-5 ringkernetrafoer på afhængig af hvilket af de 5 anlæg det
drejer sig om. Og problemet er nøjagtigt det samme uanset om der er 3 eller
5 trafoer på. Jeg kan ikke huske hvor store trafoerne er.

Der kan vi kun være enige.. Men hvorfor ændrer strømmen sig altefter om
ups'en er forsynet eller ej..

Hehe.. Det kan vi også godt blive enige om ;) Hehe

UPS'erne skal logge data på nogen undercentraler i ca ½ time, såsom
temperatur, tryk, luftfugtighed m.m. (I forbindelse med ventilation)

Den smider 230V ud, når den bliver forsynet ihvertfald. Men hvad den giver
når den ikke bliver forsynet har jeg faktisk ikke målt.

Det ved jeg faktisk heller ikke...

Det er 5 tavler og 5 UPS'er der opfører sig ens.. Så jeg tror det ikke..

Det skal måske lige sige at installationen er lavet som en SELV (mener jeg
det hedder *G*) hvor nullen på sekundærsiden af trafoen bliver "tøjret" til
jord.

Mvh Flemming

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

Okay, den burde kunne trække dit 130W kredsløb.

Det er fint

Fordi det er en inline og ikke en oline UPS (har ikke set efter). En
ordentlig UPS lader på batterierne og laver AC spænding ud fra
batterierne hele tiden. En knapt så god lukker bare 230 volt igennem og
slår så over på batteridrift, når indgangsspændingen falder.

Det burde den ikek have problemer med.

Mål

Mål....

Trafoen ?

Efter UPS'en ?

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?
jeg
til

Ja UPS'en forsyner en stribe trafoer, der sidder foran en stribe
undercentraler der skal holdes liv i..
Men det kniber, når strømmen stiger til de 3-3,5A når UPS'en ikke bliver
forsynet længere..Så holder den 2-3 min max, før den slukker, og det samme
gør alle 5 inden for 30 sekunder af hinanden.

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

De trafo'er er det 230/230 volt eller ?

Forklar mig lige den der med jording af nullen.

3-3,5A kan være fordi den laver "firkanter" på med et scope.

Hvad er batterikapaciteten ?

Hvis du slæber 3A svarer det til +650W eller mere end UPS'ene kan
levere.

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

Det er 230/24V trafoer..
De 230V fra UPS'erne bliver KUN brugt til trafoerne.

For at have et stabilt potentiale bliver nullen fra sekundærsiden sløjfet
til stel på tavlen (Som så igen er jordet). Hermed sikres at nullen ikke
svæver. Jeg har forsøgt mig med at fjerne den lus der ligger mellem nul og
stel, og herefter får jeg kun en stibe alarmer fra samtlige følere fordi de
ikke er "tøjret" til stel længere..
Tavlen er bygget hos en professionel tavlebygger, og er lavet mange gange på
den måde med nullen. Det nye er så at der skal UPS'er foran.

Jeg har også prøvet at sætte et lysrørsarmatur på UPS'en. Her er strømmen
igen under 1A når UPS'en bliver forsynet, og stiger 4-5 gange når
forsyningen fjernes fra UPS'en...

samme
Dvs. man kan godt risikere at strømmen stiger når den laver firkanter (går
ud fra det er pulserende jævnspænding)

Batteriet er et 12V 9Ah batteri.

Det kan jeg godt se.. Men mit problem er sådanset bare at jeg ikke forstår
hvorfor strømmen stiger så voldsomt når belastningen er den samme, eneste
forskel er om UPS'en er forsynet eller ej.

Er det muligt at få UPS'er der laver ren sinus kurver ?

Mvh Flemming

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

Okay

Okay

Altså den ene fase af 24 volten.

Da det er på den anden side af trnsformeren (jeg formoder at det ikke er
autotransformere) er det isoleret fra primærsiden og dermed fløjhamrende
ligegyldigt i den sammenhæng.

Okay, så det er nullen efter ensretning.

Prøv med en større/bedre UPS

Lyder som en for dårlig UPS.

Strømmen vil stige, hvis du forsøger at smide en firkant gennem en
transformator.

9AH det var sku ikke meget.

Vi regner lige:

Normalt strømforbug = 0,6A ved 230 volt, eller 138 watt, du har 108
watttimer til rådighed, minus varmetabet i  UPS'en. Ergo burde du kunne
holde liv i det i ca ½ time.

Nu nu UPS'en slår ind, trækker den 3,5A på 230 volt eller 805 watt, det
vil sige at du har under 1/8 del time  inden den er tom. Desuden
overbelaster du UPS'en, da den kun er 650Watt.

Ja, intet problem.
Den du bruger er bygget til at kunne holde i 10 minutter. Effektiviteten
ved batteridrift er 70% altså dine 108 watttimer er nede på 75
watttimer.
http://www.chloridepower.com/uploads/1141826080239880.pdf

De sidste UPS'er jeg har rodet med var 4,5KVA UPS'er til nødforsyning af
vigtige styrekomponenter i en vindmølle. Jeg vil tro at du skal op i en
minimum 1,5KVA inden du har noget held og så en noget større
batteripakke.

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

Hvis det er styresystemer der arbejder med 24V DC kan du lave batteribackup
på 24V DC niveau. Det er langt mere stabilt end billige UPS enheder.
www.scanpocon.dk kan levere DC backup systemer. Vi bruger disse sammen med
Siemens DC/DC strømforsyninger med følgende data - 18-96 volt DC ind og 24
volt DC ud.
Er du klar over at billige UPS enheder ofte giver 2 x 115 V i forhold til
forsyningens nul.

Mvh. - Poul Erik

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

Det var det, scanpocon - de leverer også UPS'er og er i det hele taget
et seriæst firma..

De laverer også nogle strømforsyninger der kan lade på batterier. De er
i høj grad blevet brugt i styringer frem for transformere for bagefter
at have 2 stk autobatterier som backup.....

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?
et
af

Glem alt om at måle spændinger/strømme imellem 2 transformatorer, hvis det
ikke er en pæn sinus som bruges..

Kan du ikke lige prøve at smide en brødrister, hårtørre, arbejdslampe eller
andet som bruger ca 500 watt og som KUN belaster ohmsk. Hvordan opfører
UPSén sig så når netstrømmen forsvinder.  Hvad er spændingen og strømmen ?

Din UPS kan ikke lide induktive belastninger.  Typisk skal en UPS trække en
SMPS i en PC/Server. Det er en kapacitiv eller ohmsk belastning (nyere
SMPS'er er fasekompenseret)

mvh
JBH

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

en

Jeg har også fasekompenseret trafoerne, så cosinus phi ligger på ca 1
istedet for 0.4 da vi startede (og upserne døde på stribe)

Re: Forklaring på højere strøm ved UPS forsyning ?

Ja men hvis ikke det er en ren sinus (som på forsyningsnettet) , men noget
som ligner en firkant, som kommer ud af din UPS, tror jeg ikke din
fasekompensering virker efter hensigten. Hvordan ser kurveformen ud på et
oscilloskop ?

mvh
JBH

Site Timeline