finde ladeledninger på batteri

hej i alt vidende orakler,
jeg har et lille problem, ( nok flere men det er kun det ene jeg søger hjælp
til her ) :-)
jeg har en mio 168 digiwalker PDA hvor ladestikket er knækket af printet,
billeder og forklaring på http://www.roenhave.dk/mio/ nogen der kan sige mig
hvilke af de 5 ledninger som er ladeledninger, så jeg kan montere et andet
stik og få ladet dyret igen

--
Hilsen  Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Tak tak :)

Uheldigt...

Jeg vil sige: Ingen af dem!

Forklaring: LiIon kræver meget præcis ladning for ikke at eksplodere og hvis
man bare propper en dum strømforsyning på vil batteriets levetid mindskes.
Dog er der beskyttelseskredsløb i de fleste LiIon batterier, men det er nu
ikke god strategi at lade ladningen afhænge af dem - der er altid det med
levetiden.
De fleste kalder den adaptor der er til apparater for "opladeren". Dette er
teknisk ikke særlig præcist, da det bare er en dum strømforsyning og det,
der styrer opladningen, sidder i virkeligheden på printpladen i apparatet.

Jeg vil i stedet foreslå:
1. Se om det kan lade sig gøre at lodde stikket på printpladen igen. Er du
heldig er det kun lodningen der er gået løs og i få fald er det jo intet
problem, men da du ikke viser billede af det skal jeg ikke kunne sige om det
er tilfældet her. Er det tilfælder, kan det evt. være en idé at give stikket
noget forstærkning, 10 sek. lim eller araldit hvad der nu lige passer bedst,
det afhænger af hvordan det hele sidder. Har stikket en stor anlægsplade mod
printet plejer 10 sek. at være godt og husk uanset lim at fedte det godt af.
2. Hvis printplade er OK og det kun er stikket der er for ødelagt, se om den
lokale elektronikpusher har et stik du i stedet kan bruge.
3. Hvis ikke, lod ledninger på printpladen hvor stikket giver strøm, evt.
hvis banerne er for ødelagte, må du følge dem og lodde ledning på et sted
hvor du kan, du skal bare være sikker på at det er samme bane. På disse
ledninger monterer du et stik efter eget valg (husk at tjekke for korrekt
polatitet inden strøm sættes til!), + evt. nyt stik på "opladeren" hvis du
ikke kan finde et stik af samme størrelse som den originale (Det kan jo
sagtens være samme størrelse selvom du ikke kan finde et der kan passe på
selve printet).

Vil du endeligt benytte ledningerne direkte på batteriet, kommer du ikke
uden om en særskilt LiIon lader, du kan finde én på f.eks. www.elv.de
Hvilke ledninger der er hvad kan jeg ikke rigtigt hjælpe dig med, ved ikke
om der er en standard for det eller det bare er efter fabrikantens for godt
befindende. Du må måle dig frem. Skal ikke kunne sige hvorfor der er 5, men
to af dem er i hvert fald til strøm, 2 af dem højst sandsynligt til
temperatur-sensor.

Mvh
Morten

Re: finde ladeledninger på batteri

..

Hvis du ender med løsning 3 i Mortens meget fine svar kan du finde
pin-out til et usb lade stik her:
http://pinouts.ru/PortableDevices/mitac_cable_pinout.shtml

Det kan sikkert hjælpe med at finde et sted at lodde et alternativt stik på.

Mvh.
   Mikael.

Re: finde ladeledninger på batteri
hej morten
tror jeg har forstået din udemærkede forklaring, desværre har jeg ikke "
gaverne " ej heller udstyret til at lodde noget så småt, problemet er at det
er et 22 bensstik, lodning ses på
http://www.roenhave.dk/mio/images/CIMG0004.JPG yderst til venstre midt på
printet, kræver nok mere end 2 timers elektronik i 7. klasse :-)

--
Hilsen Christel & Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Ah, det var dér det var "knækket". Umiddelbart, så ser det ud til at det
bare er lodningen.
Jo, det kan jeg da godt se det kan give lidt problemer, det er jo lidt småt.
Men det skulle nu altså sagtens kunne lade sig gøre at lodde med alm.
loddekolbe med fin spids og rolig hånd. Alternativt, mål hvor der kommer
strøm ud og lod ledningerne på dér. Det er højst sansynligt det er nogle af
de steder hvor flere er forbundet. Bare sørg for at kun dem, der har
forbindelse på printpladen kortslutter, de andre er må naturligvis ikke (jeg
går ud fra den godt kan bruges selvom fladkablet ikke er loddet på, de andre
ben, kunne de være til data udveksling med f.eks. computer?)

Nu bor jeg desværre lidt langt væk (3060), ellers ville jeg da godt have
tilbudt dig at lodde det for et par flasker cola el. lign, men måske én
anden hjælpsom person i dit nabolag vil yde assistance?

Hvis du endeligt vil bruge batteri-ledningerne, så vil jeg i stedet anbefale
at du bruger 3 stk. opladelige AA eller AAA og lader den i en dertil
beregnet lader (der lader dem enkeltvis!!). 1 LiIon-celle (3,7 v) kan rent
spændingsmæssigt fint erstattes af 3 stk. NiMH, men du må så bare lade
batterierne andet sted (den kører så altid på batteri) og så ser det jo
endeligt lidt dumt ud at de sikkert må sidde i en holder på bagsiden :) Men
så er de jo i det mindste nemme og hurtige at skifte ;)

Mvh
Morten

Site Timeline