flatbed scanner til fotoprint

Hej Alle,

Jeg sad med en kollega i dag og diskutere hvorvidt man kan bruge en
flatbed scanner som UV belysningskilde til at belyse fotoprint.

En almindelig flatbed scanner lyser vha. af et kold katode rør, der så
vidt jeg ved lyser med en vis mængde UV lys.

Er der nogen der har prøvet dette ? Jeg kan forestille mig det tager
noget tid og at det kræver man styrer scanneren så den får belyst hele
printet gentagne gange - men er der nok power på til at det kan lade sig
gøre ?.

Jeg har søgt lidt på nettet og fandt masser af folk der har modificeret
en scanner ved at putte UV rør eller LED's i den, men nu jeg tænker på
en helt normal std. scanner her.

Mvh Per Hansen

Re: flatbed scanner til fotoprint

Hvem i alverden laver fotoprint i dag?
Det er da alt for besværligt, når nu man kan alve det med en
laserprinter og fotopair, samt et strygejern.

Re: flatbed scanner til fotoprint

Det gør jeg! men kun hvis det er til smd.
   Mvh

Re: flatbed scanner til fotoprint

-det gør HELE industrien :-)
I vamle dage var der mange der producerede eet-lags print vha.
serigrafi, men den tid er omme...

Bo //

Re: flatbed scanner til fotoprint

Må indrømme jeg ikke har prøvet strygejerns teknikken.

Men jeg er lidt skeptisk for om den virker når det kommer til 2 lags
print med smd komponenter .. kan man ikke nemt komme til at skubbe de 2
lag for meget ?

Mvh Per Hansen

Re: flatbed scanner til fotoprint

Prøv....

Jo, lige så meget som med fotoprints teknikken.....

Re: flatbed scanner til fotoprint

Det skal jeg ha gjort også.

Med fotoprint klæber man de 2 transperenter sammen, så de er 100% låst i
den rigtige position. derefter bevæger de sig ikke og hvis printet et
tapet til filmen, så rykker de sig ikke her heller.

Skal man ikke presse foholdvist hårdt og gnide rundt på det med
strygejernet ?

Mvh Per

Re: flatbed scanner til fotoprint

Jo, men man lægger et extra stykke papir over "strygearket" for at udjævne
lidt, samt forhindre at arket flytter sig.

Iøvrigt er jeg helt holdt op med at bruge fotopapir, nu hedder det
udelukkende "højopløsningspapir", også kaldet Coated papir her i huset. Den
type med noget der minder om et tyndt lag kridt på. Dejligt nemt at få af
printet efter strygning.:-)

Mvh Ebbe

Re: flatbed scanner til fotoprint

Hvor køber man så højopløsningspapir henne ?

Mvh Per

Re: flatbed scanner til fotoprint

Kik på denne pdf lavet af Max her fra gruppen, der er lidt god info:
http://www.sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf

Mvh Hauge

Re: flatbed scanner til fotoprint

Såvidt jeg husker, så købte jeg mit ved boghandleren. Det jeg har nu, hedder
"HP Premium Inkjet coated paper" (hp5163az). Det går udmærket sammen med en
Samsung clp-300 laserprintersat til ekstra sort sværtning.
Jeg havde tidligere noget no-name, som virkede som om det havde et tykkere
lag "kridt", men kunne ikke finde det igen.

Mvh Ebbe

Re: flatbed scanner til fotoprint
Hej Ebbe

Var det det der blev solgt i Dansk Supermarked som Sinar Colour Jet
papir ?

Re: flatbed scanner til fotoprint

Du har ret Max, der ringede lige en klokke her i bagho'det :-)

Det var bedre, men mit nuværende tér sig udmærket med min nye printer.

Mvh Ebbe

Re: flatbed scanner til fotoprint

Jeg ved at der er mange som eksperiementerer med printfremstilling, og
har ikke hF8%rt at nogen af dem sku have brugt scanneren.
Der er ,sE5%vidt jeg kan forestille mig ,ikke mere UV i belysningen end
i et lysstofrF8%r. sE5% det er nok ikke vejen.
det enkleste er at finde en brugt hF8%jfjeldsol pE5% genbrug ..koster 20
kr. det er de flade med 4 UV rF8%r jeg tE6%nker pE5% ..de dE6%kker et A4 ar=
k.
du skal som udgangspunkt holde en afstand pE5% 13cm og belysning fra 3
til 6 minutter afhE6%ngig af papirtype.

I den forbindels ku jeg lide at spF8%rge andre i gruppen om hvor perfekt
man kan lave det med laser og stryge.. kan man nE5% bedre end 1 mil ,som
er muligt med UV ?
alex

Re: flatbed scanner til fotoprint

Jeg ved at der er mange som eksperiementerer med printfremstilling, og
har ikke hørt at nogen af dem sku have brugt scanneren.
Der er ,såvidt jeg kan forestille mig ,ikke mere UV i belysningen end
i et lysstofrør. så det er nok ikke vejen.
det enkleste er at finde en brugt højfjeldsol på genbrug ..koster 20
kr. det er de flade med 4 UV rør jeg tænker på ..de dækker et A4 ark.
du skal som udgangspunkt holde en afstand på 13cm og belysning fra 3
til 6 minutter afhængig af papirtype.

I den forbindels ku jeg lide at spørge andre i gruppen om hvor perfekt
man kan lave det med laser og stryge.. kan man nå bedre end 1 mil ,som
er muligt med UV ?
alex

Hvor små detaljer man kan lave med strygemetoden af hænger af:
1. Operatørens håndelag.
2. Udprintningens kvalitet.
3. Kontrol over ætseprocessen.

Hvis man udviser samme omhu og investerer i det rigtige udstyr  (som man jo
er nødt til ved UV) kommer de to metoder tæt på hinanden.
Der er mere i det end blot et strygejern og en laserprinter.
Har man først fået held med det, er det lækkert at kunne lave sig et print
når behovet er der.
--
MVH.
Finni

Re: flatbed scanner til fotoprint

Flere bruger scanneren som kabinet til uv-rør, da der jo er en fin
A4-glasplade og et fleksibelt låg. Så det er ikke helt hen i vejret, dog
kræver det en meget kraftig modifikation ;o)

Mvh Hauge

Re: flatbed scanner til fotoprint

Det så jeg da jeg søgte. Men spørgsmålet var om der var nok UV i den
indbyggede lampe. Jeg ved der er en del UV i den.. ligesom man også kan
bruge en std. halogen pære til formålet.

Jeg tænker man nok er nødt til at styre scanneren, så den enten kører
meget langsomt, eller blot mange gange.

Mvh Per Hansen

Re: flatbed scanner til fotoprint

Det er der ikke.

Lysmængden fra en halo er også en del kraftigere, så hvis du skulle kunne
klare dig med det uv der er i det 30cm x 5mm rør der er i en scanner, så vil
det sikkert tage 2 dage.

Jeg tror du vil komme til at kede dig for meget, så en ansigtssol er nok det
nemmeste, hurtigste og billigste. En 4-rørs model omkring 20-100 kr. brugt,
og den er perfekt til det.
Til tider har Kvickly dem på tilbud til et par hundrede, og så er der også
en smart lille timer på.
Så kan du jo også få lidt farve i ansigtet, når du alligevel ikke laver
print ;O)

Mvh Hauge

Site Timeline