Fjerne/opløse loddestop-lak

Pga. en fejl i et footprint, har jeg desværre fået leveret en stak
prototypeprint, hvor der er grøn loddestop-lak på øerne til en
kantkonnektor.
Kan loddestop-lakken fjernes, og i så fald med hvad?

PS: Det må helst ikke fjernes mekanisk, da jeg gerne vil beholde
fortinningen under lakken.

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak
Hej Allan

Den type lak er ofte meget holdbar, men du kan da prøve med
en gang acetone.

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak

Jeg hadde et lignende problem en gang, og jeg kontakter en
printfabrikant med samme spørsmål. Svaret jeg fikk var at lakken hadde
til hensikt å være uoppløselig.

Jeg hadde forsøkt med allt tilgjengelig "kjemi": lynol, xylol, diverse
malingsfjernerer og lakkfjernere, deriblant aseton.

HM

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak

Jeg tror at det sure æble bliver rigtig surt at bide i.
Tror ikke du kommer udenom at fjerne det mekanisk.
Du kan dog være så heldig at lakken ikke binder særlig godt på det tinnet,
så den er forholdsvis nem at få af der hvor printet er fortinnet.
Jeg ville prøve at skrabe med et bræk-af-knivsblad.
Good luck :-)

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

eller glasfiber-pen... det vil jeg mene er nr. 1 :-)

Rasmus
Re: Fjerne/opløse loddestop-lak

Den ville jeg personligt have sværere ved at styre end et knivsblad.
Men hvis det var et lag ir eller lignende der skulle fjernes,
så ville pennen nok være nr. 1, også for mig :-)

--
mvh Uffe

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak

Sådan noget har man jo ikke, det er jo ikke lovligt at bruge
på PCB's medmindre det er noget rigtig super fusk, man
laver.

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak
vil du henvise mig til den lov? kan ikke se at det skulle være mere fusk end
en kniv - hvor der er større risiko for at der sker skader på banen...

Rasmus
Re: Fjerne/opløse loddestop-lak

Joda, med god tid,

HM

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak
Hej

Jeg tror ikke du skal regne med at der er tin under loddemasken.
Det kommer an på den metode som printer er lavet udfra.

held og lykke.
Søren

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak

Hvis man er lidt forsigtig, så plejer det også at kunne lade sig gøre at
fjerne lakken uden at fortinningen ryger nedenunder, enten med et barberblad
eller en skalpel. Som de andre skriver, så er der nok ikke så mange
alternativer.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak
hejsa....

jeg ville bruge en glas-børste.....

/finn

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak

Tak for jeres svar.

Der er ikke lykkedes at opløse lakken kemisk. I andre tilfælde er det jo
rart at vide at det er en sejlivet lak :o)
Jeg var nød til at skrabe lakken af med en kniv. Glasbørsten, som et par
stykker har foreslået, kan ikke klare opgaven.

Det viste sig faktisk at banerne under lakken slet ikke var fortinnet, det
er de ellers når jeg bestiller billige enkeltsidet print hos en knap så
professionel leverandør, så jeg bliver desværre nød til at bestille nye
print.

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak

øhh hvad med bare at fortinne dem selv?? :-)

Rasmus
Re: Fjerne/opløse loddestop-lak

Jeg er bange for at ødelægge det stik, som skal bruges som modpart (som sagt
drejer det sig om en kantkonnector).
Man kan ikke lave en jævn overflade, hvis man selv prøver at fortinne øerne.

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak

Hvis man suger overskudet af med sugeflex bliver det da meget pænt glat. Man
skal bare ha' flusresterne væk, det kan vist klares med sprit.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak
Hej Allan

Tin eller kobber kan vidst være ligegyldig, det rigtige der vil vidst
være at de skal være guldbelagte. Du kan forøvrig få noget
forsølvningsvæske der kan bruges til opgaven, men guld vil
være bedre.

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak

Du har ret i at guld ville være bedst, men det er budgettet ikke til for
dette produkt. En fortinning kan godt gå an, da printet forhåbentlig kun
skal trækkes ud af kantkonnektoren hvis det en gang bliver defekt.
Det er ikke ligegyldigt om overfladen er fortinnet eller bare står med rå
kobber. Kobberoverfladen irrer i løbet af ingen tid og giver dårlig
forbindelse, hvorimod jeg har print med forninning, der har kørt problemfrit
i 10 år. Dyre stik er også forgyldte og billige fortinnet, hvorimod du
aldrig ser nogen med rå kobber terminaler ;o)

Er det sådan noget til rep. af printbaner (og el-bagruder) du tænker på?

Re: Fjerne/opløse loddestop-lak
Hej Allan

Ja, det er korrekt. Det er forøvrigt vigtigt at de to ting i en stik-
forbindelse er af samme materiale, en viden der kostede elektronik
industrien en formue at lære da guldbelagte IC-sokler kom på markedet.

Nej, det er kemisk tin- eller sølvpålægning jeg har i tankerne.

Kik på

http://www.lautronic-online.dk /

under Print Materialer kikker du under Kemikalier og så
på Tin- og sølvbade.