Flip-Flop .. elektronisk Kiprelæ ...

., Hejsa ..

Findes der virkelig ikke en Logik kreds som indeholder alt hvad man skal
bruge for at lave et eletronisk kiprelæ ? ..

Eller er der en der kunne evt komme med diagram og komponentliste på en
total løsning ? ..
eller skal jeg kapitulere og købe en total løsning hos brinck til 60 kr for
2 ?

12 Vdc forsyning 12 volt udgang ... med ringetryk som aktivator ..

~~Frank..

--
Sarkasme er blot endnu en del af vores kundeservice...

Re: Flip-Flop .. elektronisk Kiprelæ ...
for

Du kan bruge en 4013 koblet som D-Flip-Flop og lade den trække en transistor
som igen trækker et relæ.

D ingangen føres til Qnot, Dit ringetryk føres til Clock input.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg håber du kan bruge det til noget.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det ser jo rigtig godt ud ., men jeg har lige et par spørgsmål ..

Kan jeg bruge denne HEF4013BP  Fra phillips ? ., RS Varenr: 306-550 som er
den hurtigste (95nS) ., eller skal jeg bare vælge den langsomste (200nS)
CD4013BCN fra fairchild RS VareNr: 345-5374.

De skulle begge være Duel., så jeg går ud fra at jeg kan lave 2 flip flops
på en kreds ?

og det sidste spøgsmål .. på din tegning er der en 'IC1P' ., hvad dælen er
det ?

ellers mange tak for tegningen .. :-)

~~Frank.,

Re: Flip-Flop .. elektronisk Kiprelæ ...

Det vil virke med begge typer.

Det er regtigt.

Det er power til IC'en.

Det var så lidt.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvis det skal virke stabilt skal det faktisk være Philips' HEF4013, alle andre
fabrikanter har (mig bekendt) ikke schmitt-trigger på clock-indgangen.

Og denne schmitt-trigger er vigtig for at undgå at udganges skifter en masse
gange for hver gang der trykkes på knappen. Dette er det man også kalder prel
fra en kontakt.

Jeg har lige at par kommentarer til diagrammet iøvrigt:

For at få endnu bedre prel-fang plejer jeg at sætte en 100 K Ohm's seriemodstand
i alle indgange fra kontakter til CMOS kredse (det giver også noget bedre
beskyttelse mod ESD - elektrostatisk udladning). På diagrammet skal modstanden
sidde mellem R3 og C2 i LSP3 til CLK forbindelsen.

Jeg ville nok også gøre opstart-reset kredsløbets tid noget længere, noget med
100 K for R2 og mellem 1 uF og 10 uF for C1

--
  Med venlig hilsen,     Ove Kjeldgaard
  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline