Diodeerstatning i Paulmann Flex

For et par måneder siden købte jeg en Paulmann Flex i Silvan. Herligt, lys
ved computeren og uden at man om sommeren skal stege i varmen fra en
halogen. Nå, men der gik vel et par uger, så holdt dioderne op med at virke
én efter én (3 stk går da de sidder i serie med 3 (med hver sin modstand pr.
serie)).
Nå, gik ned og fik den byttet kun for at den nye skulle få samme fejl og
tilmed 2 på ikke engang 1 uge(!).

Da det jo nok er omsonst at bytte den, da det jo formentlig er en kæmpe
produktion det er galt med. Sjovt nok fungerer demomodellerne jo
upåklageligt på trods af de vel har væreet i butikken min 1/2 år og
tændes/slukkes mange gange om dagen. Jeg kan nok bytte i evigheder til man
endelig skulle få én med kvalitetsdioder og jeg synes lampen er meget lækker
tænker jeg i stedet på selv at skifte dioderne i stedet for at presse på for
at på pengene tilbage. Men hvilke skal jeg vælge?

Farvetemperatur vel en 3500-4000 kelvin og spredning min 40-50, optimalt 60
eller 80 grader. Evt. gør det ikke noget at farvetemperaturen måtte være
højere og lavere, der er jo intet i vejen for at sætte 2 typer i i et
passende mønster.

Har en (lavpris) lampe også med 5 mm dioder i fra Sverige der skete det
samme med. Da det er besværligt at bytte den købte jeg nogle "prolight"
pærer i Bilka og slagtede dem. Det ser ud til at fungere ganske pålideligt -
klarer fint mosten, fin farvetemperatur og nogenlunde farvegengivelse, men
spredningen godt måtte være større. Gætter på det er 20 graders.

Forslag modtages med kyshånd!

Mvh
Morten

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex

Umilbart ville jeg få pengene tilbage, ellers indirekte acceptere du jo at
se sælger noget lort :)

Kan du ikke spørge om at få udstilings modellen? :)

Kasper

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex

Ja, det er et dilemma, men nu er vi jo ikke i dk.forbruger ;)
Og det er ikke ligefrem det vrimler med lign. lamper på markedet.

Det er vel den sædvanlige historie om at én eller anden fabrikant laver
noget der er godt og bliver en storsællert. Så skal koen malkes og man
sparer på dioderne ved at skifte de dyre mærkefabrikantdioder ud med nogen
lavet i en baggård i Kina.

Paulmann yder ellers 5 års garanti på den :-S

Desuden, ved at skifte dem kan man jo få bedre lys end det den sælges med
som standard ;) Kunne tilmed tænkes at ved at blande dioderne med forskellig
farvetemperatur at man kunne få en endnu bedre farvegengivelse.

Og få en hærget én der ligner noget der har været brugt i 50 år?

Nej, jeg ønsker kun hjælp til at finde nogle gode dioder som erstatning. Som
indirekte skrevet, det gør ikke noget hvis det indebærer "slagtning" af af
løse pærer, bare dioderne opfylder mine kriterier.

Mvh
Morten

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex

Kig på, hvor meget strøm der hældes gennem dioderne. Måske en eller
anden lige har villet "optimere" lidt og skruet lidt op for strømmen.

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex

Er målt, 20 mA +/- en mA eller to grundet tolerancer i modstand mv.

Mvh
Morten

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex

Sænk det til 10 eller 15, så skal du se en levetidsforlængelse der vil
noget.

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex

Jo, tak for tippet. Det var jeg nu egenligt godt klar over. Noget med at
levetiden nærmest stiger eksponentielt. Dels nedbrydningen af chippen, dels
nedbrydningen af phosphor.
Men at de går pludseligt kan kun skyldes løs forbindelse grundet lav
kvalitet.

Tip af hvilke der vil være gode erstatninger modtages ønskes stadigvæk ;)

Mvh
Morten

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex

Samtidig reduceres lysmængden betragteligt. Desuden må det være lysdioder af
*meget* dårlig kvalitet, hvis de ikke kan holde til 20mA i en uge før de er
færdige, så jeg tror ikke der er hentet meget ved at sænke strømmen.

Hvis Morten vil have nogle virkelig kvalitetsdioder, kunne LUXEON Lumiled
være er godt bud. Jeg bruger dem selv fordi den har en levetid på 100.000
timer, blot er prisen en ganske anden end de billige dioder man bruger i de
lyskilder der sælges i super- og byggemarkederne.

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex

Nope

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex
kig pE5% PROLYS:DK  jeg er helt tilfreds med det han sE6%lger bE5%de lF8%se=
 og
fE6%rdige lamper.
det der slE5%r mig er at du har haft to fabrikater der gE5%r defekt-men
silvans model kF8%rer videre.
Det kunne tE6%nkes,som klaus siger, at strF8%mmen er for stor, men 20 mA
burde kunne tE5%les af nE6%r sagt enhver diode.
SE5% hvis de forsynes fra en alm trafo og kun har en modstand som
begrE6%nser.. sE5% kunne det mE5%ske vE6%re transienter pE5% dit net ?
hvis kE6%derne af LED,er fik en kondensator parallet ,kunne evt
transienter dE6%mpes....og der er en seriemodstand til at optage
effekten fra transienter .
alt dette baseret pE5% gE6%t.. men fE5% sE5% byttet den lampe og sE6%t
kondensatorer ind, og se om det virker.. ellers byt den igen.. indtil
du finder en lF8%sning.. det er det der hedder produktudvikling :)
alex

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex
"Alex"

Tak for tippet. Dog ikke ligefrem det vrimler med 5 mm dioder eller pærer
med ditto, men en enkelt el. to er der da.

Den svenske er faktisk den, der har holdt længst. Over 1/2 år, men den
begyndte at stå af da temperaturen i værelset blev over 25-26 grader. Et par
enkelte gik og jeg erstattede dem bare med et par tilfældige "hvide" fra
skuffen, men langsomt stod flere og flere af. De tilfælde fra skuffen kunne
sjovt nok klare mosten uden problemer, men som de blev flere og flere  blev
lyset jo ringere pga. meget høj farvetemperatur og lav spredning.

Silvans stod af "med det samme" på trods af den sidder i alu og derfor er
bedre kølet. Som sagt, det er vel den klassiske om at en producent lige vil
spare lidt og i stedet for at vælge en anden producent af aluprofiler, så
vælger man en anden producent af den nok mest vitale del - dioderne.

Om ikke andet, så i hvert fald ikke stå af på denne måde, men fade langsomt
over et par år.

De forsynes via stabiliseret switchmode vægvorte. Den fra silvan har tilmed
en elektronisk kontakt (ej fysisk afbryder)

Tror som sagt ikke det er det, men kunne gøre det når jeg har fundet de
rette dioder.

Ja jo, kan være en løsning. Men kunne på sin vis godt tænke mig en lidt
lavere farvetemperatur end den leveres med. Ja, den svenske er jo faktisk
blevet ret god. Væsentlig mere lys og langt mere glødepære-agtigt (hvilket
jo er en selvmodsigelse, men de oprindelige har åbenbart haft lav
effektivitet). Men spredningen af de "bilkadioder" er jeg ikke helt tilfreds
med. Har prøvet at file et par enkelte, men synes ikke jeg opnår
tilfredsstillende resultat i forhold til dem, men kan købe med høj spredning
fra starten af.

Mvh
Morten

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex
blev

nE6%h prolys har ikke de tilbud som jeg sE5% for en uge siden.. men der er
den G4 erstatningspE6%re  den mE5% kunne bruges .. der er jo ogsE5% 2dioder
online.dk " som sE6%lger leder
Du har nok ret ,, det er crap.. og nE5%r de typisk stE5%r af ved hF8%jere
temperatur. sE5% er det nok et bedre produkt du bare skal have.
alex

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex

Jep og netop af den årsag ville jeg helst købe noget ordenligt. Gerne noget
Osram el. andet. Eller naturligvis løse dioder.
Osram laver faktisk nogle i normal standard glødepærefacon men med massevis
af 5 mm dioder inden i. Den må være perfekt at slagte for at få dioderne...
Men åbenbart ikke nogen forhandlere af en sådan pære - de vil åbenbart alle
meget hellere sælge deres spots, men de dioder har for lav spredning... (og
nu jeg tænker over det, så kunne jeg faktisk også bruge én, der ikke skal
slagtes tilklædeskabet - er ikke superglad for den nuværende glødeditto pga.
den varme den afgiver og et spot giver ikke lys hele vejen rundt)

Så mit dilemma. Det er nemt nok at finde løse dioder eller pærer at slagte.
Men meget svært at finde nogle, man ved er af god kvalitet. Alle dem, der
tilsyneladende har nogle data jeg finder fine ved man ikke hvad er for nogle
og i princippet kan de være lavet i samme baggård og af lige så ringe
kvalitet. Jeg vil hellere give lidt mere og så få noget kvalitet ;)

Mvh
Morten

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex

Det var kvalitet jeg ville have ,efter at have smidt 170 ud pE5% en
Bilka spot ,..elendig   .
Prolys.dk var det sted jeg fandt en 40 w erstatning-  fordi  der var
et sammenlignende foto og der var datablade fra producenter  for de
fleste varer.
Kunne hE5%be han satte flere fotos pE5%,da det siger alt om lyskvaliteten.
Tiden vil vise om de holder ogsE5% .

Du skal nok gF8%re nogle overvejelser om at slagte en lampe ,for de kan
jo benytte dioder til hF8%jere strF8%mme ,og de kan jo ogsE5% bruge dioder
med flere enkel dioder i serie.

og sE5% mE5% det ogsE5% vE6%re nok for denne gang
alex

Re: Diodeerstatning i Paulmann Flex

Jeg har nu fundet nogle jeg synes var værd at forsøge at sætte i - faldt
over nogle klare Osram Parathom i Bauhaus i Hillerød.
Så slagtede et par stykker af dem med 42 stk. 5 mm dioder.

Hold da helt fest de virker godt! :)
Måske er de lige en anelse mindre effektive end de originale, men det kan
måske også skyldes de har lidt højere spredning.
Men de har i hvert fald en _rigtig_dejlig_ farvetemperatur. Noget i retning
af en gammeldags 40 w glødepære - ikke den lidt hen af lagerblå som de
originale.

Så må tiden vise hvor godt de holder - og om de har taget nævneværdig skade
af ud- og i-lodningen.

Tror jeg nupper et par stykker til af de Osram Parathom. De bruger ~2 w men
lyser som en alm. 15 w - ifølge Osram og det skal nu nok passe, for de er
slet ikke så ringe selvom de bruger "alm." 5 mm dioder. Har nemlig en E27
fatning i et skab som en forrig ejer af lejligheden har sat i, men jeg har
skruet pæren løs så den ikke lyser, da det er hændt jeg ikke har fået lukket
skabet ordenligt så den lyser videre - og selv en 40 w giver en del varme,
hvilket jeg ikke er tryg ved i et skab. Så en Parathom derind og jeg vil
uden bekymringer få lys i skabet igen omend de lyser lige knap så meget som
den 40 w der "altid" har siddet i.

Så lad os håbe Osram har fundet nogle gode dioder til deres Parathom. I
hvert fald vil det jo være extremt dårlig reklame for Osram hvis de bruger
nogle dårlige - når nu netop deres kerneområde er lyskilder.

Mvh
Morten

Site Timeline