Enkel lysdimmer, "byggebeskrivelse?

Jeg trenger en enkel måte å begrense efektforbruket på 4 stk 40W
lyspærer for å forlenge levetiden. 160W -> 130W? Seriemotstand blir for
varmt.

Der er snakk om engangsinstilling. Det er bra om den får plass inne i en
innfellt bryterboks av silumin, - sammen med bryteren :-)

HM

Re: Enkel lysdimmer, "byggebeskrivelse?

Kan du sætte pærerne i serie og skifte dem med nogle med større effekt?

Byg en lysdæmper: http://members.misty.com/don/samschem.htm#schbld
hvis du bruger den angivne triac med indbygget diac så er der tre
komponenter, det er da simpelt.

Tomas

Re: Enkel lysdimmer, "byggebeskrivelse?

Nei. 40W mignon er max.

Takk, den bruker jeg.

HM

Re: Enkel lysdimmer, "byggebeskrivelse?

Du skal ikke have noget vigtigt i nærheden for den støjer a helvede til. Der
skal monteres et LC led i udgangen.

Benny

Re: Enkel lysdimmer, "byggebeskrivelse?

Lige for fuldstændighedens skyld, så fandt jeg det link her:
http://www.epanorama.net/links/lights.html

Tomas

Re: Enkel lysdimmer, "byggebeskrivelse?
en diode i serie.... ? bruger det med en omskifter på min loddekolbe når den
er i "idle-mode"...

mvh
Rasmus

Re: Enkel lysdimmer, "byggebeskrivelse?

Den er grei nok, men i mitt tilfelle gir den løsningen for lite lys :-)

HM

Re: Enkel lysdimmer, "byggebeskrivelse?

Man kan også være fræk og koble en nettrafo som autotrafo. Sæt primær og
sekundær i serie, og tag den nedtransformerede spænding ud over primæren.
Trafoen behøver ikke være ret kraftig, langt fra den fulde effekt af pærene.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Enkel lysdimmer, "byggebeskrivelse?

Det var da en spøjs måde at gøre det på, det var aldrig faldet mig ind.
Kan du også forudsige hvilken effekt pærerne vil få?

Hvad er en autotrafo, en til en bil?

Tomas

Re: Enkel lysdimmer, "byggebeskrivelse?

Nej, en transformator med kun 1 vikling men med flere udtag.

Re: Enkel lysdimmer, "byggebeskrivelse?

Udgangspændingen kommer an på trafoens sekundærspænding. Hvis den f.eks. er
på 12V, så danner 12V vindingen og 230V vindingen en spændingsdeler der
deler med (12+230)/230V. Effekten er lidt mere tricky at finde præcist,
fordi glødetrådens modstand falder når spændingen falder. Så strømmen falder
ikke så meget som hvis det havde været en konstant modstand.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline