Delphi program til styring af paralelport

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at styre både input og output enheder ved hjælp af
paralelporten - flere enheder på samme port.
Dette vill jeg gøre ved hjælp af en "adressering" af de enkelte enheder.

Ved hjælp af Delphi kan jeg lige nu styre alle 8 outputs, men ikke resten;
aflæse input, og sætte diverse styre og kontrol pins.

Selv om det ikke direkte er et elektronik spørgsmål, vil jeg tro at det er
jer i gruppen som har mest styr på sådan noget. Er der nogen af jer som ved
hvordan jeg skal aflæse og styre resten af de pins på lpt porten vha.
Delphi? Jeg bruger lige nu "zlportio.sys" til det, men der er sikkert også
andre drivere som kan bruges til det.

Hvis i har noget der kan bruges, må i MEGET gerne sende et kode-eksempel,
eller et link.

Håber i kan hjælpe, og at det ikke er for meget off topic :)

Re: Delphi program til styring af paralelport
Jeg ved godt at denne side ikke direkte omhandler delphi, men der står
næsten alt om parallelporten. Nu må du se efter om det kan bruges.

http://hjem.get2net.dk/villy /

MVH
Dennis Olesen.

af
ved

Re: Delphi program til styring af paralelport

Jeg har kigget lidt på den, men tror siden er for gammel... i windows 2K og
opefter skal man bruge drivere for at connecte til sine porte. De sider jeg
kunne finde der var fra før den tid :(
Men ellers tak for forsøget.

Re: Delphi program til styring af paralelport
og
jeg

Joeh, siden er ikke helt opdateret, og der er meget WIN9x stuff... :-(

Men jeg mener da at
 du stadig kan finde anvendelige beskrivelser og dirvere til LPT på siden,
og
 generelt har jeg erfaret at NT-drivere funker med BÅDE WIN2K og WINXP!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Delphi program til styring af paralelport

du kan da også læse input og andet med zlportio. Se hellere
dk.edb.programmering.pascal.

--
Calle

Re: Delphi program til styring af paralelport

Ok, vil prøve i den gruppe. Har godt nok læst lidt på nettet om zlportio
uden at kunne finde eksempler på det.
Tak!

Re: Delphi program til styring af paralelport

Der er også eksempler med i selve programmet (var der i hvert fald i den
Zip-fil jeg hentede.

--
Calle

Re: Delphi program til styring af paralelport

Ja, men kun til styring af de 8 data pins... dem kan jeg godt finde ud af at
bruge. Det er de andre jeg ikke ved med.

Re: Delphi program til styring af paralelport

at

Kontrol signalerne ligger på adresserne lige efter data out porten.

På "OutDataPortAddress+1" kan du læse kontrolsignalerne (Bit 3...7)
På "OutDataPortAddress+2" kan du skrive kontrolsignaler (Bit 0..3)

Nogle af kontrolsignalerne er inverterede.

Re: Delphi program til styring af paralelport

Den er jeg ikke helt med på :s
Kan du give et kode eksempel på det (bare en linie hvor du sætter eller
læser en af de pins)?

Tak

Re: Delphi program til styring af paralelport

Nu ved jeg ikke hvad i/o instruktionerne hedder i den driver du bruger, men
det skal være noget i denne stil:

OutDataPortAddress:37%8;

// Skriv til de 8 databits:
PortWrite(OutDataPortAddress,17);

// Læs et handshake signaler
if (PortRead(OutDataPortAddress+1) and $10) then begin
  end;

Re: Delphi program til styring af paralelport
men

Umidelbart kunne jeg ikke finde en metode vha. min driver, men vil forsøge
lidt mere.
Kan du evt. sige hvilken du bruger?

Thanks

Re: Delphi program til styring af paralelport

Det kan jeg ikke huske...

Men lidt bladren i noget kode giver resultatet, det er den her:

http://www.delphi32.com/vcl/2467 /

Men jeg har selv bygget lidt ovenpå, så mine I/O instruktioner automatisk
initializere under både win98 og NT baserede windows versioner (NT, Win2K,
WinXP).

Der hvor jeg har haft brugt for den, har den virket, men som du kan se, så
er den ikke just opdateret.

Re: Delphi program til styring af paralelport

perfekt! Det var lige den jeg skulle bruge.
Så vidt jeg kan se kan det styre alle pins :)

Tak for det!!

Re: Delphi program til styring af paralelport
den er da ikke til zlportio, som han skrev han brugte
--
Calle

Re: Delphi program til styring af paralelport

Jeg nævnte zlportio som det jeg brugte nu, men at andre drivere ville være
velkomne :)

Re: Delphi program til styring af paralelport

jeg tror ikke det gavner at skifte driver, da alle mere eller mindre bruges
ens.
zlportio er nem at gå til.

--
Calle

Re: Delphi program til styring af paralelport
bruges

Jeg har bare ikke kunnet finde dokumentation for hvordan de forskellige pins
styres :s
I zip-filen er der ikke for meget hjælp at hente desværre :(
Jeg søger mere eller mindre "bare" efter en funktion som kan noget med:
ChangeState(pin, state)
så jeg siger om den skal være 1 eller 0, samt hvilken pin.

Re: Delphi program til styring af paralelport

hvorfor bliver du ved i 2 grupper, dette har intet med elektronik at gøre.

--
Calle

Re: Delphi program til styring af paralelport

men det er bare 5 volt den skal have ind, right? Ved du hvor følsom den er
overfor hvor mange volt man giver den (om det betyder noget hvis det ikke er
helt exact 5 volt)?

Site Timeline