BU407 står af

Hejsa

Jeg roder lidt med en gammel monitor, der er storforbruger af BU407'ere.

Man kan skifte den, lade monitoren køre 1-2 uger, og så står den af igen.
Den kortslutter mellem collector-emitter

Jeg har tjekket lytterne med et ESR meter, men de måler fint!

Hvad kan det skyldes, at den kører fint i 14 dages tid, hvorefter den står
af ? Varme ?

/Brian

Re: BU407 står af

Har du overvejet at finde fejlen ?

Dårlige lodninger, defekte dioder i et kredsløb, dårlig
højspandingstransforamtorog dårlige højspændings kondensatorer.

Re: BU407 står af
Hejsa

Prøv at skrive i en hastighed, hvor du selv kan følge med ;o)

/Hauge

Re: BU407 står af

HVorofrdogdet

Klauys
Re: BU407 står af
Det letter forståelsen -for alle!
Asger

Re: BU407 står af

Det vil en korrekt citering fra din side også gøre..... ;_)

Klaus

Re: BU407 står af

Skal du nu også til at ødelægge denne gruppe med dit formaliarytteri ?

Mvh KS

Re: BU407 står af
Hejsa

Utilfreds? Jamen så ved du hvor døren er..

/Hauge

Re: BU407 står af

Rolig mulle, slap nu af.

Læg mærke til min smiley i afslutningen af mit indlæg.

Desuden har Hauge og jeg skrevet så meget frem og tilbage at vi kender
lidt til hinandens humorlevel, derfor svarede jeg "volapyksk" som jeg
gjorde på hans indlæg.
Det forstod ASK så ikke helt, derfor mobbede jeg ham og satte en smiley
til sidst, hvilket betyder at det ikke skal tages seriøst.

Re: BU407 står af

meddelelse

Der finnes to typer av den transistoren: BU407 og BU407D. Den siste har
innebygget sen "slukkediode" for bruk ved induktiv last. Kontroller at det
er den rette varianten du bruker.

HM

Re: BU407 står af
Hejsa

Den der sidder i nu, er en Bu407 uden D.
Hvad der har sat i frab start ved jeg ikke, men jeg kan da forsøge at
sætte en Bu407D i istedet :)

/Brian

Re: BU407 står af

Mi erfaring er at når BU407 bare held i 14 dagers tid, så er det eit
temperaturproblem, at transistoren ikkje har kjøling nok. Er der kjølepasta
mellom transistoren og kjøleflensen? Du skal ha ein slukkediode i kretsen.
Om du finn ein slik diode, så skifta den, om du ikkje finn nokon, så er det
mulig at den skal vera inne i transistoren.

HM

Re: BU407 står af
Hejsa

Der sad ikke noget kølepasta, det må jeg lige huske...

Der sidder en BYD 33J ind på collector, det må være den diode ?
Den måler 0.5V, men jeg prøver at skifte den samtidig.

/Brian

Re: BU407 står af

Eg trur faktisk at du har funne feilen!

Det skulle ikkje vera nødvendig, men for sikkerhetsskuld, men så er det ein
BU407 du skal ha.

HM

Re: BU407 står af
Hejsa

Nej... skulle det være nødvendigt ;-)

Selvfølgelig har jeg det!
Det er en skærm jeg har "overtaget" at få repareret, efter
den forrige der forsøgte sig med den, åbenbart ikke fandt fejlen.

Så kunne man jo liiige spørge oraklerne herinde, da jeg ikke umiddelbart kan
finde noget på den.

Jeg kan da lige finde luppen frem og gå lodninger efter så :-)

Det der undrer mig, er at den kører fint i en 14 dages tid.
Burde det ikke være en enten/eller situation med en dårlig lodning ?

/Brian

Re: BU407 står af

Næh, ikke, hvis du har BU407'ere nok :-)

Er det egenligt den rigtige transistor du putter i ?

Det kan ike betale sig. Frem med kolben og tin, efterlod _alle_ mekanisk
store komponenter.

Nix, den kan stå og bevæge sig i varmen og pludseligt slippe.