En god VFO

Hej, jeg søger en idé til, hvordan man kan konstruere en god VFO (clamp,
colpitt, hartley osv.). Her tænker jeg naturligvis på god
frekvensstabilitet, men også have lav forvræning.
Eftersom VFO'ens skal benyttes som RF-generator, ville jeg gerne lave en
spolecentral, hvor spolerne indkobles for hver fordobling af frekvensen,
F.eks.:
Spole 1: 500 kHz - 1 MHz
Spole 2: 1 MHz-2 MHz
Spole 3: 2 MHz-4 MHz
Spole 4: 4 MHz-8 MHz
Spole 5 8 MHz-16 MHz
Spole 6 16 MHz-32 MHz
(...eller noget I dén stil)

C-ledet skal enten være en drejekondensator eller en kapacitetafstemning,
men jeg har min tvivl om man kan lave en fornuftig VCO, der kan varieres
over dette store udsving?
Under et par eksperimenter, der måtte jeg indse, at det er ret svært at
holde en konstant amplitude over hvert frekvensbånd og områdevalg (dette
gælder for alle de oscillator-typer, som jeg har leget med). Jeg har derfor
forsøgt, at lave en slags AVC med et ekstra buffertrin, midle
AC-udgangssignalet (ligesom i en diodeprobe) og benytte DC-værdien som
modkobling for at styre output-gain til kompencering for tabet og til
justering af ønsket output. Dette virker bedre (ikke perfekt, men alligevel
bedre), men jeg er heller ikke sikker på, om der ikke findes en bedre
metode?

Hilsen
Lars

Re: En god VFO
Hej Lars

Der ligger en sådan konstruktion her

http://www.vintage-radio.com/projects/signal-generator.shtml

Mvh Max

Re: En god VFO

Okay, ser spændende ud. Men hvordan er den mht. amplitudestabiliteten?

Hilsen
Lars

Re: En god VFO
Hej Lars

Må tilstå at jeg ikke ved det, men til det brug man normalt bruger en
HF generator er den sikkert udmærket. Hvis du stille store krav
til amplituden skulle du måske kikke på en DDS VFO istedet.

Mvh Max

Re: En god VFO
Hej Søren,

Jeg har en DDS VFO, men dén skal bruges til ganske andre formål. Jeg synes
også at det er lidt overkill, at bruge en DDS til formålet, især når man nu
har spoleforme og en drejekondensator. ;-)

Det var blot, hvis nogen havde et hint.

Hilsen
Lars

Re: En god VFO
Hej Lars

nu

OK, jeg har forøvrigt en lille HF generator fra Trio, den har jeg manual med
diagram til, det kan jeg sende til dig hvis du er interesseret.

Mvh Max

Re: En god VFO
Hej Max,

med