Brum fra computere i lyd anlæg

Når man kobler lyd-anlæg til en computer får man ofte brum. På store anlæg
(PA-anlæg) er brummen selvsagt større og mere udtalt.
Computere er selvfølgelig ikke fede i den sammenhæng, men hvad kan man gøre?
Ofte er der tale om at den almindelige linie udgang på lydkortet (minijack)
er forbundet til en balanceret indgang på en forstærker.

Praktiske løsninger som at sørge for ordentlig jord/stel forbindelse mellem
apparaterne og benytte samme fase er selvfølgelig første skridt.
Hvad kan man ellers gøre?

En løsning kunne selvfølgelig være at benytte en form for et externt
lydkort, da jeg formoder at en stor del af støjen kommer af at lydkortet
sidder inde i et støj helvede.

--
best regards
Anders Thorsby

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

gøre?
(minijack)
mellem

Bruge en antennetransformator på antenneledningen til radioen ellse bruge
digital forbindelse med galvanisk adskillelse.

Brum kommer ikke fra PC'en, hvis der kommer noget er det sus.

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

Brum = 50 Hz brum ???

Avah ?

Potentialeudligning mellem apparaterne.

En ubalanceret udgang til en balanceret indgang - uden
"transformeringsdims" i mellem ?

50 Hz brum ? næppe derfor

Re: Brum fra computere i lyd anlæg
Ja

På anlæg hvor der spilles højt, er brummen selvfølgelig mere tydelig når der
er stilhed.

Hvordan? Stel sammen? Samme jord? (Er det i virkeligheden ikke det samme?)

Har prøvet både med en kabel adapter, og med en en mixer med linie indgang
og ægte balanceret udgang. Brum kan opstå i begge tilfælde.

De problemer jeg har haft opstår ofte i forbindelse med computere, men i
mindre grad med fx. en CD-afspiller. Det virker ofte som om at det er
computeren der er synderen.

--
best regards
Anders Thorsby

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

Okay, nemt !

Sludder, men det er en anden sag.

Dit problem er formodenligt at der løber en stelstrøm i det signalkabel
der går fra PC til mixer, fordi de er forsynet to forskellige steder
fra.

Du skal sørge for en solid forbindelse mellem kabinetterne på de enheder
du arbejder med.

Hvis du forbinder dem til samme forsyning i en stikdåse med
jordforbindelse, hvor er det så lettest at løbe støj: Via signalkablet,
eller via forsyningskabel->stikdåse->forsyningskabel ?

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

gøre?
(minijack)

Køb et lydkort eller et USB-Lydkort med optisk udgang, og kør derefter ind i
en digital indgang. Du har nu computerens røv-elendige switchmode PSU
fjernet fra din signalreference ( Stel ), og derfor vil problemet ikke
opstå...

 - Væddemål...: - Du har ikke problemet med bærbare computere, når de kører
på batteri??

mellem

Ovenstående med potentialeudligning vil hjælpe lidt... - Og se så om du kan
undgå flere forskellige "jord"forbindelser..., fx. lysnet-"jord" og
"jording" gennem antenneanlæg eller lignende...

 - Både og... - På grund af for meget overlejring af 50 og 100 hz på stel
fra sikkerhedskondensatorer mm. i netdelen.
RadioMan

Re: Brum fra computere i lyd anlæg
ind i
Et externt lydkort er ikke nok? Det "digitale" signal over USB'en vil
vel ikke opsamle støjen hørbart? Eller vil støjen via strømforsyningen
blive ført ud i USB-dimsen også, og der blive påført lyden?

kører
Det kan du have ret i.

--
best regards
Anders Thorsby

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

Det er ikke digital støj i døjer med, det er brumsløjfer !

Du skal have en lille "dims" der består af 4 stik og 2 transformatorer.
HiFi klubben solgte dem selv, da de solgte bilstereo. Den laver
galvanisk adskillelse (eller sagt på mere forståeligt dansk: Elektrisk
isolation) mellem forstærker og PC.

Jeg ved et sted, hvor du kan få dem:
http://www.lfaudio.dk /
Produkter -> tilbehør -> signalkabler og tilbehør -> støjfiltre.

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

gøre?
(minijack)

I PA-sammenhæng er der oftest 2 forsk. løsninger som man kan bruge...

Den ene er at "løfte" ben 1 ( Skærm) i XLR-stikket, så signalet "ligger" på
ben 2 og computerens stel ligger på ben 3..

Alternativt kan du bruge en såkaldt linedriver ( en isolationstrafo og lidt
elektronik )..
Behringer laver en, som er til at betale sig fra, og ganske udmærket til
formålet.. Se hos din lokale musikhandler..

Hvis du er i det nordjyske har jeg et par linedrivers liggende, som kan
hentes for et symbolsk beløb..

/peter

Re: Brum fra computere i lyd anlæg
"ligger" på
Sikker på det?
Det normale er signal på 1 og stel på 2 og 3, så vidt jeg ved.

lidt
til
Er "brum" ikke allerede en del af signalet når jeg er ude af computeren?
Vil en linedriver fjerne det?
Er en skilletrafo som Klaus D. Mikkelsen siger nok?

--
best regards
Anders Thorsby

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

Er det ikke balanceret ?

Nej, brum er noget der opstår når du forbinder apparaterne.

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

Hvis det er ubalanceret signal lægges ben 1 og 3 sammen.. Dog undlader man
til tider at forbinde ben 1 for at undgå brumproblemer..

/peter

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

Her er huskereglen:

pin 1:  X  eXternal (screen)

pin 2:  L  Live (signal positive)

pin 3:  R  Return (signal negative)

Gælder for mikrofon- og liniesignaler.

/Bo.

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

Den er fed!!

Du mener vel mikrofon og balancerede signaler? Et linie signal har vel
netop kun signal og stel mod det balancerede signal der har stel, signal
og signal negativ?

Så vidt jeg kan forstå skal et adapter stik (linie->balanceret) altså
være:
Signal -> 1 (XLR stel)
Skærm -> 2+3 (XLR signal+signal invers)
Er det ikke i modfase?

--
best regards
Anders Thorsby

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

Njaeh, jeg mener balanceret signal med linieniveau (0dBm oder so).
F.eks signalet fra mixer til udgangsforstærker.

Jeg ville sætte signal til 2, og stel til 3. Men det bliver aldrig helt
godt uden enten trafo eller aktiv balancering.

/Bo.

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

Dit adapterstik skal forbindes som følger:

Pin 1: "lus" til pin 3 ( evt. med mulighed for at afbryde denne )
Pin 2: Signal + ( spidsen eller yderste ring på dit minijackstik*)
Pin 3: Signal - ( Chassis på minijackstik )

* Et stereojackstik har 2 signalbærende forbindelser og en stel..

Jeg antager at din PC har et alm. minijackstik ud (?)..

Fordelen ved at bruge linedriveren er at den udover at lave en galvanisk
adskillelse, så der ikke bliver problemer med forskellige stelpotentialer,
også laver en elektronisk balancering af signalet, så evt. andre
støjproblemer reduceres væsentligt ved længere kabeltræk

/peter

Re: Brum fra computere i lyd anlæg
Undskyld, jeg fik byttet rundt på benene i XLR-stikket. Det er præcis
sådan min adapter er forbundet, dog uden mulighed for afbrydelse af pin
1. Ville det hjælpe mig af med noget brum?
Jeg forstår ikke helt ideen med at kortslutte skærm til signal -? Er det
blot for at signal - ikke skal være svævende? (Hvad giver det af
resultat at det er svævende frem from nullet?)

Jo, men jeg går nu til phono først, så her har jeg ingen problemer.

Jeg har læst mig til at linie signalet også er for lavt til en
balanceret indgang, men udgør det er reelt problem?
Kan man forvente at en sådan trafo har indvirkning på kvaliteten?

--
best regards
Anders Thorsby

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

Der er en mulighed for at det kan afhjælpe en del af problemet..

Ved ubalancerede signaler ( som f.eks lydudgangen på din PC og det meste
andet forbrugerelektronik) ER skærmen signal -.. Tricket ved at bruge
balanceret kabling er at du holder afskærmningen ( og dermed støjen) adskilt
fra de signalbærende ledere.. Samtidig vil evt. indstrålet støj reduceres
( pga. udfasning ) når signalet overføres på denne måde..

Når du skal gå fra ubalanceret ( PC ) til balanceret ( PA ) laver du en
adaptor som tidligere beskrevet..
I selve mixeren er pin 1 i XLR-stikket oftest kun forbundet til "skroget" på
mixeren, hvorimod pin 2 og 3 er der hvor signalet "ligger".. Undlader du at
tilslutte ben 3 svarer det lidt til at forsøge at trække strøm fra
stikkontakten med kun een ledning..

Jeg har arbejdet en del med PC/PA kombinationen og bruger konsekvent en
linedriver.. Det virker hver gang..

På det meste proff. PA-grej ville det ikke være noget problem..

Tjaøh... En isolationstrafo vil da nok kunne høres, men det er næppe nogen
væsentlig forringelse..

I hvilken sammenhæng har du brug for at koble PC til PA?.. Disco,
Præsentationer eller ?

/peter

Re: Brum fra computere i lyd anlæg

Ja!

Nej..
Pin 1: Skærm
Pin 2: Signal +
Pin 3: Signal -

I visse ældre fabrikater af PA-grej ( ældre Dynacord produkter f.eks ) er
ben 2 og 3 byttet, men i din situation har det ingen praktisk betydning

Ikke nødvendigvis.. Det kan sagtens komme som følge af forskellige
stelpotentialer mellem computer og PA

I princippet ja.. Du kan få skilletrafoer beregnet til bilstereo hos f.eks
THansen og Biltema til "ingen penge"

/peter

Site Timeline