Fast recovery dualdiode med fælles anode..?

Til opbygning af noget SMPS vil jeg gerne lave en brokobling på udgangen. Da
jeg ikke har noget midterudtag på min trafo og vil have så høj spænding ud
kan jeg ikke nøjes med blot at bruge de sædvanlige fælles-katode typer der
sidder i enhver PC smps forsyninger. Jeg er nød til at lave den store
brokobling og mangler derfor en dualdiode der vender dioderne den anden vej
(dvs. K-A-K)
Jeg vil gerne have den i et fx. TO247 hus (som fx. STPS30L40CW) for at kunne
spænde den fast på en køleplade. Yderligere pecifikationer som ovenstående
(vil bruge dem sammen).

Hvor finder man sådan noget?

Peter

Re: Fast recovery dualdiode med fælles anode. .?

Strømme, spændinger, hastighed ?

Bo //

Re: Fast recovery dualdiode med fælles anode..?

Outputtet er på ca. 15V 15-25A.
Hvor hurtige dioder det kræver har jeg ikke så meget forstand på. Dutycyclen
er på ca 40Khz, så hvordan kommer jeg frem til den hastighed der her skal
tages højde for?
Hvordan fastsætter jeg i øvrigt hvor meget strøm der løber i dioderne, og
dermed hvilken diode jeg skal bruge? jeg trækker fx. 15A på sekundær, men de
15A der løber igennem didoden er jo ikke konstant DC, men med en periodetid
på fx. 25uS er det kun hver anden periode der løber igennem hver par dioder
af gangen. Har det betydning for maksimum strømmen i dioderne i praksis?

Peter

Re: Fast recovery dualdiode med fælles anode. .?

Jeg spurgte, fordi du skrev "høj spænding". 15V er ikke noget, at være
bange for.

Stømmen i dioden...

Din RMS strøm i dioden, ved en brokobling, må blive det halve af DC
strømmen, men spidsstrømmen kan Du kun fastlægge, hvis du kender den
aktuelle opstilling.

Har Du bygget SMPS'er før?

Bo //

Re: Fast recovery dualdiode med fælles anode..?

Det jeg pusler med er ombygning af PC SMPS'er til forskellige spændinger og
strømme. Det skal ikke bruges til noget andet end at finde ud af hvad jeg
kan få ud af af dem, og så er det sjovt at lære lidt mere om SMPS'er.

Ang. høj spænding ud: det jeg mente var den højest mulige spænding og i
dette tilfælde på min 5V udgang. Nogle af de PC smps'er har delt trafoen op
i to så 12V udgangen har et midtpunkt der svæver på 5V udgangen og med sin
7V output laver den 12V der skal bruges. Hvis jeg vil lave 12-15V med højst
mulig støm var min tanke at bruge 7V eller 5V udgangen (der har de
kraftigste viklinger på trafoen) med en brokobling og så øge dutycyclen den
smule der skal til. Det virker fint i praksis og brokoblingen gør jo så at
jeg kan få den tiltrækkelige udgangspænding.
Jeg har fat i A. Pressman's og K. Billings bøger om SMPS'er.

Peter

Re: Fast recovery dualdiode med fælles anode..?
On Sun, 6 May 2007 15:54:32 +0200, "Peter Andersen"

https://ec.irf.com/v6/en/US/adirect/ir?cmd=eneNavigation&N=0+4294841648

Site Timeline