Eddie Currents.....

Hvad dækker begrebet "eddie currents" egentlig over?
Nogen der ved hvordan de opstår, hvad de bevirker og hvordan de indgår i
normalt elektronik design?

Mvh.
Terry

Re: Eddie Currents.....

På dansk hedder det hvirvelstrøm

Eksempel på hvirvelstrøm:
Lad en strøm løbe i en spole, der ligger over en ledende plade. Hvis du
ændrer strømmen i spolen, vil der påstå en strøm i pladen, der vil forsøge
at opretholde det felt du ændrede.

Hvirvelstrøm udnyttes f.x. i en elmåler, hvor den store blanke
aluminiumsplade roterer, fordi spolderne laver er tidsvarierende magnetfelt
i den.

Hvordan hvirvelstrøm indgår i et normalt elektronik design, er umuligt at
svare på: hvad er "normalt". For mig er "normalt" at kunne måle meget små
signalvejen. Derfor er det for mig vigtigt at vide, at jeg ikke har et
varierende magnetfelt i nærheden.

Hvirvelstrømme bruges desuden til at finde grundvand med.

Bo //

Re: Eddie Currents.....
magnetfelt

Aha. Tak for svaret. Jeg har hørt at man i forbindelse med kabling søger at
mindske mængden af eddy currents? Er det korrekt? Hvorfor vil de da give en
degradering af signalet man sender igennem kablet? Kan godt se hvordan de
kan opstå, for et kabel har jo også induktans og hvis man sender begge veje
gennem et kabel ændrer strøm retningen sig og der vil så opstå de her
strømme du omtaler der søger at modvirke den "nye" påvirkning - korrekt???
Har også læst et sted at det vidst skulle hjælpe på mængden af eddy currents
at have mange små ledere inde i kablet i stedet for én massiv, er det
korrekt? Hvis ja, ved nogen hvorfor........?

Mvh.
Terry

Re: Eddie Currents.....

currents

Jeg tror du forveksler hvirvelstrøm med strømfortrængning.

Strømfortrængning er det fænomen, der gør at strømmen, ved høje frekvenser
kun løber i det yderste lag af en leder. Dermed stiget den tilsyneladende
modstand. Dette fænomen kan delvist afhjælpes ved at lade lederen bestå af
mange tynde tråde.

Bo //

Re: Eddie Currents.....

Øh jo, spændende, hvordan?

Indimellem undres jeg over den alsidighed din viden har.

Mvh.

Re: Eddie Currents.....

Du vil få vanskeligt ved at finde meget hvis du søger på
"Eddie Current".

Prøv "Eddy Current" istedet.!

Det har ikke noget med navnet Eddie at gøre.

Mvh. Jørgen

Re: Eddie Currents.....

Den er heller ikke helt stueren, så du er nok ikke gammel nok til at
se den slags :-)

--
Jens

Amazing how mad some people get when someone makes them think.

Re: Eddie Currents.....

Gammel og gammel, jeg er ved at være voksen (model 1954), og jeg kan se at
teksten er den samme, som cirkulerede på læreanstalten i starten af
1970'erne. Det var før mail og hjemmesider, men jeg husker det som en
lettere udvisket blålig tekst fra en spritduplikator.

Mere lidenskab end egentlig videnskab...

Bo //.

Site Timeline