En meget simpel timer

Hejsa,

Jeg skal bruge et meget simpelt timerkredsløb. (tror jeg nok)

Cirka 5 minutter efter kredsløbet tilsluttes sin 3-5 volt
forsyning skal en udgang trække en motor som skal køre indtil
forsyningen igen fjernes.

Forslag?

/Morten %-)

Re: En meget simpel timer

Det nemmeste er nok en 555 kreds... tror jeg..

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling

Det tænkte jeg nok. Jeg har bare ingen erfaring med en 555.

Hvis nogen har et par minutter tilovers må de da meget gerne
beregne nogle fornuftige værdier til de omkring liggende komponenter.
Samt lige forklare/tegne et lille diagram.

Bare glem motoren. Den drives idag af en bc547, så den er næppe
så kritisk.

/Morten %-)

Re: En meget simpel timer

Her er et diagram der er tilpasset til det du skal bruge:
http://peteropfinder.dk/_newsbin/icm7555.html

Husk at du ikke kan bruge en 555 ved så lange tider, husk også at C1 skal
være af en god kvalitet med lav lækage.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

En lille Pic cpu (PIC12F685) + en modstand og en transistor og evt. et relæ.

Har du lidt data på motoren.
Spænding / strøm.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Som en anden sagde, en 555, eller et RC led og en comperator....

hvor nøjtagtig i tid ?

Kasper

Re: En meget simpel timer

+/- 30 sekunder.

Men spændingen varierer nok noget. Det skal køre på 3 batterier

/Morten %-)

Re: En meget simpel timer
On Sun, 13 Mar 2005 18:54:54 GMT, Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail=

Hvad med 2 stk. CMOS 4060, et 32kHz krystal, en modstand?
4.2 minut, er ca. 256 sekunder. Reset ved hF8%j reset indgang.

Re: En meget simpel timer

On Sun, 13 Mar 2005 18:54:54 GMT, Morten Guldager

Hvad med 2 stk. CMOS 4060, et 32kHz krystal, en modstand?
4.2 minut, er ca. 256 sekunder. Reset ved høj reset indgang.
----------------
Hva vil prisen bli totalt for den løsningen, kretser, krystall,
kondensatorer, transistor, innkjøp, frakt ++?, kotra en TINY11/10, eller en
tilsvarende PIC.?

HM

Re: En meget simpel timer

Her er mit forslag:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/On-timer.bmp
Det skulle kunne klares uden indkøb, af de fleste her.  ;-)  Der skal lige
nogle værdier på, selvfølgelig. Det bliver vel noget med nogle megaohm på
den til venstre, og ca. det dobbelte på den vandrette til højre. De to i
midten, 10K. Og den nederste til højre 1K-4K7 afhængig af hvad opstillingen
skal trække. Lytten vil jeg sjusse til 470-1000uF.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: En meget simpel timer

CMOS 4541, et par (små) kondensatorer og nogle få modstande.

Kodning på nogle ben til tællerkæde længde, start høj eller lav på udgang og
symetrisk takgiver eller enkelt impuls på udgangen.

Har også automatisk reset hvis forsyningen er over ca. 9 Volt.

Oversigt:
http://www.semiconductors.philips.com/pip/HEF4541B.html

Datablad:
http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/datasheets/HEF4541B_CNV_3.pdf

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: En meget simpel timer
Hvis det skal vE6%re krystalstyret, har Brinck et 3,57945 Mhz krystal ti=
l 19 kroner,
som sammen med 4060 kan give 218,47229 Hz, som for 65536 pulser giver 29=
9,97 sekunder,
eller 4.999 minutter.

For division med 65536 kan bruges en timerkreds der kan det, eller to st=
yk 4040 - evt.
en 4040 og en 4017. 20 kroner for chips plus 19 kroner for krystal (brin=
ck).

Re: En meget simpel timer
On Sun, 13 Mar 2005 18:54:54 GMT, Morten Guldager

opstillinger med xr2242

http://www.datasheetarchive.com/datasheet/pdf/95/952733.html

har lige så lavt komponentforbrug som opstilliger med den kendte 555,
og er bedre til længere tidsintervaller (har intern 128 deler)

Problemmet med 555 til 5 minutters interval, er tolerancer, lækstrømme
og størrelse på ladekondensator.

MVH Benny Andersen

Site Timeline