Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig? - Page 2

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

Så kan cykelcomputeren, indsprøjnings systemet og blinklys relæet også virke
:)

Kasper

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hej Calle,

Ikke at det er aktuelt, men det er da ikke en hindring for at køre to
dynamoer i modfase (og mere bagvendt bliver det næppe).

--
Venlig hilsen,
Søren

Kanon koncept: Forlygten bruger 1A og baglygten -1A... Så der behøves slet
ikke en dynamo eller andre ubehagelige energikilder *G* ;-))
Når du har det til at virke vil jeg gerne ha' et par stykker.... ;-)

/Anders

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hej Hauge,

Jeg har slet ikke hverken dynamo, skærme, bagagebærer eller den slags
overflødig luksus på min minimalistcykel :)
Faktisk mangler der også en dims til det ene gearkabel så jeg kun kan køre
i de 5 ultralave gear ("offroader"), men det er dog knap så planlagt.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ups, tyrkfehler... ;-P.  Meeen du ta'r nu fejl, det er 6V/0.5A de giver. En
forlygtepære er på 6V/2.4W, og en baglygtepære er på 6V/0.6W.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hej Ulrik,

Du har s'gi ret, jeg syntes at huske tallet 3W i forbindelse med en meget
lille udgave (selv med total plastindkapsling udenom er den en del mindre
end den gammeldaws type) som jeg skrællede af en af kærestens cykler (hun
gider ikke dynamoer) og så har jeg vel bare doblet af indlysende grunde.

Menøøøøh, du har to hjul, ikke (OK, dårlig redning ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Heh, ja egentlig lidt pudsigt, uanset hvad fysisk størrelse de tingester
har, så står der altid "6V, 3W ~" på dem.
Har dog bemærket er der er en ganske stor forskel på hvor meget de yder i
praksis, sammenlignede en 5-6 gamle jeg har liggende, forskellen var ganske
betydelig, over en faktor 2 vil jeg skyde. Måske pga. halvdårlige
forbindelser.

;-P  Johh næsten, kom til at slide mit fordæk helt ind til trådene på siden,
fordi jeg havde opfundet den ultimative gummiknop til dynamoen, som virker
både i frost og sjap: En nedslidt gummiknop coated med varm-lim iblandet
sand! DET virker, men jeg opdagede heldigvis slitagen på dækket før det
sagde BANG! Så johh, næsten to hele hjul.  ;-)  Har vendt forhjulet om, så
kan jeg slide videre på den anden side, hehe! Man sku' ha' så'en en
navdynamo.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hej Ulrik,

Deres stempel går på omgang ;)

Ja, jeg tror godt man kan komme endda ganske pænt over faktor 2 og
hovedgrunden er nok magneterne - der er himmelvid forskel på hvor meget der
skal til at dreje forskellige typer med samme poltal.
Det betyder selvfølgelig også en del med friktion, men den drejemodstand
jeg tænker på ligger helt tydeligt i magneterne, de bedste drejer i næsten
brutale "hak" når man tvister dem med et par fingre og i visse andre kan
man dårligt "mærke" polerne.

Minder mig om de /gode gamle Velo'er, hvor motoren trak forhjulet via en
"rulle sandpapir" :)

Og når den side er "brugt op" monterer du bare dynamoen så den trækker midt
på dækket, der er mere at slide af og så får du også (marginalt) højere
effekt :)

Jeps, men jeg spurgte (for en hel bunke år siden) nede hos Ole Ritter
Cykler, hvad de ville have for sådan et løst nav og selv om jeg ikke kan
huske prisen, husker jeg stadig den uge jeg gik rundt med nakkehårene opad
;)

Og det skulle så først tages hjem, så skulle jeg demontere mit forhjul og
så bygge det op igen (med nye egre naturligvis) og da jeg ikke har udstyret
til at trimme et hjul ordentligt ind, skulle hjulet derefter en tur forbi
smeden bagefter - megapris og megebøvl :(

Jeg har overvejet en spole på forgaflen (sådan ca. som en bremseskive i
størrelse) og så kraftige magneter monteret på en, til formålet udformet,
stålplade clipset til egrene som et alternativ. Problemet, skulle man være
lidt pessimistisk er nok at få en passende lille (stabil) afstand mellem
spole og magnetskive, men det er jo blot et udviklingsspørgsmål.

Men i stedet for LED's til forlygten, ville en 3W sparelame da give meget
bedre lys (og de findes med reflektorer, udformet som spotlamper - om de
fås ned i 3W i den udformning er jeg dog ikke helt klar over).

--
Venlig hilsen,
Søren

Helt billige er de ikke - men heller ikke fuldstændigt vanvittige (fra 55?
for et komplet hjul):

Fra laufrad-shop.de: (12% rabat pt. og gratis porto ved køb over 100? før
denne rabat)
http://shor.ter.dk/120665281

/Anders

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

Det har jeg også bemærket. Har dog også set at tilslutningskruen i bunden af
dynamoen havde dårlig forbindelse inde på indersiden af bunddækslet. Der
sidder nogle gange bare en dum bladfjeder der spænder mod en metalknop som
tråden er forbundet til, med tvivlsom forbindelse til følge...

Hehe, har tænkt på det!  :-)

Sprugte min cykelbiks i sommers, der var prisen omkring de 500kr.

Ja, øv. For besværligt til rigtig at være interessant.

Heh, har også gået med de tanker. Sådan lidt i kapstan-motor-stil. Det ku'
være en fin løsning. Der findes en dims til et speedometer man sætter ind
over forhjulets aksel, med en lille arm der går ind mellem to egre, og
trækkes med rundt. Kraften overføres til et 'stik' hvor man skruer
speedometerkablet på. Hvis man kunne få en flad dynamo til at montere på
samme måde, var det heller ikke helt tosset.

Jeps, eller et lille koldkatoderør med konverter. Har siddet og pjattet lidt
med et fra en scanner, de lyser faktisk pænt meget. Sætte sådan et vandret
foran på styret, hehe.  :-)

Ej, jeg må videre med min LED-lygte, har faktisk lavet en der kan blinke i
over 2 minutter bare på strømmen fra en 10.000uF/25V. Og der er 10 stk.
hvide og to stk. røde LED's i serie. Det er meningen den skal mærke når man
holder stille og skifte til at blinke, på strømmen fra lytten, og ellers
lyse konstant (og lade lytten op) med større styrke når man kører.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hej Ulrik,

Ja OK, de bladfjedre er nok værd at give lidt vaseline.

OK, priserne er faldet en del (eller også er Ritter bare megadyr - nå ja,
det vidste jeg i forvejen, men så gigadyr).
Dog stadig en del når man tænker på det bøvl det medbringer før hjulet
snurrer igen.

Sådanne generatorer skal bare designes godt...
~112 RPM ved 15km/t med 28" hjul.

De kan desværre ikke holde til ret meget, første gang over en kantsten
ryger de sikkert.

Altså med en boostconverter ?

Skift til en 1F (5V5), så har du 22 gange så meget energi :)

Jeg har tænkt på noget lignende, men forlygter må jo slet ikke blinke og
baglygter skal op på 200 blink i minuttet (tror jeg det er).

Jeg tror stadig mere på et par små opladelige batterier som buffere.

--
Venlig hilsen,
Søren

Eller erstattes med en loddet ledning.  :-)  Loddede ledninger på pæren i
min forlygte for nylig, gad sq ikke længere det pjat med "Nu virker den!..
nu virker den ikke!"  ;-)

Ja, der er ikke meget fart at gøre med. Mange små poler eller et mekanisk
gear er nok nødvendigt.

Jeps.

Mon ikke man kan få en 47.000u/25V i 50x25Ø hus? Den ku' godt være i et
alimdeligt forlygtehus.

Hm, har godt nok hørt en fugl synge om det med 'blinkeforbud' på forlygter.
Der er ellers mange der bruger det. Og i mit tilfælde skal det kun være når
jeg holder. For baglygten er det vist 4 Hz der er minimum, men jeg ser tit
alle mulige andre frekvenser, også nogle der ligger tæt på et bil-blinklys.
Det er ikke så heldigt, specielt ikke når de også er orange!

UltraCap!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hej Ulrik,

Den her har jeg desværre overset :-/

Lad bare være, du opdagede at det var ulovligt med blinkende forlygter og
ændrede derfor dit design ;-P

Et mekanisk gear ville ødelægge hele ideen, men hvis det kan lade sig gøre
i et nav kan de også lade sig gøre på mere plads - måske man kunne finde
nogle tech. beskrivelser af navdynamoer at skele lidt til :)

Tjoo, tingene bliver jo stadig mindre, så det vil jeg ikke udelukke.

Ja, så går det nok. Der er jo næppe heller nogen der rent faktisk har fået
en bøde for en blinkende forlygte - i hvert fald at dømme efter antallet af
dem i det Københavnske.

200 blink i minuttet siger loven - det er 3,33 Hz.

Dem der irriterer mig mest når jeg biler er de blåhvide, der i farten kan
minde om et udrykningsblink når de samtidig er nede på omkring 2Hz.

Hmm, jeg har lige sat sådan en i en af de her rystelygter, da jeg var
irriteret over at den ikke holdt særlig mange sekunder før lyset var helt
til grin... Den gamle var på 0.22F, den nye på 1F... Jeg tror jeg rystede
den i 20 minutter før den var ordentligt ladet, så nu er det en
seneskedehindebetændelseslygte ;-/

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hej Ulrik,

God idé, men hvordan strikker man lige et planetgear "på køkkenbordet" ?

Jeg kan ikke lige huske hvad den hed (og orker ikke at skille lygten lige
nu), men det kan det vel dårligt have været da den var på 5,5V.

Flere kF ?  Det lyder som noget til din cykel, men sikke du skal træde før
den er fuld ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Man stjæler et fra en gammel Panasonic video af dem med tandrem, der sidder
et fint planetgear. Nahh, det bliver vist noget juks at få proppet ind i et
nav...  ;-P

Lyder mere som en almindelig guldfolie cap.

Jahh, lidt mindre ku' måske gøre det. Ellers ku' man yde starthjælp til
bilister uden strøm.  ;-)  Det er de her jeg tænker på:
http://www.epcos.com/inf/20/35/ds/technology.pdf
Check lige texten på den på billedet.  :-)

Gad sq godt ha' en og lege med, bare en på en 20-30 farad. Så var der til
fuld strøm på dioderne i en hel del minutter, uden at blinke. Ku' være en
fed løsning, ingen af de svagheder der er ved opladelige batterier, med
'hukommelse', skader pga. bundafladning, dårlig ydelse i kulde osv. Det her
er bare en kondensator, men sikken én!  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?

Intensität typ. (bei Lichtbündelung auf 10°): 800.000mcd

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
On Mon, 10 Jan 2005 23:25:22 +0100, "Morten"

Ja, men læs lige resten også. De 800.000 mCd er ved koncentrering af
strålen til 10 grader ved hjælp af hulspejl/optik. Lysdioden i sig
selv har et udstrålingsdiagram på 140 grader.

Jeg har selv nogle af 1 Watt typen, og selv om de er 140 grader, så er
de PÆNT kraftige. Så 3 Watt'eren kan da kun være endnu vildere.

M.v.h. Mikael

Re: Er denne lysdiode VIRKELIG så kraftig?
Hej Morten,

Brink er en kræmmer, så alle hans varer er naturligvis utrolige,
fantastiske, (tilsæt selv flatterende superlativer ad libitum), og
naturligvis enormt billige... Hvis han altså skal sige det selv ;)

Den Luxeon LED du henviser til er på 80 Lumen (lm).
(Jeg tror nu de må have regnet med 20°udstråling for at komme til sølle
800'000 mcd (egl. 838'000 mcd), 80 lm i 10° giver 3'345'961,967 mcd

Til sammenligning 4 "utroligt kraftige" (?) LED's fra Brincks side med lidt
omregninger på:

 5 mm rund HVID  5500 mCd, 20° 12,-          = 0,51 lm ( 23,50 pr. lm)
 5 mm rund HVID 13000 mCd, 40° (40 mA) 24,-  = 4,93 lm (  4,85 pr. lm)
10 mm rund HVID 14000 mCd,  6° 39,-          = 0,12 lm (325,-  pr. lm)
10 mm rund HVID  8000 mCd, 12° 39,-          = 0,28 lm (139,-  pr. lm)

Og inden du nu spæner ned efter den der sparker bagdel... De har ikke haft
den i lang tid og får den ikke igen (Og det spildte jeg en eftermiddag på
at få at vide :-/
En velassorteret online-ePusher med _ajourført_ lagerregnskab kunne sikkert
stjæle hovedparten af Brincks kunder på et øjeblik - hvor svært kan det
være.

And then some.

Rolig nu...
Hvis du kunne kollimere lyset fra en 4W sparelampe (de fås vist ikke i 3W,
men LED'en bruger nu også 3,9W for at give de 80 lm) til samme snævre
vinkel ville du hurtigt se forskellen - eller omvendt, hvis du kunne sprede
de 80 lm ud over 360° ville det ikke kunne imponere nogen.

--
Venlig hilsen,
Søren