Finætsekrystal

Hej.

Jeg har nogle gange været udsat for at når jeg ætser printplader med
finætsekrystal tager det meget lang tid.

Korrekt blandingsforhold
Ny blanding
Temperatur 60+ grader.

Kan opløsningen være for varm ?
Skal der ilt ( akvariepumpe ) til ?

Kan det være fremkalderen der er for svag ??

Svækker fremkalderen det der har fået lys eller hærder det det der ikke har
fået lys ?

Mvh
Anders

Re: Finætsekrystal

OK

Nej ikke ilt. Grunden til at bruge en pumpe er at skabe cirkulation, så
ætseprodukterne kommer væk fra printets overflade, så ny væske kan komme
til.

Det ved jeg ikke. Det kommer an på om du bruger en postiv eller en negativ
process.

Bo //

Re: Finætsekrystal

Hvis ætsningen starter med det samme, dvs overfladen bliver mat hurtigt
så tror jeg ikke at det er her problemet ligger.
/carsten

Re: Finætsekrystal

Badet bør ikke være over 50 grader da der kan være problemer med
fotobelægningen på printet gåt i opløsning ved højere temperatur.

Nej, men det er en god ide at blæse luft igennem blandingen for at cirkulere
blandingen.

Hvis fremkaldelsen går langsom:
1) blandingen er for svag.
2) blandingen er for kold.
3) blandingen er brugt op.

Hvis fremkaldelsen gåt for hurtigt:
1) Blandingen er for stærk.
2) Blandingen er for varm.

Hvis blandingen er ok og der er problemer med fremkaldelsen:
1) Printet har ikke fået nok lys (ses typisk ved at printet ser ud til at
være næsten fremkaldt men der bliver en tynd hinde tilbage).
2) Printet er blevet for gammelt eller har været opbevaret for vamt.

Når du kommer dit print i ætse badet skal det blive mat der hvor der er
blank kobber i løbet af 1 til 2 sec. hvis det ikke bliver det så dur
blandingen ikke eller printet er ikke fremkaldt helt.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg plejer altid at lave nyt fremkalder når jeg skal lave pcb, og max 3-4
print i hver opløsning...

jeg tager en liter 40 grader varmt vand ca og så et lågfuld fra kautisk soda
bøtten, med lidt top på... tror nok en engang har sagt 10 gram ?

men så skal printet være i væsken i max 10 sek ca og man tan tydeligt se
bane strukturen, og så ætser den med det samme

Kasper

Re: Finætsekrystal
Hej alle,

Tak for jeres svar.

Jeg prøvede med friske blandinger og det virkede fint.

@Kasper >> Det med kausisk soda kan jeg også bruge det ?? Jeg bruger "alm"
photoprint fra El-supply.

Mvh
Anders

Re: Finætsekrystal

Hvis det er positiv fotoprint kan du godt bruge kaustisk soda.

PS. Kaustisk soda har mange navne:
Sæbesten
Ætsnatron
Natriumhydroxid
NaOH

Lad være med at dyppe fingrene i opløsningen, "den er ætsende" nogle plast
materialer kan gå i opløsning ved kontakt med NaOH.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

1000 tak :-)