Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Jeg har forsøgt at opdatere BIOS i en Fujitsu-Siemens Amilo M-6300. Det gik
tilsyneladende også fint, men da computeren efterfølgende ville genstarte
skete der intet. Det eneste der sker, når jeg tænder den nu, er at power-on
lampen lyser.

Er der nogen der kan hjælpe? Jeg har snakket med et serviceværksted, men de
vil have min. 1500 kr for at få den på benene igen, og det synes jeg ikke
rigtig kan betale sig på en computer der har en brugt-værdi på 2500-3000 kr.

Mvh.
Jesper

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer
[...]

Jeg kan ikke selv hjælpe. Men jeg ville nok forsøge at stille spørgsmålet i
dk.edb.hardware. De må have forstand på, om man kan boote maskinen på en
eller anden måde.

Hilsen
Peter

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Det er jo nok i samme regi, som med en stationær PC, hvor det er gået galt.
Du skal sikkert skille "dyret" ad og pille BIOS-kredsen ud, hvor efter den
skal flashes i en EEprom-brænder med den korrekte software.

Prøv først i manualen at tjekke om der sidder en jumper til CLEAR CMOS.
Når du flasher bios, nulstilles den jo samtidig, så det var måske en ide.

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

de
kr.

Prøv at snakke med ham her:
http://www.bios-flash.dk /

Han har hjulpet mig, dog med en stationær PC men han har tjek på hvad der
kan lade sig gøre og ikke :o)

Mvh
Benjamin

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Tak for linket. Jeg har snakket med ham, men det er ikke sikkert det kan
lade sig gøre, da BIOS opdateringen på Fujitsu-Siemens website ikke
umiddelbart kan bruges i en EEPROM brænder.

/Jesper

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Send mig opdaterings-filen, så skal jeg se om jeg kan ekstrahere datafilen.

--
 M.V.H
Christian Iversen

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Hej Christian, jeg har sendt dig filen. Håber du kan få noget ud af den :o)

/Jesper

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Jeg er tilbage om et par dage, men kigger på det når jeg kommer hjem. Skriv
hvis det ikke længere er nødvendigt.

--
 M.V.H
Christian Iversen

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar compu ter

Prøv at se på http://www.bios-flash.dk /
Han bor i kbh.

Mvh Per Hansen

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Nu ikke for at træde idet men er du 100% sikker på det er den rigtige
bios du har lagt ind ,har den fået lov til og gøre sit arbejde færdig
?

Har du prøvet og opdatere en ekstra gang igen ?

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar compu ter
Hej!

Det er han da næppe.

Hvordan skulle det lige være muligt? Læs evt. indlægget inden du svarer...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Ja, medmindre det ikke er den rigtige BIOS der ligger på FSC's hjemmeside
for den givne model.

Ja, og den sluttede som sædvanligt af med at genstarte computeren. Derefter
skete der desværre ikke mere.

Som det fremgår af det oprindelige indlæg er dette ligesom ikke muligt :o)

/Jesper

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Når min desktop PC går i baglås og ikke vil starte, hjælper det at holde knappen
"Insert" inde samtidigt med at pc'en startes ("Insert" skal holdes inde indtil
skærmen tænder).

Du kan også prøve at fjerne følgende:
Strømforsyningen.
Det store batteri.
Det lille knapcellebatteri som sidder inde i den bærbare.

Og vent 15-20 minutter inden du samler og prøver at starte den.

Ovenstående vil muligvis kunne starte den hvis altså bios'en blev flashed
korrekt..Nu var det vel den rigtige du brugte? :-D

--
Henrik

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Det er jeg ved at prøve - hvis jeg ellers kan finde ud af at skille
apparatet ad :o(
Og jo, jeg har brugt den rigtige fil :o)

Mvh.
Jesper

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Jeg var lige inde på Fujitsu-siemens hjemmeside...
Og når man tjekker under downloads til din model og vælger BIOS
Så står der dato 01.01.1900 - Altså en fejlagtig dato.
Hvis nu den bios, de har lagt ud, slet ikke virker, så er der da en mulighed
for at du kan få dem til at lave maskinen U.B.
Det virker da i hvertfald lidt suspekt... Prøv evt. at kontakte deres
support.

Fujitsu Siemens Computers
Tuborg havnevej 19
2900 Hellerup
Telefon +45 39 48 70 00 - Fax +45 39 48 70 01
E-mail: info.dk@fujitsu-siemens.com

----------------------

     BIOS DOS Flash (Disc-Image) - AMILO M6300 / M7300 / M8300
        Date:  01.01.1900
      Size:  581 kB
      Version:  1.14
      Manufacturer:  FSC
        Use in the following products: AMILO M-6300
      AMILO M-7300
      AMILO M-8300

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Det tror jeg desværre ikke. Inden man får lov at downloade bios-opdateringer
skal man klikke OK til at man er indforstået med, at al brug af disse er på
eget ansvar. Men borstet fra det, så har jeg også mistanke om, at den slet
ikke virker :o(

Har prøvet. De gik meget modvilligt med til at tale med mig uden for
garantiperioden, og de lovede at undersøge om de kunne finde mig en anden
BIOS SW, hvor datafilen ligger separat. Jeg er dog ikke voldsom optimistisk.

/Jesper

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

At det er på eget ansvar betyder jo ikke at de er uden ansvar for, hvad de
lægger ud.
Man må jo formode at det de lægger ud, er testet og afprøvet, og ud fra
datoen er jeg da ikke sikker!

I det tilfælde var jeg i hvertfald gået videre med sagen, "på eget ansvar"
eller ej.

Om ikke andet så må man jo få nogen med en tilsvarende maskine til at gøre
samme forsøg og så dokumentere forløbet evt. på en videooptagelse. Er
resultatet det samme, så må de sgu punge ud, eller reparere.

Hvis det var tilfældet, at de bare kunne lægge tilfældig destruktiv software
ud til download, uden konsekvens, så kunne enhver bundkortproducent jo bare
lægge software ud, som ødelægger hardwaren... Det vil jo bare sætte
omsætningen i vejret.

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Hmm... ville du lægge maskine til efter at have læst denne tråd? ;o)

/Jesper

Re: Fejlslagen BIOS opdatering i bærbar computer

Ja, hvis det kunne få skovlen under dem og evt. udstille dem som svindlere.
Bare omtalen (inkl. dokumentation) ville koste dem så mange kunder at de
glædeligt betaler...

Site Timeline