Fejlfinding på Compaq PSU

Hejsa NG

Har en mindre stak Compaq computer hvor strømforsyningen er gået i.
Problemet er at nogle "kvikke" elever har leget med kontakten på PSU
hvor man skifter mellem at køre 110V og 230V, og det er PSU åbenbart
ikke glad for, slet ikke når den er tændt. Har prøvet at skifte
sikringen i dem, men så snart jeg tænder for computeren kommer der lys i
nogle dioder på bundkortet og sikrigen går igen med et smæld. Har i
nogle ide'er om hvad der kan være galt? Jeg poster nogle pics af det på
www.unionpc.dk/compaq-psu.html

håber i har nogle ideer.

med venlig hilsen
Martin Søndergård

Re: Fejlfinding på Compaq PSU
Der er en stak billeder på adr. www.unionpc.dk/compaq-psu.html De
nederste 5 billeder er fra en anden compaq PSU, men det det samme
problem med dem.

mvh
Martin Søndergård

Re: Fejlfinding på Compaq PSU
"Martin Søndergård" <"martin at unionpc dot dk"> skrev i

Ved de to store lytter sidder der to NTC Modstande pakket ind i krympeflex,
de vil normalt brænde af, lytterne kan også være beskadiget.
Test også at vwitch transistorene er i orden.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

mvh
Martin Søndergård

Re: Fejlfinding på Compaq PSU
"Martin Søndergård" <"martin at unionpc dot dk"> skrev i

Der skulle have stået switch transistor, den sidder på køleplasen lige ved
siden af de store lytter.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ja.

Duer ikke. Lad mig se, så skal jeg "pege" - men er der std. ATX psus =
køb nye.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Fejlfinding på Compaq PSU

Re: Fejlfinding på Compaq PSU

Hvis du kigger på nederste billede - så sidder der en varistor (?)
mellem ensretteren og kondensatoren - de plejer at ryge til himmels,
når uvorne unger finder den røde knap, som folk har glemt at lime en
plade hen over ;)

--
snipped-for-privacy@Fedtegreven.dk

Re: Fejlfinding på Compaq PSU
On Thu, 08 Jul 2004 20:23:00 +0200, Martin Søndergård <"martin at

Gør følgende:

Skift de to varistorer (gule i flex) der sider ved "bordbomberne" -
ladelytterne. De kan så gar bare klippes af og smides væk.

Klip ledningerne af til 110/220V omskifteren.

Skift sikringen.

Tænd.

Send rødvinen til mig.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Fejlfinding på Compaq PSU

Og er diodebroen i stykker springer sikringen bare....

Eller mig.

Re: Fejlfinding på Compaq PSU
On Thu, 08 Jul 2004 23:14:37 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Sjældent et problem. Men OK.

OK: !

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Fejlfinding på Compaq PSU

Den lille brune skive lige ved de store kondensatorer er en
overspændingsbeskyttelse. Den er kortsluttet og har måske taget
diodebroen med sig i graven.

Det plejer nu at være en let ting at reparere efter sådan en fejl :-)

Re: Fejlfinding på Compaq PSU
tak for alle jeres svar.. vile prøve at se om ikke nogle af dem virker,
det burde de jo efter som det er nogle kvikke hoveder der er inde i
denne news-group.. hvis de virker så mange tak for hjælpen, nu har jeg
da ihvertfald noget at arbejde med weekenden over. hvis ikke i har ramt
rigtigt vil jeg vende tilbage.

med venlig hilsen
Martin Søndergård