Elfa

Hej Orla

Jeg gav 22 kr. for en småsignal transistor i 1967 :)

Hej Max

Og en "audiophil" opamp koster i dag ~300 kr. (OPA627)

Dog byttede jeg mig til dem jeg brugte til min PPA v2 hovedtelefonforstærker (søg PPA v2 på google). Havde jeg skulle købe dem fra Elfa havde jeg nok bare nøjedes med nogle billigere OPA132 el. lign.

- der skal jo bruges 3 stk(!) Selvom TL071 til ingen penge jeg testede den med spillede ganske glimrende, så vil man jo alligevel gerne have noget "mere rigtigt" i, ikke mindst da jeg selv synes jeg har lagt mange kræfter i at finde ordentlige komponenter over hele linien og lave kabinettet lidt lækkert. Til potentiometret fandt jeg et NOS (New Old Stock) Noble datomærket '84 hos en dansk forhandler. På trods af alderen går det rigtig lækkert, endnu mere lækkert end Alps RK27, og giver virkligt indtryk af et lille stykke lækkert elektronik der oser af kvalitet. Den samlede pris for forstærkeren løb vel op i 1500 eller noget i den stil. Det vigtige for mig var at få lavet mig en god hovedtelefonforstærker jeg ville blive enormt glad for, ikke at bygge den billigst muligt, for så kunne den godt være bygget for 500 eller mindre. Bruger den ofte når jeg hører LP'er og den spiller bare godt :)

Mvh Morten

Reply to
Morten

Hej Morten

I min verden koster den 60 kr. hvis man ikke lige får dem gratis som samples.

Egentlig er det jo også en billig fornøjelse, mange færdige forstærkere koster jo betydelig mere.

Jeg bruger en ren diskret klasse A forstærker til hovedtelefoner og har en rørudgave på bedding.

Print til klasse A udgave

Print til rørudgave

Hvad er det, der er så ophidsende ved netop den forstærker, og får "folk" til at betale den vandvittige pris ?

Jeg kender forstærkere med lavere støj og højere båndbredde, og tilmed lavere pris... (f.x. AD797)

Jep, vil lige komme med en opfølgning. Jeg bestilte som sagt via Sverige og jeg har nu fået mine varer. Så det ser ud til at fungere :) Tilsyneladende kan man også bestille som uregistreret på deres andre sprog, deriblandt engelsk, så jeg håber da virkeligt, at det kun er relateret til de strenge danske postordreregler. For som sagt, så vrimler det ikke ligefrem med butikker hvor der er så meget kontrol over tingene som hos Elfa - og hvor private kan handle.

Jeg luftede tanken på arbejdet og umiddelbart ingen problemer dér, men man vil jo helst være fri hvis man kan undgå det ;)

Mvh Morten

Reply to
Morten

farven på røgen inden i "lakridsen"... den er lidt mere afdæmpet/mørk i det... det skulle give en bedre lyd... LOL

--
mvh
Rasmus

Hej Morten

Hvad er det for regler der er så meget anderledes i danmark ?

Du kan oprette dig sig kunde ved RS-Components

og betale med kontokort

i feltet med CVR nr brugte jeg bare "11111"

Og det virker fint

Mvh Jesper

Reply to
Jesper Pedersen

Du er velkommen til at smile :) Man kan da sige det kan være lige meget om det er den ene eller anden opamp man bruger til audio, men det kan man jo også sige om resten af komponenterne og så er det jo pludseligt ikke lige meget mere, så er det pludseligt ikke så hokus pokus at den ene forstærker kan lyde bedre end den anden. Mange bække små.

Jeg valgte OPA627 da jeg havde et par dele en anden ville have jeg fik de 627'ere, en fin handel for os begge. Havde jeg skulle købe dem f.eks. hos elfa havde nok bare valgt de foreslåede AD797, AD845 el. OPA132. Det kan godt være at TL071 ikke er så ringe til audio som nogen gerne vil gøre den til, men når nu man har gjort så meget ud af resten, så passer den ligesom ikke rigtigt ind, kunne dog gå an hvis det var til noget masseproduceret i Kina (og de lyder jo typisk også derefter - ikke positivt ment). Igen de mange bække små og selvom man synes det måske er lidt latterligt, så spiller den færdige hovedtelefonforstærker jo b'år dæjlit ;)

Mvh Morten

Reply to
Morten

Morten skrev:

Ja og du må ha en hørelse udover det sædvanlige, for ikke at tale om dine hovedtelefoner. Husk der er altid det svageste led i en kæde, og det er ski nok hovedtelefonerne. :-) bare lidt positiv kommentar, ingen kritik, jeg ved at mange audiophile påstår de kan høre forskel på guld og alm stik.

mvh Erik

Reply to
ER

Det må da være når de taber dem på et flisegulv ;o)

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Sjov vildfarelse. :-/ Det er jo ikke sådan at det svageste led kontant afskærer kvalitet. Et eksempel: En ringe frekvensgang i et sæt hovedtelefoner forstyrrer jo ikke nødvendigvis detaljerigdommen i et signal. Detaljerne er bare ikke korrekt repræsenteret niveaumæssigt.

Man kunne jo også prøve at sætte sig ind i musik, og hvad, der er væsentlig for en oplevelse. Hvordan grundtoner og overtoner hænger sammen for instrumenter, hvad der opleves som dynamik, (sjovt nok ikke nødvendigvis dynamiske signaler, men derimod oftere ændringer i overtonemønstre), og som oplevelser.

Men det er vist for meget forlangt desværre :-/

--
mvh
Orla Pedersen

Med alle de ord, der nu er skrevet om komponenter til hovedtelefonforstærker og specielt omkostninger versus "kvalitet", så kunne problemerne løses let og erlegant sådan:

^es^ESP950

Lyder glimragende, men det ser nok ikke så spændene ud.

--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Ja let og elegant i form af en mursten :-)

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Hej Orla

Nu må du ikke forlange at nogen skal forholde sig til fakta, det gør jo diskustionen meget kedelig.

Nej, nej. Der jo ingen der siger, at du skal bære forstærkeren om halsen.:-)

Nej, spøg til side. Hovedtelefonerne er uhyre lette med bløde cusions (som de kalder ørepuder). De er i sagens natur ikke at sammenligne med lukkede hovedtelefoner. Det lyder som om, du ikke har prøvet sådan et par?

--

:-)

--
[...]

Hvorfor ikke bare bruge en TPA6120 (Texas) - den er langt bedre på alle punkter.

Reply to
Ole Geisler

Hej Ole

Der er for billig :)