Elfa - Page 2

Re: Elfa
Hej Max

Og en "audiophil" opamp koster i dag ~300 kr. (OPA627)

Dog byttede jeg mig til dem jeg brugte til min PPA v2
hovedtelefonforstærker (søg PPA v2 på google). Havde jeg skulle købe dem
fra Elfa havde jeg nok bare nøjedes med nogle billigere OPA132 el. lign.
- der skal jo bruges 3 stk(!) Selvom TL071 til ingen penge jeg testede
den med spillede ganske glimrende, så vil man jo alligevel gerne have
noget "mere rigtigt" i, ikke mindst da jeg selv synes jeg har lagt mange
kræfter i at finde ordentlige komponenter over hele linien og lave
kabinettet lidt lækkert. Til potentiometret fandt jeg et NOS (New Old
Stock) Noble datomærket '84 hos en dansk forhandler. På trods af alderen
går det rigtig lækkert, endnu mere lækkert end Alps RK27, og giver
virkligt indtryk af et lille stykke lækkert elektronik der oser af
kvalitet. Den samlede pris for forstærkeren løb vel op i 1500 eller
noget i den stil. Det vigtige for mig var at få lavet mig en god
hovedtelefonforstærker jeg ville blive enormt glad for, ikke at bygge
den billigst muligt, for så kunne den godt være bygget for 500 eller
mindre. Bruger den ofte når jeg hører LP'er og den spiller bare godt :)

Mvh
Morten

Re: Elfa
Hej Morten

I min verden koster den 60 kr. hvis man ikke lige får
dem gratis som samples.

Egentlig er det jo også en billig fornøjelse, mange færdige forstærkere
koster jo betydelig mere.

Jeg bruger en ren diskret klasse A forstærker til hovedtelefoner og
har en rørudgave på bedding.

Print til klasse A udgave

http://www.sandcastle.dk/pages/HP-komplet.htm

Print til rørudgave
http://www.sandcastle.dk/pages/VALVE-HP-PCB-small.htm

Re: Elfa

Hvad er det, der er så ophidsende ved netop den forstærker, og får
"folk" til at betale den vandvittige pris ?

Jeg kender forstærkere med lavere støj og højere båndbredde, og tilmed
lavere pris... (f.x. AD797)

Bo //

Re: Elfa

farven på røgen inden i "lakridsen"... den er lidt mere afdæmpet/mørk i
det...
det skulle give en bedre lyd...
LOL

Rasmus
Re: Elfa

Du er velkommen til at smile :)
Man kan da sige det kan være lige meget om det er den ene eller anden
opamp man bruger til audio, men det kan man jo også sige om resten af
komponenterne og så er det jo pludseligt ikke lige meget mere, så er det
pludseligt ikke så hokus pokus at den ene forstærker kan lyde bedre end
den anden. Mange bække små.

Jeg valgte OPA627 da jeg havde et par dele en anden ville have jeg fik
de 627'ere, en fin handel for os begge. Havde jeg skulle købe dem f.eks.
hos elfa havde nok bare valgt de foreslåede AD797, AD845 el. OPA132.
Det kan godt være at TL071 ikke er så ringe til audio som nogen gerne
vil gøre den til, men når nu man har gjort så meget ud af resten, så
passer den ligesom ikke rigtigt ind, kunne dog gå an hvis det var til
noget masseproduceret i Kina (og de lyder jo typisk også derefter - ikke
positivt ment). Igen de mange bække små og selvom man synes det måske er
lidt latterligt, så spiller den færdige hovedtelefonforstærker jo b'år
dæjlit ;)

Mvh
Morten

Re: Elfa
Ja og du må ha en hørelse udover det sædvanlige, for ikke at tale om
dine hovedtelefoner. Husk der er altid det svageste led i en kæde, og
det er ski nok hovedtelefonerne.
:-) bare lidt positiv kommentar, ingen kritik, jeg ved at mange
audiophile påstår de kan høre forskel på guld og alm stik.

mvh Erik

Re: Elfa

Det må da være når de taber dem på et flisegulv ;o)

Mvh Hauge

Re: Elfa

Med alle de ord, der nu er skrevet om komponenter til hovedtelefonforstærker
og specielt omkostninger versus "kvalitet",
så kunne problemerne løses let og erlegant sådan:

http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/p?openform&pc^es^ESP950

Lyder glimragende, men det ser nok ikke så spændene ud.

Karsten H. (7870)
Re: Elfa

Ja let og elegant i form af en mursten :-)

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Elfa

Nej, nej. Der jo ingen der siger, at du skal bære forstærkeren om halsen.:-)

Nej, spøg til side. Hovedtelefonerne er uhyre lette med bløde cusions (som
de kalder ørepuder). De er i sagens natur ikke at sammenligne med lukkede
hovedtelefoner. Det lyder som om, du ikke har prøvet sådan et par?

Karsten H. (7870)
OT Komponentvalg (was: Elfa)

Sjov vildfarelse. :-/ Det er jo ikke sådan at det svageste led kontant
afskærer kvalitet. Et eksempel: En ringe frekvensgang i et sæt
hovedtelefoner forstyrrer jo ikke nødvendigvis detaljerigdommen i et
signal. Detaljerne er bare ikke korrekt repræsenteret niveaumæssigt.

Man kunne jo også prøve at sætte sig ind i musik, og hvad, der er væsentlig
for en oplevelse. Hvordan grundtoner og overtoner hænger sammen for
instrumenter, hvad der opleves som dynamik, (sjovt nok ikke nødvendigvis
dynamiske signaler, men derimod oftere ændringer i overtonemønstre), og som
oplevelser.

Men det er vist for meget forlangt desværre :-/

Orla Pedersen
Re: OT Komponentvalg (was: Elfa)
Hej Orla

Nu må du ikke forlange at nogen skal forholde sig til fakta, det
gør jo diskustionen meget kedelig.

Re: OT Komponentvalg

:-)

Orla Pedersen
Re: Elfa

Hvorfor ikke bare bruge en TPA6120 (Texas) - den er langt bedre på
alle punkter.

Re: Elfa
Hej Ole

Der er for billig :)

Re: Elfa

Det er satangaleme da godt nok åndsvagt af ELFA!

Jeg har altid været en glad kunde hos Århus Radio Lager, så det er trist
at se svenskerne komme ind og ødelægge det.

Min ganske CVR nummer fri bestilling hos dem ser heldigvis ud til at
virke fint, men det er også baseret på afhentning, så det kan jo ske at
det virkelig er de danske postordre regler der har fået dem til at nægte
den slags salg.

Re: Elfa

Jep, vil lige komme med en opfølgning. Jeg bestilte som sagt via Sverige og
jeg har nu fået mine varer. Så det ser ud til at fungere :)
Tilsyneladende kan man også bestille som uregistreret på deres andre sprog,
deriblandt engelsk, så jeg håber da virkeligt, at det kun er relateret til
de strenge danske postordreregler. For som sagt, så vrimler det ikke
ligefrem med butikker hvor der er så meget kontrol over tingene som hos
Elfa - og hvor private kan handle.

Jeg luftede tanken på arbejdet og umiddelbart ingen problemer dér, men man
vil jo helst være fri hvis man kan undgå det ;)

Mvh
Morten

Re: Elfa
Hej Morten

Hvad er det for regler der er så meget anderledes i danmark ?

Re: Elfa

Du kan oprette dig sig kunde ved RS-Components www.rsonline.dk, og betale
med kontokort

i feltet med CVR nr brugte jeg bare "11111"

Og det virker fint

Mvh Jesper

Site Timeline