Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

Nogen der ved hvad vaskemaskinen fejler når displayet viser fejlkode 5?

Og hvor kan jeg finde service/reparationsvejledningen for pågældende
vaskemaskine?

Tak på forhånd.

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

Har du prøvet at ringe til gorenje?
http://www.gorenje.dk/support /

per

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

Måske dette?

FEJL 5
Motoren afbrydes eller
motoren kører ikke
(maskinen melder fejl,
LED’erne blinker fem gange
periodisk)
Motor overbelastet eller motorfejl. • Sluk for maskinen og vent
nogle få sekunder.
• Tænd for maskinen igen og
gentag vaskeprogrammet.
Hvis fejlen ikke forsvinder, skal
du kontakte en reparatør.

per

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

Så er det nok kullene der skal skiftes.

Leo Havmøller.

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

Hvor har du slået den fejlkode op?

Og hvad betyder det, at "kullene skal skiftes" ??

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

Ifølge Gorenje's tekniske support betyder fejl 5 at Triac er kortsluttet
eller afbrudt.

Og hvad betyder det så??

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine
Hejsa,

En triac er en elektronisk komponent der har samme funktion som et mekanisk
1-polet relæ. Triacen er formodentlig pakket i et sort plasthus på størrelse
med en lillefingernegl. Der er 3 ben på komponenten. Om muligt er den spændt
op på en køleprofil.

Ergo skal du på vaskemaskinens print og søge efter kortsluttede komponenter,
brændte baner eller revnede lodninger

/Claus

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

Tak for svaret Claus....hvor meget vil du skyde på at det vil koste at få en
pro til at ordne det (alt inklusiv) ?

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine
Hejsa,

En triac koster under 10kr. inkl. moms. Loddetin: 2kr. Evt.
kølepasta/siliconepad: 2kr.

- En god fagtekniker skal ikke bruge mere end en ½ time. Sæt selv prisen
herpå.

De 'professionelle' ville bare skifte hele printet og fakturere kunden for
ikke mindre end 1200 kr. 'Fuskeren' (fagteknikeren) ville skifte den ene
komponent der er defekt. (Eller efterlodde).

/Claus

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

Hej Claus, vi er mange år tilbage (ca. 25år), men jeg husker at jeg skulle
reperere en vaskemaskine som dengang kørte med en timer del.
På timeren var der en stykke bimetal der åbnede sig når maskinen var varm
nok, og den kunne køre videre.
Jeg kunne vælge at udskifte timere til x-antal kr. eller jeg kunne prøve at
tilpasse bimetallet, så det passede igen.
Jeg valgte det sidste, for at spare kunden for en stor udgift.
Ca. en måned efter var den gal igen, og her sagde kunden, at jeg jo lige
havde repereret maskinen for samme fejl, og han ville ikke betale mig prisen
igen.
Mit firma dengang måtte sætte en ny timer i uden beregning.
Hvad lærte jeg af dette. Aldrig prøve at lodde, rette, fuske, mm på kunden
maskine, men sæt en ny komponent i med det samme, det bliver dyrere for
kunden, men du har ikke problemer bagefter.

vh
Poul

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

Ja, det er en klassiker indenfor flere brancher, skal man absolut lave
"fusk" for at spare kunden for nogle penge, er det vigtigt skriftligt at
kunden informeres (på regningen) om betingelserne.

mvh
JBH

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

Hvis det er en triac som er død, er sandsynligheden for at det som triac'en
styrer (pumpe,magnetventil, PTC. el.) også er defekt tilstede.En triac går
sjældent i stykker ad sig selv.

mvh
JBH

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine
John formulerede tirsdag:

Lyder som om det er overophednings sensoren der er smuttet, den koster
ca. en 50er og er en lille blank metaldims på str. med en 2kr. i
diameter, der sider 2 ben på denne...

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Re: Fejlkode 5: Gorenje WA63160 Vaskemaskine

dk.teknik.el?