EL34 output-trafo

Som om jeg ikke har rørforstærkere nok, så overvejer jeg at bygge en
konstruktion fra Elektor april/may 2003 m. EL34 i UL/PP, ECC83 og EF86 -
Valve Final Amp kalder de den :o)

Jeg er nu ved at undersøge hvordan og hvorledes med dele til den. Rør,
powertrafo + de trivielle ting er intet problem, det er outputtrafoerne
derimod. De foreslår selv at bruge Lundahl LL1620/P-P outputtrafoer, men
synes ikke lige jeg kan finde dem nogen steder, i hvert fald ikke online og
med prisangivelse (de er vist halv-og-hel-pebrede ik?)

Så hvis nogen kan fortælle mig hvor man kan få fat i dem ville jeg blive
glad :o)

Alternativt, nogen der kender andre output trafoer, der kan bruges? Primær
skal være omkring de 6 kohm og sekundær skal være til 4 ohm højtaler (bruger
alligevel altid 4 ohm udtaget uanset 4 el. 8 ohm højtalere).

Kan se www.amplimo.nl har en VDV6040PP / PAT4002 der specifikationmæssigt
ser ud til at passe. Hvordan er den i forhold til LL1620? Umiddelbart er den
også noget pebret, specielt da der skal bruges to :-p

Ellers, er der www.worldaudiodesign.com, der har en 4,5 kohm der prismæssigt
er mere spiselig. Tror i det vil være for lavt til EL34?

Sidst er der www.elv.de der har en til EL34 (art no. 68-309-46). Impedans og
tapping er ikke specificeret, men de påstår den er til EL34, bruges ELV's
egen RV-100 m. EL34 i UL/PP og ca. samme spænding som Elektors. Prismæssigt
er den jo meget favorabel. Nogen der kender (lyd)-kvaliteten af den?

Andre forslag til output-trafoer er også velkomne :o)

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo
Hej Morten

Kontakt http://www.vrt-transformer.dk/ og fortæl hvad du skal
bruge og så kan de trille dig nogle. Eller kik på hvad Hammond
kan tilbyde http://www.hammondmfg.com /

Mvh Max

Re: EL34 output-trafo

Ja, det var da en idé, så støtter jeg da også dansk erhvervsliv :o)
Ærgeligt de ikke har pris-eksempler online.

Er det ikke guitar-trafoer? Måske fordommene er løbet af med mig, men jeg
troede at Hammond kun var til guitarforstærkere (ved ikke hvor jeg har det
fra). Men kvaliteten egner sig altså også til Hifi-forstærkere?
Det er jo vid forskel på om en rørforstærker skal bruges til rock-guitar og
hvor den helst skal forvrænge (lyden af rør der forvrænger lyder meget
forskelligt fra transistorer og langt bedre) eller om forstærkeren skal
bruges til hifi og spille så naturtro som muligt. OK, på papiret spiller
transistorer oftest bedre end rør, men alligevel lyder rør bedre i
menneskelige ører ;o)
Hammond trafoer fås hos de fleste tubeshops, så de er i hvert fald nemme at
finde og forholdvis billige...

Siger i hvert fald tak for forslagene :)

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo

Ring ned til ham og få ham gjort interesseret i projektet. De er som
regel billigere end man regner med. ( Der er jo heller ikke så mange
mellemhandlere der ganger med 2 el. 3) Jeg mener bestemt at det var ham
der lavede mine udgangstrafoer til et EL34 projekt. (Jeg mener det var en
konstruktion fra HighFidelity for 15-20 år siden).

Spillede ganske glimrende. Blev desværre stjålet.

Christian Treldal

Re: EL34 output-trafo

Det lyder som om jeg skal give ham et kald ;)

Den konstruktion, kan du huske hvad nummer den var i? Ellers vil jeg da lige
finde den på biblioteket :)

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo
Hej Morten

Hvis du bruger ham, ja så kan han jo lave din nettrafo også, og med
hensyn til prisen, ja så tror jeg helt sikkert at du bliver positivt
overrasket,
de ligner priser på standardtrafoeri

Der bliver bygget tusindvis af HiFi-forstærkere med Hammond trafoer, mange
af deres trafoer er designet til HiFi brug.

Mvh Max

Re: EL34 output-trafo

Det er da i hvert fald et forsøg værd lige at give ham et kald! Har snart
ferie, så kan jeg jo gøre det der og evt. selv hente dem. Ellers, den
nettrafo de foreslår i Elektor er en Amplimo 7N607, den er prismæssigt
ganske overkommelig.

Ved du om vrt også kan "potte" trafoerne eller om de kan komme "skjolde" på
dem ligesom hammond? Jeg tænker nemlig på at lave den som mange andre laver
rørforstærkere i dag - med en forholdvis tynd kasse og med rør og trafoerne
ovenpå. Både af sikkerheds og synsmæssige årsager skal de jo dækkes
fornuftigt af så...

OK, så var det bare fordomme :o)
Måske fordi man altid ser dem i tubeshops, der ud over at sælge rør sælger
højtalere samt dele til combo-amps, men ellers ingen deciderede hifi-dele.
Det lidt som Coca Cola, det ser man også overalt - og det er bestemt ikke
ensbetydende med at det er den Cola, der smager bedst :D

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo
Hej Morten

Ja, dog mener jeg at 800 kr. for en 300 W trafo er i overkanten.

laver

VRT klare både at potte dem eller/og at forsyne den med skjolde, både
farvede
og blanke. Derfor er det en fordel at købe både net- og udgangstrafoer og
evt. drosler det samme sted, så kan man få dem med samme mekaniske
udseende.

Mvh Max

Re: EL34 output-trafo

OK ja, det er som man tager det. Dog skal der kun bruges en enkelt, så det
går nok...

Præcis, det er jo en vigtig faktor hvis nu man vælger at lade det være
synligt i stedet for skjule det i en kedelig sort kasse :)

Siger tak for svaret.

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo
Hej!

Undrer mig over at du ikke kan finde Lundahl...
Prøv her:
http://www.lundahl.se /
- De har i øvrigt flere spændende ting på deres hjemmeside...

Med venlig hilsen
Tonni

det
og

Re: EL34 output-trafo

Ja, specielt deres priser er spænende for ikke at sige ublu :)

Mvh Max

Re: EL34 output-trafo

Spesialtrafoer i små antall er dessverre dyre. Jeg lager mange
konstruksjoner med LL2811, og jeg har besøkt fabrikken for å få innblikk i
de spesielle produksjonsmetodene. Jeg må nesten si at jeg har en forståelse
for hvorfor dette koster penger. Varmebehandlingen av mu-metall kapslingene
bruker nesten en uke. Impregneringen av kjernene foregår i store vakumkamre.
Den ekstreme nøyaktigheten i C-kjernene med sliping og polering tar tid. Og
jeg har mulighet til å påvirke resultatet. De to trafoene som jeg har vært
med å designe er LL1560 og 2811. Bedre kvalitet til mine formål er det ingen
andre i verden som kan levere. for ikke å snakke om verdens 8. under som
heter LL6404. Her er kjernen viklet inn i spolen etterpå, (omvendt torodoid)
og induktiviteten er ca 2x 10 Henry.

Med hilsen
Arne Offenberg

[...]

Jo, kan godt finde deres hjemmeside :)
Jeg kan derimod ikke lige finde nogen steder, hvor man kan købe deres
trafoer og som også som minimum har priserne på nettet hvis man da ikke
ligefrem kan hive sit Visa/DK frem og bestille. Ved god at man kan gribe
knoglen, men hvis de ligger for langt væk og de ikke har online betaling er
det altid så besværligt (synes jeg ;)

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo
Hej Morten

er

http://www.jacmusic.com/ har både trafoerne og en prisliste on-line, men
regn
med omkring 300 Euro for en udgangstrafo.

Mvh Max

Re: EL34 output-trafo
Hej Morten

Det ville da være synd, netop udseenet er jo det halve ved rørgrej :)

Velbekomme.

Mvh Max

Re: EL34 output-trafo

Jep, har da heller ikke tænkt mig at skjule det i en sort kasse :)
Måske en evt. drossel, fordi den sikkert kan være i kassen under, men rør og
trafoer skal da være synlige.

Har forresten bestilt et par bøger (Audio Valve Amplifiers af Rainer zur
Linde samt Modern High-end Valve Amplifiers af Menno van der Veen), hvor der
også er diagrammer i. Det giver jo nogle muligheder når man ved at man kan
få viklet trafoer som man vil have dem, så er man jo ikke bundet af en
konstruktion hvor man kan finde trafoer til. Så er det bare om der er nogle
konstruktioner jeg synes ser spændende ud :o)

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo

Jeg startede med at kigge på opstillingen da den kom i elektro. Har lavet
print. Meeeeen Lundahl slog pusten fra mig. Kontaktede dem og fik et "godt"
tilbud på 4kkr for et par. Bevars Lundahls trafoer har et meget godt ry
meeeen. Der er også et par danskudviklede diagrammer på hjemme siden. Jeg
tror faktisk at elektro har kigget en del på den viste push-pull forstærker.

Rørforstærkere er dyre. Prøv bare at se på 600 volts lytter eller
kondensatorer til signal linien.

Jeg køber mine output trafoer hos www.tubetown.de de har nogle rimelige
priser. Du skal bruge en Hammond 1650N til ?80. Det kan nok ikke gøres
billigere.
Dirk har det meste til en rørforstærker. Drosler koster der samme hos ham
som her i danmark hos VRT. Powertrafoer kan med fordel fås hos VRT da de
laver dem efter ønske.

Jeg har selv lavet en potte til mine forsyningstrafoer men ikke fyldt dem
med støbemasse da jeg har respekt for den forkerte varmeoverførsel.

Det er canadiske piltron ringkerner på licens, og går helt op til 150 kHz
hvis du kan høre så højt op.

Den der anvendes i en Dynaco Stereo 70 (EL34) har en impedans på 4,3k så det
burde virke.

Jeg har brugt en del tid på at finde den ukendte "fabrikant" men det er ikke
lykkedes endnu

Du nævner i en senere post noget om en bog om rørforstærker teknik. Den bog
har jeg købt og den er god.

I øjeblikket er jeg ved at samle to Dynakit Mark III kloner basseret på
Hammond output trafo og KT88 rør

Benny

Re: EL34 output-trafo

Hvis jeg ikke husker meget galt, så skriver de vist direkte de er blevet
inspireret :o)

Jojo, men kondensatorerne til strømforsyningen kan man jo bare sætte i serie
:o)
Mht. signalvejen, jo, vil man have audiofile koster de da lidt, men stadig
ikke i nærheden af Lundahl trafoerne. Desuden kan man jo blot starte med
nogle standard kondensatorer og opgradere hen ad vejen. Det er lidt sværre
og dyrere at opgradere trafoerne. Billige trafoer er jo modsat standard
kondensatorer ikke i nærheden af at være næsten gratis ;)

Jeg troede en 1650P passede bedre? De foreslåede er jo 6 kOhm og så står
valget mellem 4,5 kOhm eller 6,6 kOhm. 6,6'erne ville jeg umiddelbart tro
gav en anelse lavere effekt mod til gengæld lavere forvrængning. De par W
forskel kan man nok næppe høre alligevel. 35 rør-w rykker alligevel mere end
mange af dagens powerfreaks drømmer om.

Nok fabler mange om overtoner osv., men det er måske også lige at skyde
gråspurve med kanoner - især når prisen tages i betragtning...

Så har jeg da noget at glæde mig til, den er ikke dukket op endnu, men har
jo også stort set lige bestilt den :o)

Mvh
Morten

Re: EL34 output-trafo

Jeg har fremskaffet 6 kobberfolie kondensatorer til min rør riaa og dem
måtte jeg da bøde næsten 2 kkr for. :-( Man må lide for skønheden.

Ja det er korrekt. Jeg så bare på Dynacos diagram de bruger 4,3 kohm

Mine højtalere er ret tunge at trække så jeg sprang til 60 watt 1. gang, men
mit næste projekt bliver mindre da det bliver et SE trin og der er ikke så
meget at gøre godt med.

Benny

Site Timeline