Erstatte lyt med mindre µF..

Hejsa

Jeg har sådan et billigt surroundsæt købt i Netto.
Det begyndte at brumme helt vildt og så kom den lille elektronik-smed op i
mig.
Skilte skidtet ad og fandt en lyt der var på randen af livet.
Den blev så udskiftet, dog havde jeg ikke en tilsvarede.

Den gamle: 3300 µF / 16V
Den nye: 2200 µF / 35V

Det virker fint nu, men jeg tænkte på om det på længere sigt vil skade at
der nu sidder en mindre lyt i?

Mvh
Benjamin

--
(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy and paste Bunny into your

Det sker der ikke noget ved. Dog ville jeg ikke underdimensionere en komponent i
et - i forvejen - underdimensioneret apparat ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Erstatte lyt med mindre µF..

Som det virker nu er jeg mere sikker på at den gamle lyt var
underdimensioneret rent volt-mæssigt.
Jeg har prøvet måle lidt mens jeg spillede godt op og spændingen peakede ved
ca. 25V.
Men tiden vil vise om det har noget på sig, den nye lyt får lov at blive
indtil jeg kommer forbi en elektronikpusher igen :o)

Mvh
Benjamin

Re: Erstatte lyt med mindre µF..
Hej!

Kan godt passe. Og det er ikke begyndelsen på et holdbart produkt :-(

:)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Erstatte lyt med mindre µF..

Så kan jeg jo heldigvis trøste mig med at jeg fik pruttet prisen fra 250,-
til 150,- kroner pga. åben og defekt emballage ;o)
Sættet har kørt ca. 1½ år, så prisen pr. dag i funktion bliver nok ikke min
undergang den dag hvor sættet endelig puster en røgsky efter mig.

Men jeg må jo nok hellere forberede mig på at skulle have nyt, egentligt
kunne jeg godt tænke mig at bygge noget selv.
Jeg synes bare ikke rigtigt at jeg kan finde nogle spændende projekter der
egner sig til en lille stue, det skulle da lige være noget gainclone :o)

Mvh
Benjamin

Re: Erstatte lyt med mindre µF..

Kan du ikke bare finde (fysisk) plads til en 2200 µF / 35V mere parallel
monteret?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Erstatte lyt med mindre µF..

Tjo det skulle jeg nu nok kunne finde, ellers kan et par ledninger da
trækkes til området.
Det vil jeg prøve, tak for inputtet :o)

Mvh
Benjamin

Re: Erstatte lyt med mindre µF..

"Laziter [9440]"

Skidtet virker jo. Saa hvorfor gøre mere ved det?. Hvis lytten er staaet af
paa grund af overspænding er den nye lyt meget bedre.

Aage

Re: Erstatte lyt med mindre µF..

både ja og nej... den nye lyt er også 1/3 mindre i kapasitans... men som
skrevet andet steds kunne man jo med fordel parallelkoble endnu en 2200 µF /
35 V kondensator...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Erstatte lyt med mindre µF..

og risikere at inrush strømmen laver ravage.

--
mvh Uffe

Re: Erstatte lyt med mindre µF..
Hej Rasmus

Det er jo ikke sikkert at det betyder noget som helst, almindelige
standard lytter er lavet med tolerancer på fra -10% til +50%, så
det er ikke usansynlig at den der sidder der nu har samme værdi
som den erstatter.

Re: Erstatte lyt med mindre µF..

Nu har jeg ikke udstyr til at måle kapaciten med, men jeg har ladet
forstærkeren køre på rimelig høj styrke og det foregik uden problemer.
Det vil så sige at min underbo ikke var så vild med min musik, men det
påvirker næppe lytten hehe.
Umiddelbart vil jeg tro at jeg har ramt nogenlunde rigtigt til trods for den
lavere angivne kapacitet.
Tiden vil vise om det så er rigtigt, men jeg vil foreløbigt gå ind for Max's
påstand omkring tolerancen, den virker i mine øjne ret sandsynlig i mit
tilfælde.

Men noget helt andet..
Jeg bruger ikke de standard højttalere der fulgte med, jeg har et par Sony
SS-E34 (30-60W) som front og et par Infinity (ukendt W men ikke meget)
højttalere som bag.
Infinity delen stammer fra nogle PC højttalere, lyden er faktisk ret god i
dem, men de er en del mindre en front-sættet.
Forstærkeren tillader ikke at justere lydstyrke til fronten, kun bag, bas og
så en over-all mellem alle udgange.
Hvordan kan jeg løse det problem forholdsvist enkelt?
Med enkel mener jeg at jeg ikke har lyst til at give mig i kast med noget
der indebærer at bygge noget der ligeså godt kunne bruges til at lave et
helt nyt system ud fra.
Bare noget simpelt hvis det kan lade sig gøre.

Mvh
Benjamin

Re: Erstatte lyt med mindre µF..
On Wed, 6 Jun 2007 21:15:05 +0200, "Rasmus M. Jensen"

Og?

Er du klar over hvad standardtolerancen er på sådan en fætter?

Re: Erstatte lyt med mindre µF..

ja... og? var den tolerance ikke tilstede på den gamle lyt?

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Erstatte lyt med mindre µF..

Nej, da den var gået død, så var den under tolerance.

--
mvh Uffe

Re: Erstatte lyt med mindre µF..
On Wed, 6 Jun 2007 23:51:57 +0200, "Rasmus M. Jensen"

Joda. Men sandsynligheden for at du ligger indenfor et -20/+80% vindue
er ganske stor.

Desuden vil du måske forklare mig hvad du mener der risikerer at gå i
stykker ved at bruge en for lille lyt?

Lad os bare tage et eksempel og sige at vi nøjes med en 470uF lyt.

Re: Erstatte lyt med mindre µF..

der går jo ikke noget i stykker, men den store lyt skal jo sidde der for at
kunne levere nok strøm til forstærkeren...
det høres da tydeligt med en for lille lyt i en strømforsyning til en
effektforstærker...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Erstatte lyt med mindre µF..
On Thu, 7 Jun 2007 19:34:30 +0200, "Rasmus M. Jensen"

Gør det?

Har du prøvet? (jeg har)

Re: Erstatte lyt med mindre µF..

ja jeg har prøvet med en lyt der var for lille... der kommer jo også højere
ripple...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Erstatte lyt med mindre µF..
On Thu, 7 Jun 2007 23:40:19 +0200, "Rasmus M. Jensen"

Og du kan høre det?

Uden at vide at lytten er for lille vel at mærke.
Udgangsimpedansen på forstærkeren er upåvirket af ladelytternes
størrelse så længe der ikke er tale om klipning, eller decideret
fejlagtige konstruktioner.

Og?

Hvis PSRR er bare fornuftigt høj er det vist fint til
hjemmebioen/stueanlægget. Du vil kun "høre" forskellen når du nærmer
dig klippegrænsen hvilket du aldrig gør undtagen når den får fuld
skrue og folk alligevel er påvirkede af et-eller-andet der gør at de
reelt hverken kan høre eller se.

Hvis man vil fjerne ripple effektivt skal der bruges en kombination af
ladekondensatorer og regulatorer, ideelt lineære - ikke SMPS.

(Sagde manden der har konstrueret et analogt 10w udgangstrin med
støjgulv 149dB under max.udstyring v/ 1KHz )

Og hemmeligheden er ikke store lytter :-)

Site Timeline