Fejl på TIG-svejser

Hej, jeg har en Migatronic Pilot 2400 TIG-svejser
<http://service.migatronic.com/media/pilot/pilot2400_1600_mask_diagram.pdf
  Det er en switched moded svejsemaskine på 20 kg. Svejsekablet havde
fået en flænge, så der kom hf-tændingsgnist inde i kablet. Det har jeg
så repareret og svejseren virker næsten ok.

Imidlertid sker der efter en tids brug og/eller ved lav svejsestrøm (ca.
under 20A) det, at jeg ikke kan starte igen. I stedet for en koncenteret
  svejseflamme fra spidsen af wolfram-elektroden, så kommer der en kæmpe
stikflamme fra hele elektrodens frie overflade også inden under
gaskoppen. Hvis jeg venter et stykke tid, kan jeg godt få den til at
starte igen. Jeg har åbnet bæstet - den er fra 1997 ifølge test-mærkater.

Er der nogle af jer kloge folk, der har nogle fif til hvad problemet
kunne skyldes?

- Kristoffer Ek

Re: Fejl på TIG-svejser

Kan det være at der samler sig en brændbar gas i koppen, når den bliver varm
og gastilførselen stoppes ?
Hvordan er det med gas(argon/helium) tilførselen, er regulatoren  og
magnetventilen stabil ?

mvh
JBH

Re: Fejl på TIG-svejser

Jeg tror gastilførslen er stabil - det ligner også mere plasma end gas
der brænder.

- kristoffer ek

Re: Fejl på TIG-svejser

Hvad sker der hvis du "blæser koppen/slangen  ren" inden svejsning.
(Aktiverer svejseren, så der er HF og gastilførsel og efter et par sekunder
påbegynder svejsningen.)

Her er i øvrigt lidt (for intersserede) om TIG

http://www.migatronic.dk/media/tigsvejsning_samlet.pdf

mvh
JBH

Re: Fejl på TIG-svejser

Altså med trykluft? Kan godt prøve, men jeg tror bestemt ikke der er
snavs eller olie i koppen... du tror det er noget i den retning? Hvis
lysbuen starter sker det med et ordenligt "puff" som udløber fra hele
den frie elektrode.

Ja, det sker, omend lysbuen ikke starter, når den er lige har kørt og er
blevet varm, HF og gas fortsætter bare, hvis jeg skraber med elektroden,
kan jeg så nogen gange også få den i gang med ofte med samme "stikflamme".

Kigger :-)

- kristoffer ek

Re: Fejl på TIG-svejser

Neej, jeg mente blæse ren for alm luft, med svejsegas.

Hmm, så tyder det nærmere på en defekt i effektreguleringen.
Kuldespray/hårtørrer kunne være  en måde at lokalisere fejlen nærmere.

Har selv repareret en tudsegammel Migatronic, som vist nok havde fået lyn
eller også var det HF'en som var gået i elektronikken. Jeg endte med at
skifte stort set alle kredse (Den var lavet med alm. 40xx Cmos kredse) da
den blev ved med at gå i stykker, og det var en ny kreds hvergang.

mvh
JBH

Re: Fejl på TIG-svejser

Ok, prøvet. Det gør ingen forskel.

har lagt et forsøg på at filme det op på:
<
http://www.youtube.com/watch?v=5zSfaHQbCS0
(hvordan optager man

egentlig sådan noget kraftigt lys fornuftigt?)

Har lige prøvet at sætte den til "lift-arc", så fungerer den næsten ok,
og så snart lysbuen er i gang kører det fint lige til jeg slukker. Hvis
der er noget galt med strømstyringen under opstart (laver en pilot 2400
styring af det?) hvor sidder så styringen af den? Noget analog
elektronik eller er det direkte uP-styret? og hvis det sidste, så er det
vel næppe her fejlen er?

Jo, det ville dog hjælpe en del med et rigtigt diagram af den, ikke blot
blokdiagrammet...

- kristoffer ek

Re: Fejl på TIG-svejser

Det er nok ikke så nemt at finde sådan et diagram, med mindre man har en
kontaktflade til Migatronic e.l.

Jeg umiddelbart kun finde brugermanualen

http://service.migatronic.com/media/pilot/pilot2400_1600_betj_vejl_dk_50123109.pdf

Nu er det vel ikke noget så simpelt som en løs forbindelse ?  Jeg har f.eks
set skrueterminaler være løse ved f.eks dioder o.l.  selvom det så ud som om
der var god forbindelse. (rens/slib overfladerne)

mvh
JBH

Re: Fejl på TIG-svejser
[...]

TE6%nkte pE5% det, men sE5% skulle man vel forvente gnister inde i maskinen
og/eller mE6%rker efter det?

- kristoffer ek

Site Timeline