Byggesæt

Da jeg var yngre byggede jeg diverse velleman, brick osv. byggesæt på
den lokale ungdomskole,og nu kunne jeg godt tænke mig at komme i gang
igen :)

Er der nogen af jer der har nogen gode råd til indkøb af udstyr og bare
i det hele taget?

Mvh. J-man

Re: Byggesæt

Hej J-man

Det er da bare at starte. Brinck Elektronik eksisterer da stadig væk, så du
kan jo starte med et par byggesæt for at få rutinen tilbage :-)
Ellers så er mange ting blevet billigere idag. Et brugbart digital
mulltimeter kan fås til kr. 39,- idag i enhvert byggemarked, og tænger osv.
handles til en brøkdel af de priser vi tog for dem, da jeg i gamle dage
arbejdede hos Brinck.

hilsen
Kim Olsen

Re: Byggesæt

Lyder jo godt, det jeg leder efter er nogen konkrete anbefalinger og
ideer til hvad jeg skal have købt, det jeg selv har tænkt på er:

Lodekolbe
Loddetin
Bidetang
Tinsuger af en eller anden art, hvis man laver fejl.

Evt en boremaskine og andet til printfremstilling.

Kan være der er også er nogen erferinger med bestemte mærker eller ligende.

Mvh. J-man

Re: Byggesæt
Hej!

De andre ting kan den anden Kim fortælle om, men lov mig, at du finder en
tinsuger med silikonespids. Den er nemlig blød og omkranser lodningen perfekt!
Har selv en med stiv spids hjemme (har ikke fået købt en ordentlig), men den
bløde spids er uundværlig på arbejdet. Og som ekstra plus smelter silikonen
ikke, så den holder "evigt".

Køb også noget sugetråd (f.eks. 2mm bred) som supplement til tinsugningen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Byggesæt
 Der er sandelig sket noget siden sidst jeg købte tinsugere!
 Kender jo godt silicone men har aldrig set det på tinsugerspidser. De
plejer at være lavet af teflon ell lign. Det lyder da ellers som en god ide.
I de sidste mange år har jeg dog mest brugt sugetråd til mine
elektronikopgaver.

MVH Lars Arup

Re: Byggesæt
Hej!

Samme her. Opdagede først dens fortræffeligheder på arbejdet :)

Og _det_ er det :)

Samme her. Måske fordi jeg endnu ikke har fået købt sådan en suger. Det minder
mig om, at jeg også skal have købt et ESD-sikret underlag + armbånd...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Byggesæt
Hej Kim

Jeg troede egentlig ikke man brugte en tinsuger på værkstedet
mere, man kan jo får en SugEllen der slår alt.

http://www.howardelectronics.com/den-on/sc7000.html

Re: Byggesæt
Hej!

Værkstedet? Arbejder til daglig med udvikling af elektronik/software/hardware :)

Reparation er kun i fritiden (efterhånden). Og når et eller andet vitalt
elektronik stiller træskoene i firmaet. F.eks. når nogen kobler for høj spænding
til mikroskopkameraet og/eller en turbopumpe controller slipper røgen ud. Havde
også fingrene i en fladskærm fra en produktionspc'er... Det er jo altid rart at
holde evnerne ved lige.

Det bedste er, at folk der ikke reparerer ting ofte synes man er gud når man
"lige fikser" et eller andet :o)

Ser fin ud! Men er nok en anelse overkill til "J-Man" ;o)

PS: Tror iøvrigt jeg kender hende der trunten der har øgenavnet "SugEllen" ;-)))

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Byggesæt
Hej Kim

Ja, men der har i vel også et værksted ?

Jeg gad godt have en herhjemme, men kan heldigvis
tage en med hjem når der er brug for det.

Ja, det er en søster til Grethe.   :)

Re: Byggesæt
Hej!

Ja, men der er file/save osv. Der er et par servicefolk, men jeg er dem
overlegen mht. elektronik reparation ;o)

Eller bruge den på arbejdet. Det er ihvertfald ofte jeg tager ting med derud
istedet for at rode hjemme. Såsom mit projekt "red en bærbar når teknikeren har
skruet ned i CPUen" ;-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Byggesæt

Prøv at se ALDI's ugeavis. De har et lille slibe-/boresæt på tilbud til
ca DKK 170,-. De tilhørende bor er sikkert ikke mere værd end et murbor
af plastic, men resten ser da anvendeligt ud.

JEM & FIX har små loddekolber på en 25 - 30W til en yderst overkommelig
pris. De er ganske udmærkede til at starte med. Jeg brugte dem selv en
overgang, hvor en ledning med et krokodillenæb i hver ende blev brugt
til at forbinde loddekolbens metaldel (nærmest skaftet) til den nærmeste
radiator / sikkerhedsjord. Således en potentialefri loddekolbe.

Til udlodning / fjernelse af tin foretrækker jeg selv loddelitze
(tinsugetråd), da traditionelle tinsugere har det med at danne en rekyl,
der spreder rester af loddetin ud over printet.

Hvis du skal igang med SMD-komponenter er en luplampe og en pincet et
must. I stedet for en luplampe foretrækker nogle at anvende en
urmagerlup (x5). De fås hos de fleste urmagere til en 40 - 60 kr.

Og endelig et absolut must: et digitalt universalmeter samt en variabel
spændingsforsyning. 0 - 30VDC (gerne 2 x 30V) og 2-3 amperer kommer man
langt med - med mindre det første projekt drejer sig om en laserkanon
eller et HiFi-udstyr til Rådhuspladsen.

Mvh.
Bjarne.

Re: Byggesæt

Enig - men så heller ikke mere.  En rigtigt termostatstyret loddestation er
altså en rar tíng :-)

Omkring tinsugere, må jeg indrømme, at jeg aldrig har "set lyset" - Jeg har
altid brugt sugetråden.

Vigtigst redskaber efter loddekolben er to ordentlige tænger. Hhv. en lille
bidetang og en fladtang. De behøver ikke at være særligt dyre, sålænge man
kun bruger dem til komponentben.  Skal man klippe trådhegn og netledning, så
brug en anden tang. :-) for det holder de lidt billigere altså ikke til.

Printfremstilling - ja der er jo nok grundlæggende to løsninger, når printet
ER tegnet eller fotografisk overført.
Den "miljørigtige" løsning med Jernklorid (det tager en halv krig, men er
nemt at styre)
Den "farlige" 1/3 del HCL(saltsyre) 1/3 del H2O2 (brintoverilte) 1/3 del H2O
(vand)  (det går hurtigt, og lugter rigtigt skidt. (og jo det ER nok
giftigt!! jeg gør det altid udendørs)

Til boring af print, får du brug for en borestander - ellers knækker du alt
for mange bor.

På mit arbejdsbord står også en lille "holder" med tung fod og to
krokodillenæb. Den er god til at holde print, ledninger mv. mens man lodder.

Når du kommer godt i gang, får du sikkert også behov for prøveledninger med
dillenæb, en LAB strømforsyning og meget andet, afhængigt af, hvad du
bygger....

god fornøjelse

Kim Olsen

Re: Byggesæt
Hej J-man.

prF8%v at kigge dette link igennem, der har de stort set ogsE5% alle de
byggesE6%t som der findes andre steder, og du kan ogsE5% kF8%be det tilbeh=
F8%r
du skal bruge:
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp

Mvh Kevin Henningsen

Re: Byggesæt

Hvis man har Q-lodde-kursus anvender man _kun_ sugetråd. Tinsugere er
bandlyst i produktionsvirksomheder med respekt for sig selv, da de slår
øerne af.

Den-On'en er naturligvis ok, ligesom Weller's sugere.

Jesper Poulsen

Re: Byggesæt

Hvad er Q-lodde-kursus?
Hvad er Den-On'en?

/Bo.

--
Som gerne vil lære mere (om muligt) om lodning.

Re: Byggesæt

Det er et kursus der tages på teknisk skole for at kunne leve op til de
strengeste loddekrav i industrien.

http://eucsyd.dk///custom/courses/CourseDetails.aspx?courseid71%89

Har du læst Max' første indlæg i tråden?
http://www.howardelectronics.com/den-on/sc7000.html

Jesper Poulsen

Re: Byggesæt

Tak. Det kursus må jeg vist have.
Mangler hele den blyfri del.

Fulgte ikke link. Dovenskaben længe leve! :o)

/Bo.

Re: Byggesæt

Termostatstyret kolbe er lige til en blomstergave.
Lad være med at købe en udlæs-med-en-tiendedel-grad-digital-
programmerbar-kan-lave-kaffe model.
Den gamle Weller med magnestatspidser er faktisk stadig
rigtig gode. (Jeg har en TCP-S. 24V/50W)

Multicore no-clean er den eneste der duer.
Varenummer i morgen.

Fire tænger. En fladtang, en spidstang (begge uden "riller"),
en bide-pianotråd-over bidetang og en kan-kun-bide-blød-kobberledning-
under-0,5mm2-over bidetang med flush-cut på undersiden.
Altså ikke en >< -tang. Undersiden af  "><"-tegnene skal være vandrette.
Så kan man også klippe plasticstrips/straps.
Ordentlige tænger er desværre dyre. Men de er som regel pengene værd.

Brug finætsekrystal.Ferriklorid er vildt aggresiv og farvende, og ikke mere
effektiv
end finætsekrystal (ved hhv. 70 grader C Fe2Cl3 og 45 grader C Finæts).
Saltsyreblandingen udvikler klorgas under processen. Det er yderst farligt!

En ordentlig een! Hver en krone sparet er hver en krone spildt!
Køb bor med Ø3,2mm "hals". Hurtigst, billigst, nemmest.

Nej. En skruestik, med tung fod er det der skal til! Jeg kan ikke huske
navnet på den jeg bruger, det tjekker jeg i morgen.
To dillenæb = "den tredje hånd" = Intet værd!

Trin to.

/Bo.

Re: Byggesæt

Panavise hedder den.
Har svært ved at holde den fra de studerende.
Den bruges til ALT. Især når der skal loddes ledninger på et stik.

/Bo.

Re: Byggesæt
Og skal der rodes med LF konstruktioner: et oscilloskop. Kan man nøjes
med frekvensområdet 20-20kHz kan man lave en forsats til ens PCs lydkort
og så bruge PCen som oscilloscop. Der er masser af den slags
konstruktioner med tilhørende software på nettet.... (masser betyder jeg
kender 3 gratis af slagsen !)

Site Timeline